Met deze 9 tips creëer je meer tijd offline

Tijdens mijn pelgrimstocht lunchte ik bij het boscafé ZweefInn. Ik had een heerlijk geurende soep voor me, een mooi uitzicht op het zweefvliegveld en toch was ik dat allemaal kortstondig volledig kwijt toen ik een bericht naar huis stuurde, twee foto’s maakte en de Buienradar checkte. Toen ik weer opkeek van mijn mobiel was ik ineens bewust van de frisse wind en dacht: oh ja, ik ben hier en er staat een soep voor me die koud wordt. In dat moment was het verschil tussen aanwezig zijn en zweven in de virtuele realiteit ineens zo duidelijk voelbaar.

Als we regelmatig onbewust de realiteit kwijt zijn, zijn we net zo vaak ook onszelf en onze oorspronkelijke en natuurlijke staat van liefde, vrijheid en bewustzijn kwijt. Mijn mobiel verdween snel in mijn rugzak, de kruidige tomatensoep met brood smaakte heerlijk, het stopte met regenen en ik vervolgde mijn trage voettocht richting mijn volgende tentplek.

Onrustig en besluiteloos
De hoeveelheid informatie die ons pad dagelijks kruist is enorm, voor velen bijna niet meer te behappen. Veel mensen zijn verslaafd aan social media en scrollen zich onbewust suf. Het scherm en de push-berichten veranderen ons brein en o.a. de dopamine-gevoeligheid, nachtrust, focus/ concentratie/ spanningsboog en de reactiedrempel. Het maakt ons impulsiever, beïnvloedbaarder, onrustiger, besluitelozer en kan ons doen twijfelen aan onze eigen stem en waarde. Tenzij je veel likes krijgt voor je bericht of video, met een dopamine-piek als gevolg.

De buitenwereld dringt bij ons binnen
Ik coach ondernemers en professionals In het vinden van harmonie In het leven; in zichzelf en hun omgeving, bij het hervinden van fysieke en mentale welzijn, innerlijke rust en connectie met zichzelf. Leren loslaten, leren niet-oordelen, leren niet-(direct)reageren en leren stilzitten. Ik adviseer regelmatig mijn klanten om kritisch te zijn ten aanzien van hun schermtijd. Daarna hoor ik vaak: ‘Eerlijk gezegd vind ik het een opluchting. Het voelt zo veel vrijer. Fijn!’ Alsof ik hen toestemming geef om minder de buitenwereld te volgen om zo weer hun eigen binnenwereld te kunnen zien, horen en voelen. Dat is zó belangrijk, maar zo vaak bijna onmogelijk door alle ruis, visuele prikkels, emoticons, reclame en de honderden bliepjes per dag. Er is steeds meer buitenwereld die bij ons binnendringt. Het lijkt ons steeds meer te sturen en te vormen. Of zit jij wel achter het stuur van je eigen (digitale) bus?

Een moedige keuze
Als ondernemer in de dienstverlenende sector lijkt online aanwezig zijn en ‘jezelf laten zien’ niet te omzeilen. Maar ook ik zou meer lef willen hebben om te kiezen: welke kanalen, welke groepen, welke mensen volg ik? Wat vind ik werkelijk belangrijk? Wat en wie verdient mijn aandacht en tijd? Ook ik zal mijn schermtijd bewust moeten begrenzen als ik naast mijn werk met mijn aandacht aanwezig wil zijn in het leven. Keuzes maken betekent altijd stoppen met of loslaten van iets. Laat jouw online connecties en deelname niet overwoekeren en durf keuzes te maken, digitaal te poetsen, stoppen en loslaten.

Mijn 9 tips voor minder schermtijd
Ik heb wat tips verzameld voor als je de regie terug wilt en meer offlinetijd. Kijk eens objectief naar je online consumptie en volg deze tips op:

  1. Deel je inbox in overzichtelijke mappen en check je mail maximaal 2x per dag. Neem direct actie en gooi weg of archiveer het bericht als dat nodig is.
  2. Houd 3 weken je mail kritisch bij. Welke nieuwsbrieven en inschrijvingen geven jou irritatie, spanning of stress, gevoel van tijdgebrek, een schuldgevoel of druk om er iets mee te moeten doen of kopen? Schrijf jezelf uit i.p.v. alleen het bericht te verwijderen.
  3. Welke social mediakanalen volg je en waarom precies? Wat levert het je op, hoeveel tijd en afleiding kost het je om het te blijven doen?
  4. Maak een keuze in facebook-groepen waarin je zit, durf afscheid te nemen als je er nooit bent, iets deelt, doet of leert.
  5. Kies welke social mediakanalen je echt wilt volgen en motiveer/onderbouw het voor jezelf.
  6. Verschoon je contacten/vrienden. Wie je nooit hebt gesproken of iets hebt meegedeeld, is niet je vriend, maar een persoon die steeds informatie verzendt en jouw tijd opslokt. Nee, je bent daardoor niet onaardig.
  7. Wees kritisch bij je aanmeldingen voor webinars, online masterclasses of nieuwsbrieven: is dit echt interessant voor mij? Heb ik dit nu nodig? Waar gaat dit mij bij helpen? Ga ik ook echt meedoen? Of gaat het eerder om het vullen van mijn tijd met irrelevante nice to do dingen die mijn eigen focus verstoren? Je kunt (en wilt) toch niet alles volgen, dus maak een bewuste keuze in plaats van impulsief inschrijven.
  8. Als je bezig bent met een taak of in gesprek bent met iemand, leg je telefoon neer (of meters van je vandaan) op stil of Niet Storen.
  9. Schakel je push-berichten uit voor email en alle social mediakanalen en houd het liefst één (halve) dag in de week mobiel-vrij: laat je verrassen door wat het je oplevert.

Wil jij ook meer harmonie in je leven ervaren?
Zou je makkelijker willen loslaten, minder snel reageren en leren stilzitten zonder enig schuldgevoel? Je kunt binnen een korte tijd een rustig anker in jezelf ontdekken en de connectie met jezelf aanzienlijk verbeteren. Het zou zelfs kunnen zijn dat je gezonder, energieker en rustiger wordt. Nieuwsgierig hoe dit mogelijk is in een paar maanden tijd? Ik ga graag met je in gesprek over hoe jij dit kunt realiseren. Let’s connect!

1 thought on “Met deze 9 tips creëer je meer tijd offline”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: