In 3 stappen 3 maanden content voor je nieuwsbrief

Jij wilt vast graag regelmatig nieuwsbrieven versturen en vraagt je af: hoe dan? Hoe bepaal ik de onderwerpen, hoe bepaal ik het ritme, hoe bepaal ik wanneer ik welke e-mail stuur? In dit blog help ik je op weg. We kijken samen naar een planning voor drie maanden. Doe je het in september dan kan ik me voorstellen dat je tot einde jaar plant. Te veel en te lang van te voren plannen maakt dat het lastiger wordt de planning te volgen. Dit blog gaat over de drie stappen voor het inventariseren van je onderwerpen, het plannen van wanneer je welke e-mail stuurt en het plannen in je agenda.

Benodigdheden:

  • Pen
  • Groot vel papier of whiteboard
  • Papier om te schrijven
  • Post-its
  • Je agenda met daarin de data van de activiteiten die je organiseert

Stap 1: Inventariseren van je onderwerpen
Heb je webinars, workshops, activiteiten die je wilt promoten in je nieuwsbrief, zet die op een rij op je gewone papier.

Per evenement bedenk je:

  • Een inhoudelijk bericht over dat evenement, de vorm is minder van belang
  • Een mail met laatste kans om in te schrijven
  • Daarnaast neem je het eventueel op in een algemene nieuwsbrief

Promoten van meer dan één item in je nieuwsbrief is niet erg handig, dat geeft keuzestress voor je abonnees. Houd als begin aan dat je twee/drie mails stuurt per activiteit. Zet al deze onderwerpen/mails per stuk op een post-it met de beoogde verzenddatum. Mocht je op een later moment onderwerpen tekort komen dan kun je meer mails sturen. Ik heb het hier niet over een product-lancering, daar zijn weer andere methodes voor.

Zijn er feestdagen of periodes waar je rekening mee wilt houden (vakanties, kerst, moeder- of vaderdag, dierendag, black friday…), zet ook die op een rij op je gewone papier.

Per evenement bedenk je weer:

  • Een inhoudelijk bericht over dat evenement, de vorm is minder van belang
  • Een mail met laatste kans om in te schrijven
  • Daarnaast neem je het eventueel op in een algemene nieuwsbrief

Zet al deze onderwerpen/mails per stuk op een post-it met de beoogde verzenddatum.

Dan zijn er daarnaast misschien nog wel je wekelijkse/maandelijkse onderwerpen. Ook die zet je op een post-it.

Stap 2: Sorteren en plannen
Nu heb je een stapeltje post-its en is het de bedoeling daar een planning van te maken. Ik doe een groot deel op gevoel en probeer voor jou dat gevoel woorden te geven.

Plak eerst alles in chronologische volgorde, op datum, op het vel of het whiteboard. Vervolgens kijk je of er een lijn te maken is. Komen onderwerpen overeen, waar raakt het, wat zou je kunnen bundelen? Een stukje naar voren trekken van een onderwerp of juist naar achteren plaatsen?

Hoeveel nieuwsbrieven stuur je eigenlijk normaal gesproken in drie maanden? Stuur je er bijvoorbeeld één per week dan heb je dertien nieuwsbrieven te vullen, eens per maand maakt er drie. Dat aantal is min of meer je leidraad. De mails waarin je de laatste kans om in te schrijven mogelijkheid biedt, kun je als extra service voor je klanten zien, die stuur je dus extra.

Zet de nummers onder elkaar en plak de bijbehorende post-its erbij. Soms ben je dan meteen klaar, soms kom je tekort of je hebt teveel. Kom je tekort dan kun je misschien putten uit de onderwerpen die je verzamelt door de tijd heen. Ik heb een mooi bakje met briefjes erin, sommige mensen hebben een schrift. Je kunt ook kijken naar de onderwerpen die er staan. Kun je nog een case study maken of een testimonial delen? Heb je teveel dan kan er misschien wel wat in dat bakje of dat schrift in met onderwerpen.

Stap 3: Hoe zorg je nu dat je dit gaat maken?
Een eerste stap is om het in je agenda te zetten. Pak je agenda er dus weer bij. Schrijf daarin op:

  • Een reminder op de dag dat je de nieuwsbrief verstuurt
  • De onderwerpen uit je nieuwsbrief op de dag dat je de mail gaat samenstellen, als alle content klaar is trek je hier een uur voor uit
  • Wanneer je de content gaat maken (een blog kun je schrijven in een uur (lees maar in het boek BLOG Zinnig & Zuiver van Marije van de Bovenkamp), een video maken heeft wat meer tijd nodig, kijk dus goed hoeveel tijd je inplant
  • De volgende afspraak om de planning te maken

Dit zijn allemaal afspraken die je met jezelf maakt. Nu is het zaak die afspraken ook na te komen en de nieuwsbrieven te sturen. Kijk gewoon eens drie maanden of het voor jou werkt. Laat je het me weten?

Wil je hulp bij dit proces? Boek een gratis call en ik geef je weer een setje.

0 thoughts on “In 3 stappen 3 maanden content voor je nieuwsbrief”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: