Tijd voor een break?!

‘Jee, wat ben ik moe.’ Zwetend en met een rood hoofd, kijk ik mijn personal trainer alias fysio aan. ‘Is mijn conditie zo achteruit gegaan de afgelopen twee weken?’ ‘Het is niet zo gek’, reageert hij. ‘Je hebt ook behoorlijk wat gedaan het afgelopen uur. En pauze houden is niet echt jouw ding. De twee minuten die ik je geef, maak je al amper vol.’ Dus. Ahum. Dan is het inderdaad niet gek dat ik moe ben. Want ja, ik heb ook veel gedaan. Alleen realiseer ik me dat niet altijd.

Vermoeidheid, spanningsklachten of emotionele onbalans
Zo is het met veel mensen die bij mij komen met vermoeidheid, spanningsklachten of emotionele onbalans. Ze lopen vast en voelen dat ze niet lekker in hun vel zitten. Maar hebben niet helemaal door wat de oorzaak is. Hoe zij zelf een overbelastend patroon in stand houden. Laat staan dat zij weten hoe ze dit patroon kunnen doorbreken.

Burn-out
Zo komt Martin sinds een half jaar bij mij met burn-out gerelateerde klachten. Begin dit jaar is hij uitgevallen van werk. Toen hij bij mij startte, was hij onder begeleiding van de huisarts en bedrijfsarts. Hij had zijn werk net weer opgestart. Dat ging een tijdje goed. Tot hij weer een fikse terugval kreeg.

Ben ik wel op de juiste weg?
Eén keer uitvallen is al vervelend genoeg. Bij de tweede keer in korte tijd brengt dat nog meer onzekerheid en vragen met zich mee. Ben ik wel op de juiste weg? Wat kan ik nog meer doen om te herstellen? Zo ook bij Martin. Het risico is dan om druk aan de slag te gaan met het herstel. Nog meer te gaan doen, doe-energie in te zetten. Terwijl bij burn-out het lichaam juist vraagt om rust. Minder te doen en meer te zijn, rusten, op te laden. Om van daaruit voorzichtig weer in beweging te komen.

Zijn gedragspatroon is niet veranderd
In de sessie met Martin komt naar voren dat hij zich (nog steeds) teveel laat belasten. Hij heeft het werk weliswaar weer opgepakt, maar zijn gedragspatroon nog niet veranderd. Waardoor opnieuw overbelasting ontstaat. Dit patroon is voelbaar in zijn lijf. Wanneer ik hem in de aanraking fysiek onder druk zet door meer druk uit te oefenen op zijn bovenrug, geeft hij geen kick. Op mijn vraag wat hij merkt, geeft hij aan dat hij niks voelt. Hij ondergaat de druk gelaten, passief. Zelf trekt hij zich in zijn lichaam terug en houdt zich stil. Hierdoor is het voor mij onduidelijk dat ik zijn grens over ga. Dat hij dit vervelend vindt.

Hij herkent dit patroon in zijn werk 
Het werk dat hij tijdens zijn re-integratie heeft opgepakt, voelt te zwaar. Hij wil eigenlijk minder verantwoordelijkheid. Een plek in de luwte. Om van daaruit op kracht te komen en wanneer hij daar aan toe is, de rest van zijn taken weer op te pakken. Dit heeft hij destijds aangekaart bij zijn leidinggevende. Die heeft toen anders besloten. Martin heeft zich bij deze beslissing neergelegd. Hij heeft gedaan wat hij altijd doet: zijn schouders eronder zetten en aan de slag gaan. Met als gevolg dat hij nu weer thuis zit. En zich afvraagt of hij op de juiste weg is.

Zijn overgeactiveerde stress-systeem
In afstemming met de huisarts en bedrijfsarts blijkt dat er geen aanwijsbare medische oorzaken zijn voor zijn klachten. Ik bevestig Martin dat hij op de juiste weg is door deze stap terug te doen. Zijn klachten serieus te nemen. Via aanraking begeleid ik hem bij het tot rust laten komen van zijn overgeactiveerde stress-systeem. Een volgende stap is om hem te leren herkennen wanneer een situatie prettig of onprettig voelt. En hoe hij in een onprettige situatie beter voor zichzelf kan gaan zorgen. Zijn grens kan aangeven. Voor zichzelf kan, mag en durft op te komen. Hoe hij ook bij tegenwicht voor zijn standpunt kan blijven staan.

Het herkennen en doorbreken van een overbelastend gedragspatroon 
Ik ondersteun hem in het herkennen en doorbreken van zijn overbelastende gedragspatroon, zodat hij meer verantwoordelijkheid voor zijn eigen gezondheid en welzijn neemt. De huisarts monitort het proces. En verwijst door voor ondersteuning in zijn fysieke fitheid. De bedrijfsarts geeft advies over zijn belastbaarheid en monitort het herstelproces richting werkgever. Alles met als doel dat Martin weer met plezier kan leven en werken.

Na inspanning volgt ontspanning
Wie is er niet bekend met het gezegde ‘Na inspanning, volgt ontspanning’? Makkelijk gezegd, moeilijk gedaan. Pauze nemen helpt ter ontspanning en om jezelf de vraag stellen: Hoe is het eigenlijk met mij? Een moment om stil te staan en van daaruit een bewuste keuze te maken voor een volgende stap. Doorgaan of koers bijstellen?

Haptotherapie
Via haptotherapie begeleid ik je graag om meer zicht te krijgen op de oorzaken van jouw onbalans, hoe jij onbewust deze onbalans in stand houdt en wat jij kunt doen om de balans te herstellen. Zodat jij een stap in de goede richting zet om met plezier en ontspanning te leven en werken.  

0 thoughts on “Tijd voor een break?!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: