Ben je de ouder die je wilt zijn? 4 Tips om dat wel te worden

Hoe vaak heb jij het zinnetje al tegen jezelf gezegd: ‘En ik had me zo voorgenomen het niet hetzelfde te doen als mijn moeder (of vader)!’ Ben jij de ouder die je wilt zijn of doe je dus toch die dingen die je niet had willen doen? Met als gevolg verwijten naar jezelf en misschien ruzie samen als ouders, want zo wilden jullie het niet doen, jullie hadden iets anders of beters voor ogen voor jullie kind(eren).

Je neemt je eigen ouders mee
Het zelf vader of moeder zijn doe je op basis van je eigen ervaringen. De ervaringen die jij dus als kind hebt opgedaan in de verbinding met je ouders. Je doet wat je geleerd hebt. En dan kun je je nog zo voornemen om het anders te gaan doen, je neemt nu eenmaal dat wat je hebt geleerd mee in jouw eigen gedrag als ouder, dat is wat je kent, dat zit in je systeem en zal altijd de eerste reactie zijn. Je ouders staan dus onzichtbaar maar duidelijk aanwezig naast je.

Je neemt je eigen ervaringen mee
En je neemt niet alleen je eigen ouders mee, maar ook je eigen ervaringen als kind. Jouw ervaringen als kind bepalen ook hoe je nu als ouder bent. Het kan zijn dat je bijvoorbeeld, veelal onbewust, de ouder bent die je als kind niet had, met als gevolg overcompensatie. Jouw eigen ervaringen als kind bepalen je gedrag als ouder naar je eigen kind toe. Wanneer er iets aan de hand is met je kind en het raakt jou, gaat het in feite altijd over jouw eigen innerlijke kind. Je eigen emoties gaan dan veelal niet over je kind, maar over je eigen pijn. 

Als je de pijn van je kind met jouw emoties aan de haal gaat
Wanneer je kind het moeilijk heeft, dan word je geraakt als ouder, geraakt in je eigen pijn van vroeger als kind. Het is juist daarom dat (samen) ouders zijn soms zo moeilijk is en je kind gewoon echt het bloed onder je nagels vandaan kan halen. Of je tot tranen kan krijgen of onzeker. De ervaringen van je kind kunnen gelijk zijn aan wat jij hebt ervaren, zoals bijvoorbeeld gepest of buitengesloten worden. Maar je kind kan bijvoorbeeld ook jou negeren, wat raakt aan de eenzaamheid die je bijvoorbeeld hebt ervaren in jouw eigen gezin, omdat je als kind zo voelde dat je ouders je niet begrepen. 

Wanneer je iets herkent in de ervaringen of het gedrag van je kind, wat raakt aan jouw eigen pijn als kind, dan reageer je vanuit die oude pijn. Je zet dus je strategieën in die je toen als kind ontwikkeld hebt om te overleven. Dat betekent dat je kind een reactie krijgt doorspekt van oud zeer en gericht op jouzelf. Je kunt op dat moment onmogelijk je eigen kind geven wat het nodig heeft, laat staan dat je dan dus de ouder bent voor je kind die je graag wilt zijn. Je kind krijgt niet wat het nodig heeft, voelt zich niet gezien en erkend en moet het zelf oplossen. Dat kan anders.

4 Tips om de ouder te worden die je graag wilt zijn

1. Als je het anders had gekund, dan had je dat gedaan
Besef allereerst dat het niet over schuld gaat. Wanneer je het gevoel hebt dat je je kind iets hebt aangedaan door hetzelfde te doen wat jij hebt ervaren en wat je zo had willen voorkomen, dan gaat dit niet over schuld. Want als je het anders had gekund, dan zou je dat gedaan hebben. Daar kun je zeker van zijn. Deze compassie is nodig om de ouder te worden die je wilt zijn. En met deze vergevende houding naar jezelf ben je een mooi voorbeeld naar je kind; je mag fouten maken, want daar kun je van leren. 

2.  Je kind bewandelt zijn of haar eigen pad
Besef dat je kind zijn of haar eigen ervaringen opdoet in het leven, een eigen pad te bewandelen heeft. Ook al raakt het gedrag van je kind, wat het voelt of meemaakt aan jouw eigen ervaringen als kind die zeer deden, dat staat los van je kind. Jouw kind is niet jij, ook al lijkt hij of zij nog zoveel op jou. Jouw emoties en gevoelens in de verbinding met je kind zijn dus ook volledig van jezelf. Wanneer je dit ziet en kunt voelen, dat is eigenlijk nog veel belangrijker, dan heeft je kind de vrije ruimte om zichzelf te kunnen gaan zijn. Dat wat van jou is, blijft dan van jou en dat wat van je kind is, van je kind. Dat maakt ook dat je kind zich daardoor niet schuldig hoeft te voelen om wat het doet of raakt bij jou. Je maakt je kind vrij van verantwoordelijkheid richting jou.

3. Je kind is er niet voor jou
Vaak wordt er gezegd of gevoeld dat wanneer je kind het naar zijn of haar zin heeft, dan heb jij dat ook. Daarmee zeg je eigenlijk dat je kind dus verantwoordelijk is voor hoe jij je voelt en dat wanneer je kind zich niet fijn voelt, jij het dan ook iet fijn hebt. Wat even iets anders is dan dat een chagrijnig kind het hele weekend nou niet bepaald gezellig is. Het gaat hier over de mate waarop het iets met je doet. Besef dus dat je kind er niet voor jou is en dat het je taak als ouder is om je kind door moeilijke periodes heen te helpen. En dat betekent in heel veel gevallen dat jij het klankbord bent voor je kind. Maar als het gedrag van je kind je raakt en je van slag maakt, kun je dat klankbord niet zijn en zal je kind ervaren met jou rekening te moeten houden, voor jou te moeten zorgen. De omgekeerde wereld en te groot voor een kind. 

4. Bevrijd jezelf van je eigen kindpijn
Om de voorgaande stappen goed te kunnen zetten, is deze stap op diepgaand niveau nog nodig. Wanneer je los bent van je oude ballast, dan kun je er zijn voor je kind, dan kun je luisteren en zuiver handelen, zonder dat je reageert vanuit oude pijn. Oude pijn ruim je het beste op een fysieke manier op. Je strategieën heb je namelijk als kind bedacht om te overleven, om gezien te worden. Een probleem los je niet op het niveau op waarop het ontstaat, maar altijd op de diepere laag eronder, de laag van je lichaam. Daar zit je oude kindpijn opgeslagen, daar zit de strategie gericht op vechten, vluchten en bevriezen opgeslagen. En juist omdat het zo diep ligt opgeslagen in je lichaam moet je daar naartoe om het op te ruimen.

Het vrij zijn van je eigen pijn, haalt de brokstukken weg op het pad van je kind waar het steeds over struikelde, het maakt dat je echt verbindt met je eigen ware zelf en dus wordt wie je bedoeld bent te zijn. Dat werkt door naar je kind, het maakt dus dat je ook de ouder wordt zoals je graag wilt zijn. 

0 thoughts on “Ben je de ouder die je wilt zijn? 4 Tips om dat wel te worden”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: