7 Tips om beter te slapen en je weerstand te verhogen

De ‘r’ zit weer in de maand. De periode van september tot en met april wordt geassocieerd met een verhoogde kans op een verminderde weerstand. De zomer met hogere temperaturen maakt plaats voor regen, wind en een lagere temperatuur. De opvatting bestaat dat mensen hierdoor vatbaarder worden voor griep en verkoudheid.

Wat je zelf kunt beïnvloeden
Er is een aantal factoren waar je zelf invloed op hebt als het gaat om het vergroten van je weerstand; gezond eten, veel groente en fruit zorgen ervoor dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Eventueel kun je extra aanvullen met bepaalde vitaminen en mineralen (vraag wel altijd advies aan iemand die er verstand van heeft).

Een goede nachtrust voorkomt dat ik ziek word
Weet je dat slaap ook veel invloed heeft op je weerstand? Als je een periode slecht(er) slaapt, daalt je weerstand en pak je sneller een virus mee. Ik zelf slaap de laatste weken slechter dan voorheen. Ik heb geen flauw idee waarom. Natuurlijk was het door de heerlijke afgelopen zomer warmer in huis dan anders, waardoor ik moeilijker in slaap kon komen. Na een paar nachten breekt dat tekort aan slaap me al op en voel ik me brak. Om te voorkomen dat ik ziek word, is een goede nachtrust essentieel. Ik vond het tijd om mijn kennis over slaap op te frissen. Ik deel de tips graag!

Tip 1: Gebruik geen schermen meer na 20:30 uur ’s avonds
Dim het licht, steek gezellig een kaarsje aan. Blauw licht (televisie, telefoon, laptop/computer), maar ook kunstlicht, vermindert de aanmaak van melatonine. Als het gaat schemeren wordt dit hormoon in je lichaam aangemaakt, waardoor je slaperig wordt. Een natuurlijke overgang van de dag naar de nacht is het resultaat. Mijn lief en ik kijken ’s avonds geregeld een film. Ook zit ik ’s avonds regelmatig achter mijn laptop. Vaak heb ik daar geen enkel probleem mee. Maar als ik in zo’n periode zit waarin ik slecht(er) slaap en vermoeid ben, doen we de apparaten uit. Vaak luisteren we dan naar een playlist op Spotify. 

Tip 2: Ritme zorgt voor een betere slaap
Probeer elke dag op dezelfde tijd naar bed te gaan en op dezelfde tijd op te staan. Oók in het weekend. Aangezien mijn wekker door de week om kwart voor zes gaat vind ik dat voor in het weekend een brug te ver. We slapen tot we wakker worden. Wist je dat je vanzelf wakker wordt als je genoeg geslapen hebt? Eigenlijk heb je geen wekker nodig. Als je die wél nodig hebt, betekent dat dat je een slaaptekort hebt.

Tip 3: Warme douche
Een warme (hete) douche voor het slapen gaan stimuleert de aanmaak van melatonine. Een koude douche juist voor het stresshormoon cortisol. Daar word je wakker en alert van. Daarmee is een koude douche juist een goede start van de dag. Eerlijk, het is even wennen. Als je volhoudt, komt er een moment waarop je niet meer zonder kan!

Tip 4: Minder koffie en alcohol
Drink vanaf de namiddag geen koffie meer. Ook hierdoor wordt het slaaphormoon melatonine niet goed aangemaakt. Drink bij voorkeur ook geen alcohol. Je slaapt minder diep als je alcohol hebt gedronken waardoor je minder uitgerust wakker wordt.

Tip 5: Ademhalingsoefeningen
Problemen met slapen kunnen ook ontstaan als je gestrest bent. Ga bij jezelf na hoe je je voelt. Onrustig? Let dan eens op je ademhaling. Zorg dat je lekker zit. Adem rustig in en uit door je neus. Tel dan eens een minuut lang hoe vaak je ademt. In en uit tellen als één. In rust zijn tussen de 7-9 ademhalingen voldoende. Ik deed deze oefening tijdens een nascholing. Ik ademde in rust 20 keer per minuut. Mijn lijf dacht dat ik een marathon liep! Daardoor was mijn hartslag ook veel te hoog. Door hier bewust van te zijn, kun je je ademfrequentie en daarmee je hartslag verlagen. Je lijf komt tot rust en dat zorgt ervoor dat je beter slaapt.

Tip 6: Mediteren
Eindig de avond met een (geleide) meditatie. Het helpt mij om nog beter te ontspannen. Ik slaap dan ook veel beter. Er zijn verschillende apps die je kunt gebruiken. Zelf vind ik de app Meditation Moments fijn en sinds kort gebruik ik de 365 meditatie app. 

 Tip 7: Slaapkamer
Zorg dat je slaapkamer koel en donker is. 

Slaap lekker en blijf gezond.

0 thoughts on “7 Tips om beter te slapen en je weerstand te verhogen”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: