Het grote geheim van een evergreen blog

Evergreen blog? Wat is dat nou weer? Ik denk meteen aan dat koekje. Maar een evergreen is ook een lied dat door de jaren heen zijn populariteit behoudt. Een evergreen blog behoudt dus ook jarenlang zijn populariteit. Google is dol op evergreen blogs. En weet je wat zo leuk is? We kunnen allemaal een evergreen blog schrijven! Ik leg je uit hoe het werkt.

Heb je wel eens een ebook geschreven? Of een training gegeven? Daarin deel jij je kennis, jouw expertise met anderen. Je legt uit hoe iets werkt, wat iets is, je geeft een praktische oefening of je deelt een soort definities.

Veel geraadpleegd
Volgende week geef ik bijvoorbeeld een masterclass metafoor schrijven. Die masterclass begin ik met uit te leggen wat een metafoor is, ik geef voorbeelden van metaforen en vertel wat metaforen op onbewuste niveaus doen met je lezers en luisteraars. Terwijl ik dit typ, weet ik al dat dit zeer geschikt is voor een evergreen blog! Al die mensen die in de toekomst googlen op metafoor of metafoor schrijven, kunnen op mijn blog komen en hiervan leren, het raadplegen. Denk maar aan de werkstukken en spreekbeurten op de basisschool. Dan raadpleegt je kind ook allerlei websites en artikelen. Hoe gaaf is het als jouw blog tussen de zoekresultaten staat? Een beetje hoog, het liefst. Dat is aan Google en hoeveel energie jij er zelf in steekt om jouw evergreen blog te delen, ermee te adverteren en regelmatig in de herhaling te zetten.

Tijdloos
Een andere voorwaarde voor een evergreen blog is dat het tijdloos is, zodat hij jarenlang mee kan. Toen ik een NLP practitioner opleiding deed, vroegen vriendinnen aan mij: NLP: wat kun je ermee? Mooi, dacht ik, dat wordt een blog! En onlangs gaf ik nog de tip aan een klant (systemisch coach) om in een blog uit te leggen wat systemisch werk is, of familie-opstellingen. Je hebt dan een blog in handen dat oneindig veel wordt gelezen en geraadpleegd. Als systemisch werker denk je dan misschien: dat kun je allemaal al vinden op het world wide web… wie zit er nou op mijn uitleg over systemisch werk te wachten? Dat klopt! Er is al heel veel informatie over te vinden. En jij schrijft er een blog over vanuit jouw eigen ervaring, vanuit jouw praktijk. Als expert in jouw vakgebied, verwachten je klanten en volgers dat ook van je! Dus grijp die kans. En als je bronnen raadpleegt, vermeld die dan netjes in je blog.

Een continue stroom lezers en bezoekers
Natuurlijk blijft het fijn om actuele blogs te publiceren, met call to actions naar jouw aanbod. Als ondernemer kun je niet zonder, vind ik. Het is het nieuwe adverteren. En hoe fijn is het dat je daarnaast ook een paar evergreen blogs op je naam hebt staan die ‘automatisch’ zorgen voor een continue stroom lezers en bezoekers? 

Content optimaal hergebruiken
Het kan heel goed zijn dat je evergreen blog niet het blog is waar je het meest trots op bent, waar je heel je ziel en zaligheid in hebt gestoken, of wat schrijftechnisch een pareltje is. Daar gaat het nu niet om. Mijn blog Waar vind je goede foto’s voor bij je blog? was echt geen literair hoogstandje; ik heb gewoon mijn favoriete free stock foto websites op een rijtje gezet. Maar hij wordt wel verschrikkelijk veel geraadpleegd! En ik refereer ernaar in mijn blogtrainingen. Al mijn cursisten ontvangen dit blog van mij. Zo hergebruik je je content optimaal. En het blog over de gulden snede: Hoe maak je een foto met de ‘wow’-factor? Dat blog kon ik schrijven dankzij mijn man, die fotograaf is en het mij leerde. Ook een evergreen blog die ik ieder jaar weer even in de herhaling zet. 

Waar ben jij expert in?
Kijk dus heel goed naar je eigen kennis en vaardigheden, waar je expert in bent en wat je waarschijnlijk al met heel veel mensen hebt gedeeld. Verplaats je in de zoeker op internet (wat typen ze in?) en giet het in een blog. Als jij de oplossing hebt tegen die irritante fruitvliegjes, publiceer het dan alsjeblieft in een blog! Want zo veel mensen zoeken op internet naar het antwoord. Of als jij heel veel weet van yoga, en de verschillende types yoga, schrijf er evergreen blogs over, want ik heb geen idee. En voordat ik mij inschrijf bij een yogastudio ga ik op onderzoek uit. Ik wil van alles weten over de verschillende stromingen. Dan pas kan ik bepalen of het bij mij past.

Bloggen kun je leren
Wil je meer leren over bloggen, hoe je dat kunt aanpakken? Kom dan naar de workshop Blogzin. Ik leer je om verhalen te vertellen, op papier, vanuit jouw expertise, je bedrijf en authenticiteit. Praktische schrijftips helpen jou om je eerste blogs ook echt te schrijven. 

2 thoughts on “Het grote geheim van een evergreen blog”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *