Examenstress door faalangst?

Niemand vindt examen doen prettig. Maar voor mensen met cognitieve faalangst is het nog een graadje enger. Zo afschuwelijk als je geleerd hebt en dan met die toets voor je neus zit en je uit spanning niet bij je kennis kan. Het lijkt alsof je niets meer weet. Zweten, doemscenario’s schieten door je hoofd, je voelt je verschrikkelijk. De paniek is toegeslagen. Voor iedereen die dit herkent in meer of mindere mate, geef ik een heleboel tips die je vooraf kunt doen. Kijk maar of er één of meer bij je passen. 

Ik kan me van mijn eindexamen nog goed herinneren hoe ik daar zat tijdens mijn mondeling geschiedenis en me zat te schamen voor alle antwoorden die ik niet kon geven. Toen dacht ik: ha, nu weet ik wat ik had moeten doen de afgelopen tijd (anders leren). Gelukkig had ik ook een heleboel antwoorden wel, dus uiteindelijk slaagde ik met een 5. Dat was niet zo erg, want ik had hogere cijfers voor de andere vakken.

Van tevoren
Faalangst komt door en zorgt voor druk. De druk om te presteren. Je moet van die druk af. En wel het liefst op het moment dat de paniek toeslaat. Maar voordat het zover is, kun je ook al het één en ander doen.

Tip 1
Ga erin geloven dat jij er overheen kunt komen. Dat is al stap één. Andere mensen hebben dit ook gedaan, dus waarom jij niet. Je weet alleen nog even niet hoe, en dat hoe, dat kun je leren.

Tip 2
Oefen van tevoren voor je toetsen door a) goed te leren en b) daar niet in door te slaan (perfectionisme zorgt ook voor druk). Neem ook de tijd om te ontspannen, dat helpt. En dan liever niet met een schermpje, maar dans, wandel, jongleer of aai de kat.

Tip 3
Je kunt veel helpende dingen tegen jezelf zeggen, zoals:
– Ik hoef het alleen maar te doen.
– Ik zit nu al in deze klas/in dit studiejaar, kijk eens naar wat ik allemaal al heb geleerd.
– Ik ben goed zoals ik ben.
– Ik ben oké, ook als ik hier wat moeite mee heb.
– Leren is ook fouten maken. Ik mag best fouten maken, dat hoort bij leren.

Als je dit steeds doet op momenten waarop je wat spanning ervaart – en het zinnetje dan rustig op je in laat werken, goed ademhalend – ervaar je een beetje opluchting. Doe dit dan steeds weer. Als dit niet werkt, bijvoorbeeld als je het zelf eigenlijk niet gelooft, kun je er hulp bij zoeken. Want soms zit het diep.

Tip 4
Schrijf de dingen op een briefje die je kunt doen om weer rustig te worden bij een aanval van faalangst. Misschien kun je een paar dingen die je toe zou willen passen uit je hoofd leren. Met bijvoorbeeld de A van Adem en de E van Erken even dat je bang bent.

Tip 5
Bespreek je faalangst op school en vraag of je de toets op een andere manier zou mogen maken. Misschien is er de mogelijjkheid om het mondeling te doen, of met méér tijd. 

Tip 6
Maak ezelsbruggetjes die je helpen de stof te onthouden. In mijn volgende blog geef ik tips over bijvoorbeeld MAA, KGB, RWS, DAS en PEK. Het geeft ook overzicht. 

Tip 7
Kijk vooruit. Over twee weken, als de examens klaar zijn, heb jij heel veel vrije tijd! Wat ga jij dan doen? Zie jij jezelf dan relaxen, naar het strand gaan, op bezoek bij een vriend of vriendin, misschien op vakantie of lekker werken om een hoop geld te verdienen waarvan je een deel wat je kan missen in bitcoin en etherium stopt en rijlessen van kan nemen? Voel alvast die vrijheid in je lijf. Dat is heel gezond en helend. 

Tip 8
Ergens helpt het ook niet om er veel mee bezig te zijn. Je lost het probleem niet op door steeds met het probleem bezig te zijn, maar door toe te werken naar je doel. Ga thuis van bang zijn voor je faalangst naar gefocust zijn op je fijn voelen. Praat er niet over. Doe leuke dingen. En als het blijft opkomen: werk eraan met een coach. 

Nooit meer naar de middelbare school
Deze foto is gemaakt op de dag nadat ik hoorde dat ik was geslaagd. Heerlijk met een vriendin naar het strand, verder was er haast niemand. Dat gevoel van vrijheid was geweldig. Helemaal klaar. Nooit meer naar de middelbare school. Drie maanden eigen dingen doen lagen voor de boeg. En daarna het volgende avontuur.

Inzicht en kennis
Je kunt zelf stilstaan bij wat voor jou de oorzaak is. Dit is meestal een diepe, ver weggezakte ervaring of iets dat is doorgegeven in de familie. En jij bent er gevoelig voor. Dat is oké. Veroordeel jezelf er niet voor. Hier kun je hulp bij zoeken om vervolgens stapjes te zetten naar inzicht en kennis over hoe je ermee kunt leven. Hoe je anders kunt gaan denken. Je kunt bijvoorbeeld kijken op welke leeftijd het bij jou is begonnen en daar dan iets mee doen, zodat jouw interne stemmetjes veranderen. Ik help je hier graag bij: https://www.bastcoaching.nl.

0 thoughts on “Examenstress door faalangst?”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: