Tips voor meer leuke mensen op je e-maillijst

E-mailmarketing lijkt niet voor iedereen geschikt en vaak zit er ook wat weerstand op. Het grootste deel van de ondernemers kan er wel degelijk wat aan hebben. Als je leert hoe je jouw boodschap snel en gericht kunt inzetten, dan kun je er ontzettend veel uithalen, zelfs plezier.

Belangrijke adressen
Je e-maillijst is belangrijk voor jouw bedrijf. Immers, die mensen hebben ja gezegd tegen het ontvangen van berichten van jou. Daarnaast kun je je e-maillijst benaderen wanneer jij dat wilt en de adressen zijn ‘van jou’. In tegenstelling tot bijvoorbeeld social media of je website waarbij je maar hebt af te wachten hoe mensen reageren en wanneer ze dat doen. 

Eenmaal begonnen met e-mailmarketing is je lijst belangrijk. Hoeveel mensen staan er op, hoe betrokken zijn ze bij je en wat levert die lijst je op? Ik geef je tips over het laten groeien van je lijst.

Tip 1: Zorg dat ze zich kunnen inschrijven
Gebruik bij voorkeur een systeem om de mensen te verzamelen. Er zijn goedkope of gratis manieren via bijvoorbeeld Mailchimp, tot 2000 gratis of Mailerlite, gratis tot 1000. Daarnaast kun je kiezen voor systemen die (bijna) iedereen gebruikt, bijvoorbeeld Active Campaign of Mailblue. Je kunt ook kijken naar wat je nodig hebt en daar je systeem op afstemmen. Waarom dat systeem zo belangrijk is? Het scheelt je tijd in het bijwerken van de gegevens, uitschrijvingen en wijzigingen gaan automatisch. Inschrijvingen gaan ook automatisch, je kunt vaak zelfs meteen een e-book of iets anders automatisch laten nasturen.

Tip 2: Bied je lezers iets aan dat woest aantrekkelijk is
Ga eens na, wat maakt dat jij je mailadres ergens achterlaat? Daar staat vaak iets tegenover. Dat wordt vaak een weggever genoemd. Hoe aantrekkelijker die is, hoe meer mensen je op je lijst zult krijgen. Sluit het aan bij jouw doelgroep, dan krijg je dus meer geïnteresseerde, leuke mensen op je lijst, want jouw doelgroep is leuk toch?

Tip 3: Deel jouw weggever op verschillende plekken
Jouw woest aantrekkelijke weggever kun je delen op veel plekken. In je header op Facebook of LinkedIn, in een post op alle sociale media, onderaan je e-mails en in je nieuwsbrief als je een nieuwe hebt gemaakt. Daarnaast zet je ‘m natuurlijk als mooi uithangbord op je website. Mocht het gepast zijn, dan kun je het ook als oplossing bieden op het moment dat er een vraag over gesteld wordt in een Facebookgroep. Ik stuur de link naar mijn weggever bijvoorbeeld als iemand een vraag heeft over opvolging in Mailchimp. Mijn weggever gaat daarover. Kijk dus waar jouw weggever de oplossing voor biedt.

Tip 4: Maak een interessant webinar
Het geven van een webinar vergt wat lef en oefening. Vooral de juiste mix vinden tussen informatie delen en een eventueel aanbod doen, kan een uitdaging zijn. Een kwestie van plannen, oefenen en doorgaan waar anderen misschien stoppen.

Tip 5: Houd een online presentatie
Een online presentatie kun je op veel plekken en manieren geven. Houd een interview of wordt geïnterviewd. Een Facebook live kan ook heel goed. Zorg dat de presentatie gaat over de pijn die jouw klant ervaart en geef aan dat jij de oplossing hebt. Voor die oplossing kun je ze vragen op je lijst te komen.

Tip 6: Adverteer op het platform waar jouw ideale klant zit
Je kunt op veel verschillende plekken adverteren: Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Google Ads. Allemaal een eigen tactiek en dito kostenplaatje. Volg een training of huur iemand in om je de beginselen bij te brengen. Ook kun je natuurlijk je informatie via het internet vinden.

Wie is dat eigenlijk, jouw klant?
Voor alles wat ik hiervoor noem, is van belang dat je weet over wie dit gaat: wie is jouw ideale klant? Als je dat helder hebt, weet je welk product je kunt aanbieden als gratis woest aantrekkelijke weggever of als betaald aanbod. Kijk goed naar hoe je die processen inricht, laat de reis die je klant maakt soepel en logisch verlopen.

0 thoughts on “Tips voor meer leuke mensen op je e-maillijst”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: