Van ondraaglijk naar onstuitbaar – Hoe ook jij je gedrag veranderd krijgt

Waar wil je zijn? Waar sta je nu? Wat houdt je tegen? Drie vragen, kort en eenvoudig, maar niet altijd makkelijk te beantwoorden. Als ik met mensen in gesprek ben over bepaald wenselijk gedrag (zoals meer bewegen, oefenen, mediteren, of minder sociale media, chips of roken), dan is dit het meest gehoorde zin: “Ja, ik weet het.., ik weet wel wat ik moet doen.” En dan – dan gebeurt er niets (toch wel, de persoon in kwestie voelt zich schuldig en ontevreden omdat hij/zij niet verder komt). Herkenbaar?

Afgelopen zomer sprak ik Janneke, een oud-collega die mij vertelde dat ze hartkloppingen had, die hoogstwaarschijnlijk met stress te maken hadden. Ze wilde er zelf iets aan veranderen, dus ze begon met yoga, kreeg persoonlijke voedingsadviezen en sprak een coach. Het leek mij een prima recept voor meer ontspanning, bewustwording en een gezondere leefstijl.

Toen ik Janneke eind november weer sprak, zei ze eerst dat het best wel goed ging. Daarna vertelde zij geleidelijk dat ze zich helemaal niet zo lekker voelde en dat ze best moe was, soms gejaagd en gespannen, en tijd en energie tekortkwam. Dat ze dingen vaker uitstelde om vervolgens achter de feiten aan te moeten rennen. Ik was wat verbaasd, want dat klonk alles behalve goed. Zij vervolgde: “Ik weet ook wel wat ik eraan kan doen en dat ik er zelf mee aan de slag moet…, maar het lukt me niet.”

Weten, maar niet doen, is hetzelfde als niet weten
Wat maakt dat we het zo goed weten; voornemens en de beste intenties hebben, hoe we ons beter kunnen voelen én wat daarvoor nodig is – en het toch niet doen? Mijn huidige coach zegt altijd dat ‘als je iets weet, maar vervolgens niet doet wat je weet dat je te doen hebt, is het gelijk aan het niet weten’. Hoe vaker ik dat hardop zeg, hoe meer ik erin de kern van waarheid zie. En nee, misschien geldt dat niet voor 100% van wat je weet, maar wél voor verandering van je gedrag.

Wat maakt dan wél dat je iets in jezelf of je gedrag kunt veranderen als je dat wenst?
Je gedrag wordt gestuurd door je automatische patronen en reacties, gedachten en je mindset. Daarnaast door pijn (letterlijk en figuurlijk, fysiek en mentaal) als die te groot en voelbaar geworden is. Maar ook door iets heel moois, waardevols en superaantrekkelijks – en door je dromen. Als een verandering en het resultaat daarvan niet belangrijk is voor jou, gebeurt er niets. Als je niet precies weet wat je wel wilt en waarom, kun je geen concreet doel stellen en niet gemotiveerd raken. Als je motivatie matig is of hapert, geldt dat ook voor je mindset én je gedachten die je onderbewuste, je brein dagelijks produceert. Je gedachten kunnen helpend zijn of ondermijnend, en het is aan jou die te geloven, of juist niet. 

Kortetermijnfijn
Je oude brein zoekt altijd, buiten jouw intenties om, de weg van de minste weerstand naar kortetermijnfijn. Dat is de meest gevolgde snelweg in je brein. Voordat je het weet heb je ondanks je goede intenties gekozen voor een luie, lekkere, comfortabele of makkelijkere optie, en zeg je tegen jezelf dat je morgen weer de draad oppakt. Met andere woorden: iets weten betekent nog niet direct dat het ook werkelijk gebeurt.

Verandering is traag
Behalve de bijna dagelijkse gesprekken die ik voer over gewenst gedrag, heb ik er veel over gelezen, zelf werk van gemaakt en zelfs wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Ik weet hoe lastig het is en waarom veel mensen ermee worstelen, net als ik soms. Dan herinner ik mezelf aan het achterliggende doel, waarom dat zo belangrijk voor me is – de echte waarom. Ik denk aan hoe ik me voel als ik me wel vasthoud aan mijn intenties, maak een plan en tref voorbereidingen om mijn valkuilen te omzeilen, omdat ik weet hoe makkelijk het is om op zwakke momenten van een plan af te wijken. 

Een besluit
Verandering vraagt ten eerste om een besluit, tijd, geduld en vertrouwen. Ten tweede heb je heel veel herhaling en doorzettingsvermogen nodig. Als derde is het belangrijk om vooraf in te calculeren wat voor tegenwind je kunt verwachten en hoe je daarmee om zult gaan. Tenslotte is compassie nodig voor jezelf, als het toch even niet lukt door onverwachte zaken. Het gaat om vooruitplannendoen en blijven herhalen van wat bijdraagt aan je gezondheid, zelfvertouwen en veerkracht en hoe je in het leven wilt staan; de langetermijnfijn.

Waar wil jij zijn, en waarom?
De vragen zijn simpel, en alleen jij kent de antwoorden. Waar wil jij zijn, en waarom? En wat houdt je tegen? Als je weet wat je wilt en waarom dit belangrijk voor jou is, een concreet doel stelt, je mindset daarmee programmeert en gemotiveerd raakt, een plan maakt en doorzettingsvermogen hebt, dan kan het niet anders dan dat het je lukt. Met Janneke zijn we ook begonnen met het eerst stellen van doelen, het vinden van het waarom erachter en het belichten van mogelijke hindernissen op het pad van verandering, naast de bronnen van ondersteuning om het doel te bereiken.

Van ondraaglijk naar onstuitbaar
Geef jezelf 30 dagen waarin je je (ongewenste) gedrag langzaam verandert in een nieuwe positieve gewoonte. De eerste 10 dagen is er enthousiasme, maar mogelijk ook ondraaglijke momenten. Gedurende de volgende 10 dagen raak je een beetje gewend, maar het voelt nog ongemakkelijk. De dagen 20 tot 30? Je wordt stiekem trots dat je al zo ver bent, vol hebt gehouden én je merkt de verandering. In deze fase vindt transformatie plaats; je nieuwe gedrag gaat deel uitmaken van je identiteit en het bereidt je voor om onstuitbaar te zijn.

Zoals Hal Elrod schrijft: “Deze 10 dagen zijn de ruimte tussen iets wat je uitprobeert en wat je aan het worden bent.” Je ervaart inmiddels het resultaat ervan (hoe je gevoel verandert door vaker te mediteren, de chocola laten staan, vaker wandelen, op tijd naar bed gaan, op de fiets naar werk…), en dat voedt je motivatie om door te gaan. 

Welke gewoonte van jezelf zou je willen veranderen?
Of het nu per 1 januari of 3 maart is? Ga eerst voor jezelf na wat je wél wilt en wat je waarom is – wat jou diep van binnen motiveert om dat te doen. Stel jezelf doelen, maak een plan en voer het 30 dagen uit. Ik wens je ontzettend veel succes! 

Sign Of Selflove
Wil je liever samen met mij sparren, kijken naar je wensen en hoe je deze kunt omtoveren in doelen én nieuw gedrag? In een gratis sessie Sign Of Selflove gaan we uit van wat jou bezighoudt, waar jij tegenaan loopt en wat jou motiveert om in beweging te komen. Boek hier je gratis sessie, ik denk graag met je mee.

3 thoughts on “Van ondraaglijk naar onstuitbaar – Hoe ook jij je gedrag veranderd krijgt”
    1. Dank je wel, Anna.

      Ik hoop het ook – het leven is (veel) te kort om op de automatische piloot te blijven lopen, en gestuurd te worden door onze gewoontes en patronen in gedrag en in ons denken. Het wordt, net zoals je zegt, veel mooier, waardevoller en interessanter als we daaruit durven te stappen.
      En ja, dat vraagt wel een bewust en open besluit om nieuwsgierig te zijn naar je eigen pad in het leven, en het jezelf gunnen.

      Groetjes Laura

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: