De denkcirkels van hoogsensitieve vrouwen

Als gevoelige vrouw kun je veel in je hoofd zitten. Dat is een veelvoorkomende klacht. Je hebt jezelf aangeleerd om te analyseren wat er gebeurt en wat deze gevoelens betekenen. Zonder dat je het doorhebt, schiet je in je hoofd en ben je aan het denken over je gevoelens. Er gebeurt iets, je voelt er iets bij en… ‘hoppa’, je schiet in je hoofd. Je gedachten draaien in cirkeltjes en je emoties lijken niet meer te stoppen.

Emotie
Een emotie is maar 90 seconden aanwezig. Dat is véél minder dan je zou verwachten. Wat er werkelijk gebeurt, is dat je gedachten de emotie vergroten en aanwakkeren. Je blijft hangen in je verhalen over de gebeurtenis. En dan is de cirkel rond. Je kunt dus oeverloos blijven denken, voelen en weer denken… 

Zou-moeten-denken
Een hele grote denkfout is het denken over hoe het zou moeten zijn. Een interessante denkfout omdat die je volledig kan klemzetten in situaties. Je kunt jezelf blijven bekritiseren, of oordelen hebben over de ander. Je blijft hangen in: Het zou toch niet zo moeten zijn… dat. Vul maar in. 

‘Mijn partner zou nu toch moeten weten dat ik behoefte heb aan een verassing voor mijn verjaardag.’
‘Mijn vriendin zou toch niet zo moeten zeuren over wat gaande is in de wereld.’
‘Mijn kind zou toch moeten snappen dat dit niet de bedoeling is van online lessen.’ 
‘Ik zou toch eigenlijk moeten genieten van meer vrije tijd.’

Moeten
Door het woord moeten er op te plakken, maak je er een verplichting van, een eis. En de werkelijkheid ís anders. Het gebeurt niet zoals jij hoopte of verwachtte. Het gaat zoals het gaat en daar zul je het mee moeten doen. Ja, het woord moeten zit heel gemakkelijk in onze taal. Vervang het woord moeten nu eens voor ‘willen’. Hier zou ik het mee ‘willen’ doen. Voel je de andere energie die daar vanuit gaat? 

Verlangens en behoeften
Verlangen is gebaseerd op gevoelens, op dieper gelegen wensen in je zijn. Dicht bij jezelf. Het is dus erg zinvol om je behoeften en verlangens te kennen en deze uit te spreken naar anderen. Zodat een ander je leert kennen. Wat zou je graag willen? Wat is belangrijk voor jou en wat maakt je blij, gelukkig of tevreden? Dat vraagt soms wat meer tijd om te onderzoeken voor jezelf. Vooral als je re-actief in het leven staat. Veel overprikkelde hoogsensitieve vrouwen zijn vooral aan het reageren wat op hen afkomt. 

Preventieve ik boodschap
Leren uitspreken wat je wél zou willen, is een omslagpunt. Leren voelen en aangeven wat je nodig hebt en graag zou willen, is een positieve benadering. Je kunt leren tijdig aan te geven wat je wenst als je dit voor jezelf helder hebt. Je kunt leren woorden te geven aan wat er in je omgaat, in plaats van teleurgesteld te zijn in wat je overkomt. En daar kan duidelijke communicatie een grote rol in spelen. Tijdig aangeven vanuit jezelf wat voor jou belangrijk is, noemen we een preventieve ik boodschap. Bijvoorbeeld: ‘Ik wil vandaag ontspannen en het lukt me niet om ingewikkelde gesprekken te voeren.’

Je geeft tijdig aan wat jouw behoefte is waardoor je een heleboel frustraties voorkomt. Voor jezelf én voor anderen. 

Ingesteld op anderen
Veel hoogsensitieve vrouwen zijn van nature ingesteld op anderen. Zonder hiervan bewust te zijn, lezen ze anderen om zich heen en sluiten ongemerkt aan bij de behoeften van anderen. De teleurstelling kan groot zijn als dat ondersom niet zo werkt. Dat jij dat doorhebt bij anderen betekent niet dat anderen jou ook zo kunnen lezen. Menig relatie heeft dit patroon te verduren. Met alle gevolgen van dien. Door inzicht te krijgen in jouw sensitiviteit en typische kenmerken en het aanleren van duidelijk communicatievaardigheden, kun jij leren goed voor jezelf te zorgen. 

A lot of people are afraid to say what they want. That’s why they don’t get what they want’
– Madonna

Wat is voor jou belangrijk?
Neem eens wat vaker de tijd om stil te staan bij je eigen behoeftes en verlangens. Wat is voor jou prettig en passend? Wat is voor jou belangrijk? Wat heb jij nodig voor jezelf en nodig van anderen? Neem sensitief leiderschap en zorg dat je sensitiviteit juist je kracht wordt. 

0 thoughts on “De denkcirkels van hoogsensitieve vrouwen”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: