Het doel van een call-to-action onderaan je blog

Een call-to-action, ook wel afgekort tot cta, is een oproep aan de lezer van je blog, met het doel om met jou in contact te komen. Waarom is een cta zo belangrijk? Gaat jouw blog over je bedrijf of dienstverlening? Dan is het plaatsen van een call-to-action onderaan je blog een must. Zodat de lezers zich aanmelden op je website voor een bepaalde dienst, iets downloaden (kennis die je deelt) of een product bij je kopen.

Jouw lezers besluiten in een paar seconden of hetgeen jij schrijft in je blog aansluit bij hun wensen, verlangens en verwachtingen. In die paar seconden wil je als ondernemer dus laten weten wat je doet, waar je van bent, waarvoor men bij jou terecht kan, waarmee jij ze kunt helpen. Een goede call-to-action is daarom uiterst belangrijk. Het geeft de lezer sturing en antwoord op zijn of haar vragen. 

De wet van de marketing
Wist je dat jouw ideale klant minimaal 7x met jou in aanraking moet zijn geweest, alvorens hij/zij iets ‘koopt’ bij jou? Dat is de marketingwet. Dit betekent dat ze dus minimaal 7x langs jouw etalage zijn gelopen, iets van je hebben gelezen, gezien, gehoord, ervaren.

Om die reden is het dus zo belangrijk dat je regelmatig je blogs publiceert; dat je vaak ‘voorbij’ komt. Behalve dat je hiermee expert wordt in je vakgebied, verhoog je de kans dat je veelvuldig wordt gelezen. It’s all about branding. En zichtbaarheid natuurlijk. 

Doorverwijzen
Uiteraard zal je met alleen een call-to-action niet bereiken wat je wilt. De content op de pagina waar je naar verwijst dient de call-to-action te ondersteunen, je moet het kunnen waarmaken door middel van een call-to-action zoals: lees meer…, bekijk ook deze pagina…, meer weten?… Hiermee kan je de lezers naar je website (of je winkel) leiden en hen helpen met het verkrijgen van de juiste informatie. Je stuurt je potentiële klanten. Je laat zien dat je weet wat ze willen en je laat zien wat je ze te bieden hebt.                  

Dus, in een cta verwijs je naar:

  • een van je web-/dienstenpagina’s (waar je een workshop, coachtraject of training aanbiedt)
  • je emailadres (om een afspraak te maken voor gratis intakegesprek)
  • je Facebookpagina of Instagram (verzoek om te volgen en te liken)
  • een gratis weggever (ebook, download lijst met tips, een video of audiobestand)

Waar plaats je de call-to-action in een blog?
Altijd onderaan je blog. Dit is een uitgelichte alinea onderaan je blog, met een apart tussenkopje, waar je een korte aanbieding doet. Je wilt je mooie verhaal namelijk niet onderbreken met het gevaar dat de lezer halverwege wegklikt uit je blog.

Waarover gaat je call-to-action?
Je cta dient altijd een logisch vervolg te zijn op het onderwerp van je blog. Dus als jouw blog gaat over een klant die jij met een coachtraject hebt geholpen om van zijn angst af te komen, dan verwijs je in je cta naar bijvoorbeeld de dienst 1-op-1 coaching op je website.
Als jij in je blog 3 tips geeft om te ontspannen, verwijs je in je cta naar je gratis ebook dat gaat over ontspanningsoefeningen op de werkvloer.

Let op:

  • Formuleer je cta kort en krachtig, maximaal 3 zinnen.
  • Doe 1 aanbieding! Dus niet: download mijn ebook, of schrijf je in voor mijn workshop, of neem contact met me op. 
  • Wees concreet! Dus niet: Kijk op mijn website voor meer informatie. -> dat is veel te vaag en vrijblijvend.

Hoe dan wel?
Ik geef je wat voorbeelden:

  • Ben je benieuwd wat ik voor je kan betekenen op dit en dat gebied, meld je dan aan voor een gratis Skypegesprek.
  • Wil je ook met dit of dat aan de slag? Je kunt je hier opgeven voor workshop X.
  • Ben je benieuwd naar de 4 andere geheimen over dit of dat, download dan hier mijn gratis ebook.
  • Op datum X organiseer ik een event rondom dit thema, wil je erbij zijn, meld je dan hier aan. 

Is je call-to-action tijdelijk? 
Als je een einddatum invult, bijvoorbeeld de datum waarop jouw workshop plaatsvindt, dan is je cta op een gegeven moment niet meer actueel. Houd dat dus in de gaten en verwijder je cta onderaan je blog, na die betreffende datum, of pas je cta aan voor iets algemeners. 

Daarom is het ook belangrijk om af te wisselen met een cta met een bepaalde datum (zoals een workshop) en een tijdloze cta zoals ‘Download hier mijn weggever’ of ‘Stuur me een mailtje voor meer informatie’.

Verhoging conversies
Kortom, je wilt in je cta een ‘ja’ scoren, je wilt dat ze doorklikken. Daarom dient een cta zo concreet mogelijk te zijn en tot de verbeelding te spreken. Het heeft als functie om de lezers te prikkelen en aan te sporen tot het ondernemen van een actie. Je wilt je lezers zodanig verleiden en overtuigen dat je hun volledige aandacht hebt. Want een goede call-to-action zorgt voor een verhoging van het aantal conversies en is daarmee van groot belang. 

De call-to-action brengt jou meer rendement
Leid de bezoekers door de website, geef ze de juiste informatie, prikkel hen op het juiste moment, help ze en verleid ze en je zult het terugzien in het conversiepercentage. Meer rendement dus. Call-to-action heeft alles te maken met verleiding, met de liefde, met de overtuiging. Met het stimuleren van je websitebezoekers om een bepaalde actie te nemen.

Blogzin
Wil jij leren bloggen over je expertise en je bedrijf? En oefenen met het koppelen van goede cta’s aan je blogs? Schrijf je dan in voor de workshop Blogzin aan Zee.

0 thoughts on “Het doel van een call-to-action onderaan je blog”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *