10 Tips hoe je herstelt van narcistisch misbruik

‘Ik ben mezelf totaal kwijtgeraakt.’ ‘Ik ben volledig geïsoleerd geraakt.’ ‘Ik vertrouw niemand meer.’ ‘Ik ben kapot, mijn lijf wil niet meer.’ Zomaar een greep uit veelgehoorde opmerkingen in mijn praktijk die het heel duidelijk maken: als je in aanraking bent (geweest) met een narcist, heeft dat gevolgen voor je. Hoe groot is afhankelijk van de mate van narcistisch misbruik, de duur, je karakter en je voorgeschiedenis. Dit alles heeft ook invloed op de duur van je herstel.

Deze 10 tips bevorderen het herstel van narcistisch misbruik:

  1. Informeer jezelf over narcisme
    Je herstel begint met bewust worden van waar je mee te maken hebt. Dit geeft herkenning, erkenning en een basis om keuzes te maken en om jezelf te beschermen tegenover (nieuwe) narcisten in je leven.
  2. Verbreek of minimaliseer het contact
    De narcist speelt met je hoofd. Om dat te doorbreken en ervan te herstellen, is het contact verbreken noodzakelijk. Zelfs een appje bemoeilijkt je herstel. Volledig afstand nemen is helaas niet altijd mogelijk. Je hebt kinderen samen, een huis en/of een bedrijf. Dan is het zaak het contact te minimaliseren.
  3. Neem de regie in het contact
    Jij bepaalt de spelregels; de manier waarop, de frequentie, waar het over gaat. Bereid dit goed voor. Leer wat wel en niet te doen om jezelf te beschermen. De regie hebben geeft zelfvertrouwen, kracht. Het geeft rust en ruimte voor herstel.
  4. Zorg goed voor jezelf
    Let erop dat je je gezond voedt. Dat betekent gezond eten en drinken, maar ook dat je zorgvuldig kiest wat je leest, ziet en hoort. Het nieuws, thrillers, horrorfilms etc. trekken je omlaag. Kies voor positieve zaken. Let ook op dat je voldoende beweegt, ontspant en slaapt. Dit alles zorgt voor rust in je hoofd en minder spanning en stress in je lijf, voor meer energie en een betere gezondheid. Hoe beter je in je vel zit, hoe beter je de wereld – en je de narcist – aankunt.
  5. Bouw je zelfbeeld weer op
    Ontdek (weer) wie je bent. Wat je waarden zijn, wat voor jou belangrijk is. Waar je goed in bent. Wat je wilt en niet meer wilt. Ken je gevoelens en wat ze je willen vertellen. Zoek uit hoe het staat met je verlangens en dromen en wat je nog mag doen. Realiseer je wat je wél al is gelukt. Je hebt heel veel te ontdekken, de kans is zelfs groot dat je jezelf beter leert kennen dan ooit. 
  6. Neem de tijd om te rouwen, te helen
    Een relatiebreuk brengt je in een rouwproces. Naast je partner verlies je ook je gezin, misschien je huis, het leven zoals je dat kent, je dromen etc. Een rouwproces van een narcist is nog rauwer omdat je jezelf (deels) bent kwijtgeraakt. Ook is de kans groot dat je ex nog steeds (indirect) invloed uitoefent. Zorg dat je alle gevoelens van het rouwproces omarmt, door de pijn heen gaat. Doe je dat niet, dan blijven je gevoelens steeds weer en steeds dringender via je lichaam om aandacht vragen. Van pijntjes tot chronische klachten. Kun of durf je dit niet, zoek hier hulp bij. 
  7. Heel je eigen wonden en onzekerheden
    Durf te kijken naar je eigen onzekerheden en wonden uit het verleden. Deze zijn naar alle waarschijnlijkheid het haakje waarop de narcist is aangehaakt, meestal in combinatie met een moment waarop je meer kwetsbaar was dan anders. Als je weet wat je wonden zijn, welke behoeftes daaronder schuilen, kun je deze helen en kun je jezelf geven wat je nodig hebt. Dit zorgt ervoor dat je niet, of veel minder wordt geraakt door de narcist. Ook voorkom je hiermee herhaling.
  8. Regel hulptroepen
    Een van de belangrijkste bronnen van herstel is het netwerk om je heen. Mensen met wie je kunt praten over wat je is overkomen. Regel daarom hulptroepen waar je terecht kunt. Mensen met kennis van narcisme. Een familielid, een vriend(in), een professional. Waar je terecht kunt voor steun en troost, maar die ook niet bang zijn om je een spiegel voor te houden. 
  9. Laat de mensen die je niet geloven (tijdelijk) los
    Merk je dat je met sommige bekenden er niet goed over kunt praten, dat ze goedbedoelde raad geven die juist heel pijnlijk is? De kans is groot dat ze niet bekend zijn met narcisme en/of het niet kunnen zien en/of begrijpen. Mogelijk zijn ze zelfs beïnvloed door hem of haar. Blijf niet uitleggen, jezelf verdedigen. Dat kost heel veel energie. Laat deze mensen (tijdelijk) los. Als loslaten niet kan of als je dat niet wilt, praat dan met hen over andere dingen, over koetjes en kalfjes.
  10. Leg de focus op jezelf en op waar het voor jou toe doet
    Je wereld heeft heel lang om de narcist gedraaid. Wanneer je je op een ander focust, maak je jezelf klein. De narcist zorgt er wel voor dat je dat doet. Nu is het tijd voor jou, tijd om de focus te verleggen naar jezelf, naar waar het voor jou toe doet. Voor jezelf kiezen is niet egoïstisch, het is gezond en voor nu zelfs noodzaak. Het legt de basis om de rest van de tips te kunnen doen. Klik hier om te lezen hoe je in vijf stappen de focus naar jezelf verlegt. 
0 thoughts on “10 Tips hoe je herstelt van narcistisch misbruik”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: