Zijn we funnelmoe of snappen we er gewoon geen bal van?

Afgelopen week hoorde ik iemand zeggen, een marketeer nota bene: “Ik denk dat we een beetje funnelmoe zijn, het is meer een trucje.” Wat? Ik moest even schakelen. Als je bedrijf FunnelGuru heet dan word je toch even aan het denken gezet. In mijn ogen hebben de meeste ondernemers nog helemaal geen goed functionerende funnel. Wat vaak als ongewenst gevolg heeft dat er te weinig omzet is. Zo’n opmerking trek ik me professioneel aan en ik besloot direct om er een blog over te schrijven. Spoiler alert: iedere ondernemer … heeft minstens één funnel.

We beginnen in Nederland net
Nederland is nou niet bepaald de bakermat van marketing. In tegendeel. We lopen achter. Ik vind dat helemaal niet fijn om te schrijven, maar het is wat het is. Het past ook helemaal niet bij ons kikkerlandje. Was het niet in Eindhoven dat slimme ingenieurs de compact disk bedachten? Onze Rotterdamse sleepdiensten varen over de wereldzeeën en als het op dijken aankomt dan zijn wij Hollanders de onbetwiste experts. Om zomaar een paar takken van sport te noemen. Als het om marketing gaat, dan lopen we een beetje achter de muziek aan. Als het over funnels gaat, dan staan we nog maar aan de vooravond van een grote verandering, we beginnen nog maar net.

Iedere ondernemer heeft al een funnel
Funnels kan je op meerdere manieren bekijken. Voor mij is een funnel het A-tot-Z aankoopproces van potentiële klant tot ambassadeur, inclusief alle tactieken die je nodig hebt om met die ideale klant te communiceren. Of het nou je website is (salesfunnels), je emails (follow-up funnels) of de organisatie van je marketing en sales (funnelmanagement).

Je kan er niet omheen; als jij ondernemer bent, dan heb je een funnel. Een funnel is namelijk niets meer en niets minder dan het proces van klanten werven.

Zijn we dan dom of …
Laat ik beginnen met dat ik niet vind dat we ‘er geen bal van snappen’. Ook niet dat we dom zijn. We hebben gewoonweg te weinig kennis over of goede ervaringen met funnels. We worden overspoeld door whitepapers en webinars en al-dan-niet dwingende mails met boodschappen die maar op één ding neerkomen: koop nu. We zijn niet dom, we zijn een beetje whitepaper- en ebook-moe.

Whitepaper- en webinar-moe
In mijn opleiding geef ik les over het maken van een whitepaper of ebook. Daarbij waarschuw ik altijd voor de grootste valkuil: te weinig waarde leveren. Dat zijn bijvoorbeeld whitepapers van een pagina of 6 á 10 inclusief voorkant, inhoudsopgave, reclame over het aanbod en een ‘Over ons’ bladzijde. Kijk, daar willen we onze voornamen en emailadressen niet voor ruilen, hallo! Gelijk hebben we. Toch gebeurt dit vaak en steeds vaker. Wat de aanbieder van die dunne whitepapers dan niet goed begrijpt is dat de ontvanger precies de verkeerde indruk krijgt. Of de goede?

De perceptie van gratis
Iets gratis geven is gaaf, nuttig en kan een geweldige start zijn. Gaaf omdat het hopelijk goed voelt om je potentiële klant alvast een voorproefje te geven van wat jij te bieden hebt. Toen ik ons best-downloader-ebook schreef, had ik echt plezier. Dat geeft je hoop dat de lezer er veel waarde uithaalt en zo een hele forse sprong voorwaarts kan maken in het bereiken van zijn of haar doelen. Dat moet ook, want dat gratis is eigenlijk niet gratis. Je potentiële klant ‘betaalt’ met zijn of haar voornaam en emailadres. Als daar voor de geïnteresseerde in jouw weggever niet voldoende waarde tegenover staat, dan geeft dat direct een idee over wat jij nog meer voor hem hebt: een potentiële kat in de zak.

Beheers de funnel
Wat die Amerikanen dus gewoon heel goed kunnen, is dat hele aankoopproces overzien en managen. Nee, niet iedere Amerikaanse ondernemer beheerst funnelmarketing, maar de perceptie over funnelmarketing is veel beter, by far.

Iedere ondernemer heeft minstens één funnel
Al lezend denk ik en hoop ik dat je het met me eens bent dat iedere ondernemer een funnel heeft. Bij ieder product en iedere dienst die je verkoopt hoort een funnel. Hoe zich dat vertaalt op je website, je lead- en salesfunnels, dat is ‘slechts’ de invulling van een van de tactieken die bij ondernemen komt kijken. Wel een hele belangrijke tactiek!

Afgelopen week heb ik over dit onderwerp de #FreeFriday Masterclass gegeven. Kijk de #FreeFriday Masterclass terug via deze link https://www.youtube.com/watch?v=HIjMzNdJ3y8 of door op onderstaande afbeelding te klikken.

Zoals altijd hoop dat ik je met dit blog en de bijbehorende masterclass weer wat verder heb geholpen in jouw succes en groei. Ik wens je een mooie dag en graag tot volgende week.

P.s. Ben je benieuwd naar jouw ‘funnel’? Heb je voldoende klanten via je website of mag het wat meer? Met de online marketing en sales checklist ontdek je hoe. Wil je zelf zo’n checklist hebben? Stuur me dan een berichtje op info@funnelguru.nl of via een van de socials: Facebook, LinkedIn of Instagram – dan heb jij ook die checklist en daarmee een marketingstappenplan in je bezit!

Over de auteur:

Foto van Laura Hamer

Laura Hamer

De meest gestelde vraag aan mijn (vaak virtuele) bureau is: hoe krijg ik meer klanten? Veel websites en de bijbehorende marketing leveren niet op wat we zo graag willen. En kosten vaak ook nog eens bakken geld. Meer klanten krijgen - ook zonder getrainde ‘sales-spier’ - is voor iedere ondernemer weggelegd. Precies daar help ik bij. Ik werk met ondernemers met een missie, die echt iets willen betekenen voor hun klanten.

www.funnelguru.nl

Al haar blogs

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wekelijkse nieuwsbrief

Schrijf je hier in om wekelijks de nieuwste blogs te ontvangen.