Hoe je uit de mist tevoorschijn kunt komen

Herken je het dat je naar je bestemming rijdt en ineens ontdekt dat je er al bijna bent? Je hebt dan een soort gat in je geheugen, alsof je er niet helemaal bij bent. Vooral wanneer je moe of overprikkeld bent kun je snel dissociëren zonder dat je het merkt. Op het moment dat je dissocieert, heb je geen bewust contact met je lijf. Je geeft gas, remt en schakelt als vanzelf. Deze handelingen doe je onbewust, je hoeft er niet bij na te denken. 

 Dit overkomt ons allemaal wel eens. Wanneer het je regelmatig overkomt dat je niet bewust aanwezig bent, gaan er dingen vaak aan je voorbij. Je hebt niet echt contact met jezelf.  Als je geen contact met jezelf hebt, hoe kun je dan contact met een ander maken, of met je omgeving? Het gevoel van eenzaamheid en je afgesneden voelen van het leven steekt dan de kop op. Alsof je je in de mist bevindt. Wat belangrijk is om te weten dat dit mechanisme niet zomaar ontstaat. 

Op de vlucht voor jezelf
Veel mensen hebben als het ware een muur om zichzelf heen gebouwd waarachter de pijn verborgen zit. Dit is niet zo gek, deze keuze wordt meestal onbewust gemaakt, zonder erover na te denken. Bij veel mensen zie je dat ze zich storten op hun werk of vluchten in een roes van alcohol en of drugs. Anderen kiezen voor intensieve sportactiviteiten om maar niet te voelen wat er binnen in zichzelf speelt, niet stilstaan bij emoties die daar te voelen zijn. Gameverslavingen zijn hier ook een voorbeeld van, je plaatst jezelf uit de realiteit. Dit kunnen voorbeelden zijn waarin je eigenlijk op de vlucht bent voor jezelf.

Vluchten en verdringen
De mate waarin je vlucht en verdringt kan behoorlijk verschillen. Het ligt er maar net aan hoe pijnlijk een ervaring in het verleden is geweest.  Wanneer je iets hebt ervaren dat te pijnlijk was, ga je je aandacht richten op totaal iets anders om je lichaam of je emoties maar niet te voelen. Wat er gezegd wordt op pijnlijke momenten kunnen we onbewust opslaan als zijnde waarheid. Zo ontstaan onder meer overtuigen en ga je conclusies trekken.

De bril van onze overtuigingen
Overtuigingen over onszelf en de wereld om ons heen vormen een bril waardoor we kijken. Wat we geloven, onze overtuigingen, is gebaseerd op wat we meegemaakt hebben. Een overtuiging ontstaat als reactie op een vaak (emotionele) ervaring. Wanneer we de kijk op onszelf of de wereld willen veranderen, moeten we kijken welke conclusies we in het verleden hebben getrokken en welke beslissingen we hebben genomen. Dit is vaak ontstaan in onze jeugd.

Onbewuste conclusies
Bij jonge kinderen worden vaak onbewuste conclusies getrokken. Als er thuis veel ruzie is tussen de ouders kan er een gevoel van onveiligheid ontwikkeld worden. Dit kan zelfs gevolgen hebben voor relaties die je later aangaat. Het klinkt misschien ver gezocht, maar negatieve overtuigingen kunnen veel invloed hebben op je functioneren.

Schokkende ervaringen
De sterkste overtuigingen ontstaan tijdens een schokkende ervaring. Deze ervaringen kunnen heel divers zijn. Je kunt toeschouwer zijn van een ongeluk of wanneer je broertje een pak voor zijn billen krijgt. Gevoelens van machteloosheid kunnen zich op dat moment gaan vastzetten. Wanneer je als kind ter adoptie wordt aangeboden en niet welkom bent bij je biologische ouders, heeft dit grote gevolgen op diversen vlakken. Hier komen diepe en pijnlijke overtuigingen tot ontwikkeling.

Ook in je latere leven kunnen zich ingrijpende ervaringen voordoen die we moeten verwerken: een scheiding, de dood van een persoon of dier waar je van houdt, een ziekte, of een kind dat niets meer van je wil weten. Er zijn diversen voorbeelden te noemen.

Belemmerende overtuigen
Wanneer belemmerende overtuigingen je leven beheersen, ben je meer bezig met problemen dan met datgene wat je leven fijn maakt. Veel van deze overtuigingen zijn onbewust. Ze zitten netjes verstopt en komen ineens tevoorschijn als je er niet op zit te wachten. Gevoelens van paniek en angst kunnen je op een onverklaarbare manier overvallen. Het is dus belangrijk om ze te herkennen en op te ruimen.

Enkele voorbeelden van belemmerende overtuigingen
– Ik ben niet goed genoeg
– Ik mag er niet zijn
– Ik ben het niet waard
– Succes is voor mij niet weggelegd
– Geld is slecht
– Angst voor armoede
– Angst voor verlies
– Angst voor succes
– Angst voor eenzaamheid

Kies voor verwerking
Ons lichaam is een grote bibliotheek waarin alles is opgeslagen. Oude belemmerende overtuigingen die ooit ergens zijn ontstaan, vormen hoofdstukken die je nooit meer wilt zien. We verstoppen ze achter de wel bekende muur. Ieder mens komt in zijn leven in aanraking met verdrietige en pijnlijke ervaringen. Door de ingrijpende ervaringen bewust aandacht te geven en te accepteren dat ze er zijn, kunnen  gevoelens en emoties een plekje krijgen en zo mogelijk losgelaten worden. Oude overtuigingen en conclusies kunnen herzien worden waardoor je een totaal nieuwe en heldere kijk op jezelf en je omgeving kunt krijgen. 

Wat kan ik voor je doen?
Ik begeleid je graag om de ingrijpende gebeurtenissen in je leven te onderzoeken, te verwerken en los te laten. Mijn manier van werken is duurzaam, ik luister naar je verhaal en let op je lichaamstaal. Om  daadwerkelijk los te laten, is het nodig om de onbewuste signalen van je lijf bewust te maken. Dit doe je door je aandacht te richten op je lijf en naar binnen te gaan. Laten we bij het begin beginnen en zorgen dat er geen belemmeringen meer zijn om te bereiken wat je wilt en je mooiste leven te leven.

Positieve effecten
Het resultaat is meer energie, levensvreugde, betere communicatie, fijnere relaties. En het allerbelangrijkste is dat je blij bent met jezelf. Dat je jezelf toestaat om te mogen kiezen voor jezelf en de plek inneemt die je verdient. Stap uit de mist en word je weer bewust van wie je weer echt bent.

Ik kijk ernaar uit je te ontmoeten en bied je een gratis inzichtgesprek aan van 30 minuten.

6 thoughts on “Hoe je uit de mist tevoorschijn kunt komen”
  1. Zo herkenbaar. Gebeurt me meestal naar of van het werk naar huis. En wat dan ook gebeurt is dat je invult dat wat niet is gebeurt en je je vervolgens daar druk over maakt. Je blog geeft weer inzichten en stof tot overdenken. Dank je Anna.

  2. Gedachteloos autorijden, even weg zijn. Een wake-up moment. Een goed punt om even stil te staan in hoeverre je van jezelf weg bent.

  3. ” En het allerbelangrijkste is dat je blij bent met jezelf. Dat je jezelf toestaat om te mogen kiezen voor jezelf en de plek inneemt die je verdient.” JA! En niet altijd makkelijk om dat te kunnen voelen. Op zulke momenten ben ik blij dat ik bij jou terecht kan, Anna!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: