10 Aanvliegroutes om over te bloggen

‘Ik heb geen blogonderwerpen meer,’ zei een klant laatst tegen me. Of ik haar kon helpen. Ze had al eens deelgenomen aan mijn blogtraining en had toen een enorme lijst onderwerpen verzameld. Daarna hadden we regelmatig contact via Skype, e-mail en telefoon. Ze vertelde me nu dat ze echt niets interessants meer kon bedenken. Ze had geen inspiratie meer. We besloten een telefonische brainstorm te doen. Ik wilde haar graag weer in de schrijfflow krijgen.

Ik informeerde naar haar praktijk, wat voor cliënten er momenteel bij haar aankloppen. Ze begon honderduit te vertellen. Vol enthousiasme noemde ze al haar cliënten bij naam en met welke vraag ze naar haar toe waren gekomen. ‘Mooi,’ zei ik, terwijl zij dacht dat de brainstorm nog niet officieel was begonnen. ‘Dan verdeel je nu je blaadje in twee kolommen. In de linkerkolom schrijf je de namen van je cliënten, van bijvoorbeeld de afgelopen twee maanden. Achter iedere naam schrijf je in de rechterkolom de hulpvraag die ze jou stelden.’ 

Ik hoorde haar even driftig schrijven en toen begon ze weer te vertellen over de indrukwekkende gebeurtenissen in haar praktijk. ‘Schrijf op,’ onderbrak ik haar, ‘want wat je net vertelde is een prachtige titel voor een blog en een mooi onderwerp om over te schrijven.’ Snel maakte ze aantekeningen om vervolgens nog meer te vertellen over wat ze had meegemaakt. Ze was in een paar minuten tijd één brok inspiratie, haar enthousiasme vonkte door de telefoon. ‘Marije, jij zegt het altijd al: de blogonderwerpen liggen in je bedrijf en op straat. En je hebt gelijk. Wat word ik hier blij van! Ik ga direct aan de slag.’

Blogaanvliegroutes
En dat klopt: de onderwerpen om over te bloggen liggen écht op straat. Je dient er alleen even voelsprieten voor te ontwikkelen. Als je het eenmaal doorhebt, dat bijna alles wat je meemaakt interessant is om over te schrijven, dan ben je echt niet meer te stoppen. Ik geef je 10 suggesties.

1.    Verwerk de meest gestelde vragen van jouw klanten in je blogs
Bedrijfsmatig gezien zijn dit de beste blogs. Iedere vraag van jouw klant, cliënt of opdrachtgever is blogwaardig. Mijn meeste blogs ontstaan dankzij de vragen van mijn klanten.

2.    Blog over je expertise
Of je nou trainer, hovenier of loopbaancoach bent; jij wordt door de meeste mensen gezien als expert. Vergeet even dat er nog honderden anderen zijn met hetzelfde beroep, het gaat om jou. Jij hebt je eigen volgers, fans en klanten, dus deel jouw kennis met hen. Geef je lezers praktische tips en oefeningen. Je helpt er zo veel mensen mee én je verhoogt je expertstatus. De ‘Drie tips om…’, ‘Vijf inzichten om…’, ‘Praktische oefening voor…’ doen het erg goed.

3.    Reageer op trends en actualiteiten in jouw vakgebied
Stel, je bent voedingsdeskundige. Daar wordt veel over geschreven en zelfs in het NOS Journaal komt dit thema regelmatig aan bod. Voor jou zijn dit uitgelezen kansen om je visie te delen in je blogs. Of je hebt een eigen winkel en de winkeltijden worden weer verruimd. Ook dit is in het nieuws en jij hebt hier discussies over binnen de winkeliersvereniging. Schrijf erover. Dit gaat over jou en je winkel.

4.    Schrijf over jouw start
Wat was de aanleiding om voor jezelf te beginnen? Misschien heb je dat al op je ‘Over mij’ pagina beschreven, op je website. Wanneer en hoe heb jij jouw passie of talent (her)ontdekt? Deel dit ook in een blog, want je lezers branden van nieuwsgierigheid. Help ze door jouw verhaal te delen.

5.    Licht jouw vakjargon en bepaalde vaktermen toe
Een klant van mij werkt als systemisch coach. Veel mensen hebben geen idee wat dat inhoudt. Ik adviseerde haar om in een blog uit te leggen wat systemisch werk is. Nu heeft ze een blog dat oneindig veel wordt gelezen en geraadpleegd. Voor Google ook handig. Dit noem je overigens een evergreen blog, waar ik al eerder dit blog over schreef: Het grote geheim van een evergreen blog

6.    Wat zijn de resultaten en oplossingen die jij je klanten biedt?
Wat levert het mij op als ik met jou in zee ga? Dat is voor jouw potentiële klanten doorslaggevend om wel of niet naar jou toe te komen. Ze investeren alleen maar als ze zeker weten dat het de moeite waard is. Doe daar dus niet vaag over, maar maak het zo concreet mogelijk. Schrijf erover.

7.    Schrijf gastblogs en recensies
Door gastblogs te schrijven voor collega-ondernemers, samenwerkingspartners of expertise-platforms vergroot jij je bereik. Hierdoor komen er weer een heleboel nieuwe lezers bij die eerder niet wisten van jouw bestaan. Zeer efficiënt dus. Als je een training of opleiding hebt gevolgd waar je enthousiast over bent, schrijf dan een recensie, in blogvorm natuurlijk. Een cadeautje voor jouw trainer en jouw naam komt wederom bij een nieuwe doelgroep voorbij. Ik schrijf bijvoorbeeld een boekrecensie over alle manuscripten die ik heb geredigeerd. En over iedere workshop, coachtraject of training die ik heb gevolgd.

8.    Welke handige tool of software (wat jouw werk of vaardigheid vergemakkelijkt) adviseer jij?
Ben jij groot fan van een handige app, een computerprogramma of andere tool? Dan gun je dat anderen toch ook? Ik heb zelf bijvoorbeeld eens een blog geschreven over mijn tien favoriete webwinkels voor fijne schrijfspullen. Mijn vaste adresjes waar ik notitieboekjes, pennen, briefpapier enzovoort bestel. Dit blog is zeer goed gelezen.

9.    Blog over jouw favoriete vakantiebestemming/-land of andere hobby/passie
Dat voelt misschien wat persoonlijk, maar het vertelt veel over jou. Je kunt er ongetwijfeld gepassioneerd over schrijven. Jouw volgers en fans willen dolgraag meer over jou weten. En weet je wat zo leuk is? Het schept een band. Sinds ik op Spanjeliefhebbers.nl blog over mijn toekomstige thuis, heb ik allemaal nieuwe volgers die dezelfde droom delen. We wisselen de meest gave tips en bestemmingen met elkaar uit. Ik word daar blij van. En natuurlijk kun je ook af en toe eens bloggen over jouw favoriete hondenras, jouw mooiste wandelroutes, jouw lievelingsauto, enzovoort. Het vertelt veel over jou en dat is leuk om te lezen.

10. Waar (locatie, plek) werk jij het liefst?
Ben je wandelcoach? Blog dan over jouw favoriete wandelplekken. Werk je vaak in een grand café? Vertel, waar en waarom? Heb je een praktijk aan huis? Hoe bevalt dat? Hiermee inspireer jij je lezers zeker en het is meteen duidelijk in welke regio jij te vinden bent.

Leren bloggen?
Ben je nieuwsgierig naar mijn boek BLOG Zinnig & Zuiver, dat boordevol staat met praktische tips? Bestel het boek dan hier bij Boekengilde. Of volg mijn online training Story & Blog. Daarna kun jij ook jouw blogs publiceren op dit prachtige platform Blogzinnig en ben je lid van ons bloggenootschap als je dat wilt. Heel goed voor je expertstatus en je blogvaardigheden!

0 thoughts on “10 Aanvliegroutes om over te bloggen”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: