“Ze leert echt wel lezen voordat ze 40 is”

Mijn dochter is geslaagd voor haar eindexamen, zoals velen de afgelopen weken. Wat een topprestatie hebben zij als leerlingen weggezet in het huidige onderwijssysteem. We kijken bij het voortgezet onderwijs vaak naar het slagingspercentage van een school en daar beoordelen we de kwaliteit van de school op. Mijn dochter heeft haar diploma echter niet te danken aan de kwaliteit van haar middelbare school, maar aan alle stappen die zij daarvoor gemaakt heeft en de mensen die haar daarin begeleid hebben.

Ze heeft het geluk gehad op een basisschool te zijn gestart die haar met recht een basis heeft gegeven. Een school waar docenten rondliepen met oog en oor voor kind en ouder. De eerste twee jaren verliepen qua onderwijs zorgeloos. Tot ze naar groep 3 ging, want daar presteerde ze niet naar verwachting. De juf snapte er niets van, dit was helemaal niet in lijn met wat ze van haar hadden gezien in groep 1 en 2. Ik als ouder snapte het wel, ze vond het heel spannend in groep 3. Er waren allemaal verwachtingen en uitspraken zoals: ‘Met kerst moest ze kunnen lezen.’ De paniek sloeg toe en zo werden lezen en schrijven al een dingetje voordat we er überhaupt aan waren begonnen. Er was weinig tijd voor de ‘spanning’; er moesten woordjes geleerd worden, woordjes waar ze niets van begreep waar ze niets mee kon.

Zelfvertrouwen of leren lezen?
Gelukkig stond de juf van groep 4 open voor een gesprek. “Ja lezen en schrijven was een probleem. Ze las niet snel genoeg, niet adequaat genoeg. Ze presteerde niet op het niveau dat werd verwacht bij een kind van groep 4.” Waarop ik antwoordde: “Ze leert echt wel lezen voordat ze 40 is, maar als ze geen zelfvertrouwen heeft op haar 40e hebben we een groter probleem.” De juf haalde opgelucht adem, want zo dachten niet alle ouders. Samen hebben we de druk eraf gehaald en gewerkt aan wat wel lukte. Zo groeide haar zelfvertrouwen.

Vol liefde begeleiden
En nu ging zij vol zelfvertrouwen haar eindexamen in. Natuurlijk was het spannend en natuurlijk was er stress, maar er was ook vertrouwen dat ze het kon en dat ze het ging redden. En dat heeft ze niet aan de kwaliteit van haar middelbare school te danken. Dat heeft ze te danken aan de hele weg die ze zelf heeft afgelegd in haar jonge leven in het huidige schoolsysteem. Ze heeft al jong geleerd om te gaan met verwachtingen, prestatiedruk, problemen, tegenvallers, niet goed genoeg zijn, anders zijn. En in dit alles heeft ze altijd support gehad van de zijlijn dat wat ze deed goed was en dat zij kon bepalen hoe we er binnen de kaders invulling aan gingen geven. We hebben haar hier met liefde doorheen begeleid.

Nu staat er een zelfstandige dame die vol zelfvertrouwen een nieuwe school instapt waarin we haar, waar ze dat wil, weer vol liefde zullen begeleiden.  

1 thought on ““Ze leert echt wel lezen voordat ze 40 is””
  1. Mooi! en zo belangrijk om die belachelijke druk bij kinderen eraf te halen. Soms word ik er echt wel een beetje ziek van, wat die kleintjes allemaal al moeten kunnen. Laat ze toch lekker kind zijn, Het volwassen leven duurt nog lang genoeg;)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: