Waai eens een lekkere frisse wind door Facebook

Om dit nieuwe ondernemersjaar met een opgeruimd hoofd, overzichtelijke tijdlijn, schone telefoon en gefocuste social media strategie te starten, zijn we al een paar weken een online schoonmaak aan het houden. In mijn eerste blog Een grote online schoonmaak levert jou winst op gaf ik hele praktische opruimacties die je zelf niet zo snel zou bedenken én die goed zijn voor je portemonnee. In mijn tweede opruimblog Opschonen van social media geeft rust en focus kwamen Instagram, LinkedIn en Twitter aan bod. Vandaag zorg ik voor een frisse wind door het grote machtige Facebook.

Laten we Facebook eerst opdelen in je persoonlijk profiel, je bedrijfspagina, groepen die jij beheert en groepen waar je lid van bent.

Facebook persoonlijk profiel, privé
Een simpele checklist voor jouw persoonlijke Facebookprofiel:

  1. Neem eens onder de loep met wie je bevriend bent en met wie je nog steeds via je persoonlijke en dus privé Facebook bevriend wilt zijn. Gaat het om een persoonlijk contact, dan is het aan jou om die persoon te blijven volgen. Je hoeft je vriendschap namelijk niet te verbreken, je kunt ook stoppen iemand te volgen. 
  2. Is het een zakelijke vriendschap? Nodig hem/haar dan uit voor je Bedrijfspagina, met eventueel een vriendelijk bericht waarin je uitlegt dat je graag in contact blijft via je Bedrijfspagina. Zo kun je gemakkelijker privé en zakelijke berichten scheiden. Dit is niet alleen voor jezelf duidelijk, ook voor je lezers en volgers.
  3. Facebook berichten: in je persoonlijk profiel kun je naar beneden scrollen naar berichten. Daar kun je ‘jouw levensgebeurtenissen’ kiezen. Loop er eens doorheen. Dat wat je niet meer online wilt hebben staan, kun je verwijderen. Deel alleen dat wat je echt wilt delen. Kijk dan ook eens met wie je alles deelt. Is dit met iedereen op Facebook of alleen je vrienden? Pas het anders aan bij je persoonlijke instellingen.

Facebook Bedrijfspagina
Neem je Bedrijfspagina onder de loep aan de hand van onderstaande 4 punten: 

  1. Is je bedrijfsprofiel nog up-to-date, jouw bedrijfsinformatie en vermelde diensten?
  2. Zijn er berichten die niet meer relevant zijn, omdat jij en je bedrijf zich hebben doorontwikkeld? 
  3. Staan er aanbiedingen op die niet meer kloppen? Haal ze er gerust af. 
  4. Evenementen die niets hebben toegevoegd en je niet meer geeft, kun je verwijderen. 

En zo loop je het hele rijtje af: je afbeeldingen, video’s, berichten. Wees gerust kritisch. 

Wat kun je hergebruiken van je Bedrijfspagina?
Juist nu je er kritisch doorheen gaat, bekijk dan ook wat je kunt hergebruiken in dit nieuwe jaar. 

  • Geef het een andere look door een nieuwe afbeelding bij een tekst te zoeken die veel betrokkenheid genereerde of andersom. 
  • Hergebruik een afbeelding door er nieuwe tekst van nu aan toe te voegen. 
  • Zet ook gelijk je geplande evenementen online, dat creëert direct verkeer en betrokkenheid. Wel met een link naar jouw website waar ze zich voor het event kunnen inschrijven. 
  • En als je dan toch bezig bent, check de prijs van je event. Klopt die nog? Een prijsverhoging kun je heel goed aan het begin van het jaar doorvoeren. In je statistieken kun je eenvoudig zien welk bericht het goed heeft gedaan. 
  • Ditzelfde geldt natuurlijk voor je campagnes, je betaalde advertenties. Welke deden het goed en kun je weer gebruiken met een beetje aanpassing hier en daar? 

Plan het vast in, het scheelt je tijd en levert direct wat op.

Facebookgroepen
Haal tot slot een bezem door je Facebookgroepen.

  1. Van welke groepen ben je lid? Zeg je lidmaatschap op van die groepen die jou of jouw bedrijf niets meer brengen. Je meldingen voor nieuwe berichten nemen daardoor ook af. En dat geeft rust.
  2. Ben jij beheerder van een groep? Ben je al even niet meer actief met deze groep? Stel jezelf de vraag of je de groep nieuw leven wilt en kunt inblazen. Levert het wat op? Wees kritisch, levert het je echt wat op in omzet, potentiële klanten? Nee? Sluit dan de groep. Wees niet bang dat je contacten verliest. Nodig ze uit voor een nieuwe groep, aanbod of event. Zo ben je weer online zichtbaar en creëer je opnieuw verkeer, krijg je weer verbinding.
  3. Levert de groep je wel wat op? Mooi! Zorg dan voor nieuwe roering. Stel de abonnees op de hoogte van je plannen voor het nieuwe jaar, nodig ze uit voor geplande evenementen die je al op je Facebook Bedrijfspagina hebt aangekondigd.

Kan ik je ondersteunen?
Soms zie je door de bomen het bos niet meer en heb je even een klein zetje in de rug nodig om weer orde in de chaos te scheppen? Heb je door deze tips vragen waar je best een handje bij kunt gebruiken? Een eerste intakegesprek van 30 minuten met mij is geheel gratis, neem gerust contact met mij op

1 thought on “Waai eens een lekkere frisse wind door Facebook”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: