Hoe hoog ligt jouw lat?

De hoge lat’ was de laatste tijd een terugkerend thema in mijn trainingen en coaching. Hoe streng mensen voor zichzelf zijn, hoe hard ze hun best doen om controle te houden of krijgen over hun situatie, hun werk, hun leven. Hoe veel ballen ze in de lucht ‘moeten’ houden en hoe hoog ze de lat voor zichzelf en anderen hebben.

Met als resultaat bijvoorbeeld:
– hard werken en veel te druk;
– altijd maar bezig om wat niet goed gaat te herstellen;
– verlies van energie en tijd;
– teleurstelling als het niet lukt;
– frustratie en boosheid als anderen niet meewerken;
– een knoop in je maag en pijn in je schouders.

Natuurlijk is dan de vraag: “Wanneer is ‘goed’ goed genoeg?” Nou ja, het antwoord op die vraag is natuurlijk simpel. Als je de lat hoog hebt en hoog houdt, dan is dat natuurlijk nooit genoeg en blijf je in dat patroon gevangen.

Wat heb jij nodig om het patroon te doorbreken?
Laatst nog, tijdens een prachtige driedaagse NLP training die ik mocht geven voor Ergotherapie Nederland, kwam het aan de orde. “Ik ben te streng voor mezelf en daarom zie ik niet welke andere mogelijkheden er nog meer zijn. Ik zet mezelf klem. Ik mag wel wat liever voor mezelf zijn.” 

Ik heb het nu over jouw hoge lat, maar zelf kan ik er ook wat van hoor. Gisteren bijvoorbeeld; mijn to-do lijst was even te lang, het aantal dingen dat niet liep zoals ik wilde was te veel, de druk van alles wat ik vandaag nog wilde doen was te hoog. Ineens voelde ik toch weer mijn eigen hoge lat. Het greep me letterlijk naar de keel.

Ik vroeg mezelf af: Moeten al die zaken vandaag? Van wie eigenlijk? Vervolgens heb ik, ook na een goede tip van een vriendin, mijn computer uitgezet en ben ik een uur heerlijk gaan lopen in het bos met mijn hond Coos. Bewegen, frisse lucht, even niks.

Na twee uur kwam ik thuis en weet je wat leuk is…. ik heb al bijna alles van mijn lijstje gedaan, ingepland op een ander tijdstip of uitbesteed. Hahaha…, hoezo, nieuwe energie als je even lief bent voor jezelf?

Waar krijg jij nieuwe energie van?
De een gaat het bos in, de ander gaat naar de sauna of neemt een dagje vrij en weer een ander gaat een goed gesprek aan. Hoe dan ook, zorg ervoor dat jij weet wat je kunt doen of denken als je weer eens ‘te veel van jezelf moet’. Het geeft zo veel meer energie en kracht als je wat liever bent voor jezelf.

Tips om minder streng te zijn voor jezelf
En misschien helpt dit ook wel: Stel jezelf eens de volgende vragen als je merkt dat je de lat weer eens te hoog hebt:

            •           Van wie ‘moet’ ik dit eigenlijk?
            •           ‘Moet’ het nu of kan ik het ook later inplannen?
            •           Wat is nu het allerbelangrijkste voor mij?
            •           Is dit iets dat ik ‘moet’ doen, of kan ik het aan een ander vragen?
            •           Wat kan ik nu doen om goed voor mezelf te zorgen, zodat ik weer zin, energie of vertrouwen voel?
            •           Wat gaat er allemaal goed op dit moment? Wat maakt me nu wel blij?

Het is zo bevrijdend om eventjes alles los te laten als je merkt dat je de lat te hoog hebt gelegd. Voor jezelf, of voor anderen. En doen dan juist eens precies even helemaal niks. 


1 thought on “Hoe hoog ligt jouw lat?”
  1. Wat een mooi en verhelderend blog Ingrid, zó herkenbaar! Fijn die vragen even op een rij. En inderdaad, het is goed om af en toe terwijl je het heel druk hebt toch naar buiten te gaan. Maakt je hoofd fris.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *