Hoe los ik de problemen van mijn klant op?


Drie weken geleden ben ik gestart met een blogserie om te laten zien hoe ik mijn marketing en communicatie aanpak. Om zo ondernemers te helpen hun eigen marketing te gaan doen en het misschien zelfs wel leuk te gaan vinden. Inmiddels is onze hele wereld compleet veranderd. Is jouw business weggevallen? Of heb je het juist super druk? Hoe dan ook, juist nu is het moment om online zichtbaar te zijn en te blijven! Daarom op weg naar de volgende stap. 

Stap 1 en 2
Jij bent ondernemer en goed in jouw vak. Zichtbaar zijn, vertellen over jouw expertise en productaanbod is voor veel ondernemers wat lastiger. Doe dat dan stap voor stap. De eerste stap is inzicht hebben in jouw ideale klant. Voor de tweede stap maak je inzichtelijk waar jouw klanten van wakker liggen. Zo breng je focus aan in jouw communicatie. Jouw ideale klant herkent zichzelf en daar start de verbinding! 

Stap 3
Mooi! Dan kun je nu jezelf en je dienst of product gaan verkopen, toch? Nou nee, wanneer je nu heel hard gaat roepen hoe goed je bent, wat voor fantastisch product je hebt, is niet wat je nu moet gaan doen. Je hebt je niet voor niets verdiept in de behoeften van jouw klant. Daar ga je dan ook in je communicatie mee aan de slag. Je gaat niet verkopen, maar helpen. Altijd zo veel en zo vaak mogelijk vanuit de behoeften (zorgen en problemen) van de klant. 

Know-Like-Trust
Waarom dan? Je wilt dat jouw ideale klant je leert kennen. En online is dat veelal lastiger dan in de fysieke wereld. Jouw nieuwe klant moet je leren kennen (know) en je gaan waarderen en aardig vinden (like). Door regelmatig kennis te delen en te laten zien hoe je kan helpen het probleem van de klant op te lossen, bouw je aan vertrouwen (trust). Als het dan zo is dat de klant op zoek gaat naar een oplossing van zijn of haar probleem, dan ben jij ‘on top of mind’.  

8-12 contactmomenten
Een tweede marketingwet zegt dat een potentiële klant pas jouw klant wordt als er zo’n acht tot twaalf contactmomenten zijn geweest. Jouw klant heeft die contactmomenten nodig om zich te herkennen, om zijn probleem te herkennen, om te leren wat de oplossing kan zijn en hoe die oplossing kan worden ingevuld. Allemaal nodig om te gaan overwegen met jou de deal te gaan sluiten. 

Verbinding 
Natuurlijk hoeven die contactmomenten niet allemaal via hetzelfde kanaal te gaan. Momenteel doen we alles online. Via social media, mail of whatssapp. Toch kun je het ook nu meer persoonlijk maken door vanuit social media naar de persoonlijke verbinding te gaan via chat of een persoonlijke boodschap. En natuurlijk werkt ook de telefoon nog. Bel eens op om te vragen hoe het is!  

Lastig?
Vind je het lastig om deze stappen voor jezelf, jouw eigen business uit te werken? Wil je handige tools om je te helpen hiermee te beginnen? Stuur een mail naar winny@paauwcommunicatie.nl. Ik stuur je een handige vragenlijst die je gaat helpen een start te maken. Bovendien ben ik beschikbaar om een half uur telefonisch of per videocall te brainstormen. Nu is de tijd om aan je eigen zichtbaarheid te werken. Nu kun je werken aan die acht tot twaalf contactmomenten met jouw ideale klanten. Nu heb je de tijd om kennis te delen en vertrouwen op te bouwen. Kom in beweging!     

0 thoughts on “Hoe los ik de problemen van mijn klant op?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: