Waarom HSP’ers vaak zwart-wit denken

‘Wat ben jij aardig, lief, betrokken, zorgzaam, meewerkend, coöperatief, en fijn gezelschap.’ Allemaal uitdrukkingen die tegen je kunnen worden uitgesproken als hoogsensitief persoon. Kribbig, kattig, huilebalk, egoïstisch, onverstandig, moeilijk, ingewikkeld kunnen doen is vast ook wel eens naar je uitgesproken. En dit is maar een eerste willekeurige opsomming. Die twee kanten lijken mijlenver uit elkaar te liggen. Toch komen ze soms samen in een en dezelfde persoon. Juist als je overprikkeld bent, zul je niet de beste versie van jezelf zijn. En wie vindt dat het lastigst? Ja, meestal jijzelf. Want dat is niet de kant die je wilt laten zien. Dat is je schaduwkant waar je zelf een oordeel over kunt hebben. 

Het langdurig over eigen grenzen gaan kan zorgen dat je schaduwkant zichtbaar wordt en dat tegen je wordt uitgesproken. En zó wil je niet zijn. Want bijna ieder mens heeft de basisbehoefte aardig gevonden te willen worden. 

Wat je zegt ben je zelf 
Allereerst geldt: ‘Wat je zegt ben je zelf.’ Ken je deze nog? Dat riepen we als kind al tegen elkaar als je werd uitgescholden. En deze zul je ook wel hebben gehoord: ‘Schelden doet geen pijn.’ Ook zo’n oneliner waar ik met mijn gevoelige karakter weinig mee kon, want het deed me wél pijn. Alles wat iemand uitspreekt, gaat in feite over zichzelf. Het kader, je ervaringen ‘kleuren’ wat je ziet in je omgeving. Het gaat altijd over degene die de uitspraak doet. Ja… ook als jij dat doet. Jouw oordeel over anderen én over jezelf.

De schade van oordelen 
Mág je dan geen mening of oordeel hebben? Jawel hoor, alleen het is niet zo handig, effectief en doet meestal geen recht aan de totale persoonlijkheid. Het is eerder interessant voor jezelf omte onderzoeken waarom je dat oordeel hebt. Welke overtuiging stuurt deze gedachte? Als je een oordeel hoort, ook oordelen over jezelf, ga je dat meestal onbewust als een deel van jouzelf zien. En daar zit het pijnpunt. Juist bij jonge kinderen, waarbij het zelfbeeld nog niet is ontwikkeld, is de schade groot en draagt het door naar volwassenheid. 

Niemand wil gelabeld worden. En al herken je soms wel de omschrijving, je bent méér dan een label. Je bent een unieke persoonlijkheid. Daarbij hebben positieve labels hetzelfde effect. 

De effecten van zwart-wit denken
Aangezien jij een vrouw bent met meerdere facetten in je persoonlijkheid kun je van alles zijn, gefaseerd en tegelijkertijd. Jij bent niet zwart-wit. Je bent niet statisch. Maar in een fase van overprikkeling denk je niet helder meer. Gevoelens, emoties en gedachten worden een chaos. Een manier om grip te krijgen, want dat is je behoefte, is zwart-wit denken. En zwart-wit denken is een van de denkfouten die we maken. Je bent het ene of het andere. Je beoordeelt de ander en/of de situatie als het ene of het andere. Er is geen tussenweg.

Inzicht krijgen in de chaos tijdens overprikkeling lukt niet. Je gaat harder werken, meer doen, meer denken en verder in de war raken en je blijft in denkcirkels draaien. Je schiet van zwart naar wit en terug. Je gevoelens zijn niet meer te duiden. De chaos blijft aanhouden. Je houdt jezelf in de greep.

Ontprikkeling
De gouden tip is juist afstand nemen. Kies voor de focus op ontprikkeling. Eerst zorgen voor ruimte en rust, zowel in je lijf als in je hoofd. Zodra je rust kunt vinden, lukt het je gemakkelijker om de volgende stap te zetten. Zodra jij weer meer ruimte hebt in je hoofd, kun je waarachtig aandacht gaan geven aan de situatie. Gééf jezelf die tijd. Léér effectief grenzen stellen. Ook op het moment dat je ruimte nodig hebt om voor jezelf te zorgen.

Meer kleuren geven ruimte 
Pas als je ontprikkeld bent, kun je de verwarring laten zakken en je zwart-wit denken loslaten. Zodat je vanuit overzicht weer genuanceerd kunt denken, de oordelen over jezelf en de ander kunt loslaten en gedrag kunt zien zoals het werkelijk is. Zodat er meerdere kleurnuances mogen zijn tussen zwart en wit. Dat geeft ruimte. Zodra je zo ver bent, kun je opnieuw gaan kijken en ontdekken. Minder streng, minder veroordelend met open blik ervaren wat er in het hier en nu aanwezig is. Je kunt zien dat beide kanten van de medaille tegelijkertijd aanwezig kunnen en mogen zijn. Want al ben je een aardige vrouw, de furieuze feeks kan je enorm helpen te ervaren dat wat er gebeurde over je grenzen was. 

Minder zwart-wit, meer kleur en bewust voelen in je leven, zodat jij er mag zijn in al je facetten. Dat is wat ik je gun.

HSP en communicatie
Dit najaar op 16 september start de training ‘HSP en communicatie’. Ben jij een hoogsensitieve vrouw en wil je leren communiceren op een effectieve manier die past bij je fijngevoelige karakter? Kijk dan voor meer informatie op mijn website: dorotheaverhagen.nl

0 thoughts on “Waarom HSP’ers vaak zwart-wit denken”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: