Marketing en communicatie kosten te veel tijd en is gedoe!

Jij bent sterk in jouw vak. Je vindt bezig zijn met jouw onderneming super gaaf. Werken met én voor jouw klanten vind je het allerleukst. Zorgen voor je eigen zichtbaarheid om meer business binnen te halen, dat vinden veel ondernemers minder leuk of stom gedoe! Of het kost veel te veel tijd. Het levert toch niets op, dus waarom zou je je nog druk maken over jouw zichtbaarheid? Het simpele antwoord: Het is nodig om een constante stroom aan business te hebben.

Om het overzichtelijk en helder te houden, neem ik altijd de volgende vijf stappen. 

Stap 1: Ideale klant
In de eerste stap denk je goed na over jouw ideale klant. Hoe ziet hij eruit?  Welke functie heeft hij? Bij welk soort bedrijf werkt hij? Waar kun je hem bereiken? Door jouw ideale klant te omschrijven en dus op papier te zetten, krijg je meer focus waardoor jouw boodschap straks beter aankomt. 

Stap 2: Zorgen van jouw klant
De tweede stap gaat over de zorgen en problemen van jouw ideale klant. Deze stap slaan veel ondernemers over waardoor ze heel hard gaan roepen hoe mooi hun product of dienst is, zonder te laten zien dat ze begrijpen dat de ontvanger een zorg of probleem (ook wel behoeften) heeft. Dus, omschrijf heel expliciet waar jouw potentiële klanten wakker van liggen. Hoe beter je dat snapt, hoe effectiever je straks kunt communiceren. Want jouw product of dienst is de oplossing voor de zorg of het probleem van jouw klant. 

Stap 3: Oplossing
Dan kom je al snel uit bij de derde stap. Hoe zorgt jouw product of dienst ervoor dat het probleem van jouw klant wordt opgelost? Ook dit schrijf je helemaal uit vanuit de behoeften van jouw klant. Laat zien dat je begrijpt wat zijn probleem is. En vervolgens leg je uit wat jouw oplossingen zijn. En let op, deel zoveel mogelijk jouw kennis, zonder te gaan verkopen. Hoe meer jouw klant van je krijgt en ziet, hoe groter de gunfactor wordt die nodig is om uiteindelijk bij jou klant te worden. 

Stap 4: Kanalen
In stap vier denk je na over de kanalen waarmee je jouw klant kunt bereiken. Via social media, een e-mail nieuwsbrief, offline communicatiekanalen of een combi? De makkelijkste manier om hier achter te komen is het gewoon vragen aan jouw klanten. Hoe zoeken zij naar informatie? Wat vinden zij prettige kanalen? Je kunt ook gewoon beginnen. Bijvoorbeeld met LinkedIn en Facebook/Instagram en dan monitoren wat er gebeurt. In de basis zorg je er natuurlijk voor dat jouw digitale visitekaartje, jouw website, een goede landingspagina vormt voor geïnteresseerde klanten. 

Stap 5: Jouw verhaal
Stap vijf is de daadwerkelijke productie van jouw verhaal, jouw content. Nu heb je profijt van alles wat je eerder hebt uitgeschreven. Je weet op wie je je richt, wat zijn problemen zijn, hoe jouw product inspeelt op zijn behoeften en waar jouw klant zich bevindt. Je start simpel door posts te maken over de zorgen van jouw klant. En te vertellen hoe jij dat kunt oplossen. Geef tips, beantwoordt de meest gestelde vragen en laat jezelf zien. 

Tijd
Marketing en communicatie kosten tijd en is gedoe. Dat vinden veel ondernemers. Echter, wanneer je de tijd neemt (en dus inplant in je agenda) om een goede basis te maken door de vijf stappen uit te voeren, kun je de tijd die nodig is om content te maken effectiever besteden.

Ik werk één keer per maand aan mijn eigen communicatie. Door berichten voor te bereiden en na te denken over foto’s of video’s die ik wil gebruiken. Ik gebruik tools om de berichten in te plannen. Dat zorgt ervoor dat ik niet iedere week denk ‘Oeps, wat moet ik nu weer posten?’ 

Praktische trainingen
Wil je echt aan de slag met jouw marketing en communicatie? Ik geef regelmatig praktische trainingen waardoor je echt in beweging komt en aan de slag gaat met jouw communicatie. En wie weet ga je het misschien zelfs wel leuk vinden. Kijk op paauwcommunicatie.nl voor meer info. En dan spreken wij elkaar! 

0 thoughts on “Marketing en communicatie kosten te veel tijd en is gedoe!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: