Zorg dat je zoveel als mogelijk knuffelt

Ik vind het heerlijk om te knuffelen. Bij gebrek aan een partner knuffel ik mijn kinderen, mijn kat en… mezelf. Dat klinkt misschien raar, maar knuffelen is zo belangrijk. Als je het niet met een ander kunt doen – wat in deze coronatijd geen uitzondering is helaas – knuffel dan met jezelf. Raar? Nee hoor, het is lief zijn voor je zelf. Knuffelen geeft rust in je lijf en je hoofd. Dat wil jij toch ook? 

De boosdoener te lijf
Als je gespannen bent, maak je de stresshormonen adrenaline en cortisol aan. De laatste is een echte boosdoener. Als je lang stress houdt, niet tot rust kunt komen, kan dit hormoon de oorzaak zijn dat je depressief raakt of een burn-out krijgt. Door te knuffelen verminderen de adrenaline en cortisolgehaltes. De rust in je lijf keert weer terug. Knuffelen is niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk goed voor je.

Liefdeshormoon
Dat het zo goed voor je is komt doordat er bij knuffelen het hormoon oxytocine vrijkomt, ook wel het liefdes- of gelukshormoon genoemd. Het zorgt ervoor dat je bij spanning, maar ook bij verdriet of (zelf)kritiek je weer prettiger gaat voelen. Het geeft je een gevoel van veiligheid en rust. Van vertrouwen, toewijding en verbondenheid. En die vormen dé basis voor vriendschappen en relaties.

Gemiddeld 3 seconden
Weet je dat de gemiddelde knuffel tussen twee mensen drie seconden duurt? Wetenschappers hebben uitgevonden dat minimaal 20 seconden knuffelen heel goed voor je is. Het mag veel langer dus. Hoe fijn is dat?

Zelfs een knuffeldier helpt
Denk maar eens terug aan je knuffel van vroeger, die gaf je ook een veilig en vertrouwd gevoel. Weet je dat sommige volwassenen nog steeds met knuffels slapen? Dat is niet voor niets. Zelfs het omhelzen van knuffel of een kussen, is zo’n sterk gebaar dat het dezelfde gevoelens oproept en rust geeft. 

Jezelf knuffelen
Het is heel simpel om jezelf te knuffelen. Sla je armen om je heen en knuffel jezelf. Streel jezelf over je armen. Je huid is een bijzonder gevoelig orgaan. Pak die 20 seconden. Heb je de tijd, geef jezelf dan eens een uitgebreide massage over je hele lichaam. Heb je niet veel tijd, masseer dan je kaken, je hoofdhuid. Voel wat het met je doet om op deze manier oxytocine aan te maken. Doe het bijvoorbeeld als je televisie kijkt. 

In een vergadering?
Stel, je zit in een vergadering of bent in gezelschap van anderen en je merkt dat je behoefte hebt aan een knuffel, aan rust. Nu kun je je collega vragen dat te doen, maar dat staat een beetje raar. En het is in onze huidige 1,5 meter maatschappij ook geen aanrader. Misschien kun je wel over je benen wrijven onder de tafel. Kan dat niet, stel je dan eens voor dat je jezelf knuffelt, streelt. Alleen deze intentie is al genoeg om het liefdeshormoon aan te maken. 

Gratis medicijn
Hoe makkelijk is dat? Een oplossing die helemaal gratis is en nog leuk ook. Elke keer als we een dierbare, een geliefde, een vriend(in), onze kinderen, huisdieren, een knuffel of onszelf omhelzen ontvangen we een gratis medicijn! Wanneer heb jij voor het laatst (jezelf) geknuffeld? Probeer het, het liefst vandaag nog!

2 thoughts on “Zorg dat je zoveel als mogelijk knuffelt”
  1. Helemaal mee eens, heb dat talloze malen ervaren in mijn praktijk.
    Helaas heb ik die tijdelijk moeten sluiten, in verband met de 1,5 meter voorzorg.

    1. In jouw praktijk is zeker sprake van de aanmaak van oxytocine, met het huidcontact dat je maakt met je massages. Zo jammer dat je voor nu hebt moeten besluiten je praktijk te sluiten. Juist nu is het zo belangrijk. En dat geldt voor veel dat we moeten missen door de corona-maatregelen. Hoop snel weer bij je langs te kunnen komen. Groetjes, WiIlly

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: