Heb jij ook van die enorme voelsprieten?

Ik voelde als klein meisje wat de mensen om mij heen dachten: ‘Wat denken ze van mij, een kind opgegroeid zonder ouders? Geboren in een huis voor ongehuwde moeders. Geplaatst in een kindertehuis, later in verschillende pleeggezinnen. Mag ik ruimte innemen of eigenlijk niet. Is het hier veilig? Hoe moet ik me gedragen om hier wel te mogen zijn?’ Ik scan mijn omgeving voortdurend. Mijn voelsprieten stonden afgestemd op mijn omgeving.

Mijn pleegvader die mij misbruikte… niemand mocht het weten. Mondje dicht, ik vond het zielig voor mijn pleegmoeder. Stel je voor als ze het zou merken, dan was ze misschien wel teleurgesteld in mij.

Ik voelde de sfeer in hun huis
Wanneer mensen verdrietig waren, voelde ik dit ook, vaak zeiden ze dat er niets aan de hand was. Het bracht me aan het twijfelen over mezelf. Voelde ik het verkeerd? Ik hoorde alle geluiden om mij heen en vond het heel moeilijk om niet te schrikken van harde stemmen en geluiden. Wanneer ik bij mensen kwam dan voelde ik de sfeer in hun huis. Dit kon kil zijn of juist warm. Ik kon er niet tegen als er geen harmonie was. En wilde er alles aan doen om de mensen weer blij te maken. Vooral niet lastig zijn en aandacht vragen. Ik droeg grote zorg voor anderen en vergat mijzelf.

Hooggevoeligheid
Inmiddels ben ik volwassen en is er veel meer bekend over hooggevoeligheid. Wanneer je hooggevoelig bent, ervaar je de wereld veel intenser. Je voelt sterk met anderen mee. Vaak zo sterk dat je het onderscheid niet meer kunt maken tussen jezelf en de ander. Je vervloeit als het ware met de energie van je omgeving. Dit komt omdat je energielichaam, dat nauw verbonden is met je fysieke lijf, je als het ware vooruitloopt. Dit zorgt ervoor dat je het contact met jezelf kwijtraakt. Je kunt je lichaam vergelijken met een huis. Wanneer je niet goed contact hebt met je voeten is er geen fundament. Wanneer je uitreikt met je energie naar je omgeving zet je als het ware de ramen en deuren open. Je wilt immers voelen hoe het met de ander is. Je voelt de emoties of pijn van de ander en laat dit ongefilterd bij je binnenkomen. Dit kan ervoor zorgen dat je zelf doodmoe, verdrietig en/of onverklaarbaar depri kan worden.

Hoe kun je omgaan met je gevoeligheid?
Zoek de rust op wanneer het je allemaal te veel wordt. Luister naar fijne muziek of ga de natuur in. De energie van de planten, bomen en struiken zorgt ervoor dat je energie weer wordt gezuiverd. Huisdieren kunnen ook heel belangrijk voor je zijn. Ze brengen je weer in balans, door je hond te aaien ontstress je. De kat die bij je komt zitten spinnen geeft een frequentie af die helend is voor je. Vaak gaan ze liggen op die plek die gevoelig of pijnlijk is. Hier hebben ze in de regel geen last van, het is een natuurlijk proces. Juist door dit proces maak je weer contact met je lijf en sluit je als het ware de ramen en deuren.

Blokkades opruimen
Door emotionele blokkades op te ruimen en te doorleven kun je ze loslaten. Dit betekent dat je meer in contact kan blijven met jezelf. Voor gevoelige mensen is dit extra belangrijk. Wanneer iets pijnlijk is, wil je erbij weg. Dan verlies je het contact met jezelf, je voelt jezelf niet meer. Je staat niet meer in het centrum van je eigen leven. Je staat aan de zijlijn en springt meteen in om aan de roep van de ander te voldoen. Dit is meestal een onbewust proces. Het is als het ware een reflex geworden.

Je kunt manieren leren om met je hooggevoeligheid om te gaan. Maar het is essentieel om jezelf op te schonen van pijnlijke stukken uit je verleden. Dan komt het omgaan met je gevoeligheid vanuit jezelf in plaats van aangeleerde manieren van buitenaf. Zet jezelf weer in het centrum van jouw eigen leven. Voel je eigen behoeften en wees lief voor jezelf. Je bent niet verantwoordelijk voor het geluk van de mensen om je heen. Wanneer je zelf meer in harmonie bent, straal je dit ook uit naar je omgeving. Dit heeft meteen effect.

3 Tips

  1. Creativiteit is heel belangrijk; laat dit stromen. Of je nu schildert, schrijft of prachtige foto’s maakt, het zijn uitingen van schoonheid en harmonie.
  2. Zorg dat je jezelf prettig voelt in je huis, ruim overbodige troep op. Dit geeft alleen maar prikkels waar je moe van wordt.
  3. Omring je met dingen die je fijn vindt, hang een foto op waar je een mooie herinnering aan hebt. Al deze dingen geven een frequentie af waar jij je aan kunt opladen. Zo kom je weer thuis bij jezelf. Dit geeft je de energie die je nodig hebt, je kunt meer ontspannen, je concentratie wordt beter en je zelfvertrouwen groter.

Kwaliteit van hooggevoeligheid
In mijn werk als psychosociaal therapeut kan ik mijn gevoeligheid inzetten. Ik heb geleerd om de aan- en uitknop te gebruiken. Ik kan het onderscheid maken tussen mijn eigen energie en die van de ander, mijn energie begrenzen en zo nodig meereizen in het energieveld van de ander. Zo lees ik de boodschap van je ziel. Ik kijk door de vensters heen naar de diepere lagen in je zijn. Zo kan ik je meenemen naar de helende reis voor je ziel.

Alles is met elkaar verbonden, energie zoekt altijd de makkelijkste weg. Helende energie kun je activeren en destructieve energie kun je buiten je houden. Zo kun je worden wie je wilt zijn. Luister naar het kompas van je ziel, het brengt je vele nieuwe wegen in je leven. Duurzaamheid is gegarandeerd.

Herken je jezelf in het bovenstaande en roept het vragen in je op? Neem dan gerust contact met me op. Binnen jouw hooggevoeligheid ligt een onuitputtelijke bron van kracht en verbinding. Ik bied je een gratis inzichtgesprek aan.

3 thoughts on “Heb jij ook van die enorme voelsprieten?”
  1. Mooi omschreven Anna, de helende werking van de natuur of creatief bezig zijn is absoluut een feit..
    Om de balans te vinden tussen de aan en uitknop blijft voor mij uitdaging.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: