Wat wil jij: meer geld, omzet of meer klanten?

Verrassend veel ondernemers willen meer klanten. Een van mijn leermeesters heeft een onderzoek gedaan op LinkedIn. Ik lees daar dat haar netwerk meer klanten wil hebben, niet zo nodig meer geld. In de comments geven ze aan waarom. Een paar dagen later ontvang ik de mail van haar met de uitslag: Haar klanten willen meer omzet. Ik dacht bij mezelf: hebben ze dit echt aangegeven? Ze willen toch meer klanten? Dat triggert hun, niet meer omzet.

Bij haar volgende mail vertelt ze weer hetzelfde en ik voel iets anders. Zal ik het tegen haar zeggen? Ik laat het los, want ik heb andere dingen te doen. En daar heb ik goed aan gedaan, want het lijkt wel of ze mijn gedachten heeft opgepikt. In haar derde mail is haar ommekeer zichtbaar. Ze schrijft: ‘mijn klanten willen omzet, specifiek meer klanten, want …’. Een heleboel redenen volgen die ik ook op LinkedIn heb gelezen.

Is het licht bij haar dan later aangegaan?
Oh nee, ze heeft haarfijn opgepakt wat haar (potentiële) klanten willen: Meer omzet! Maar ze durven het voor zichzelf nooit zo te benoemen, want vele, vooral intuïtieve ondernemers beleven omzet als een vies woord.

Focus op meer omzet betekent bijvoorbeeld:

  • Egoïstisch zijn
  • Resultaatgericht moeten zijn
  • De hartintenties moeten losmaken
  • Geld gedreven worden

Deze ondernemers willen kunnen zeggen en voelen:

  • Het gaat om mijn klanten
  • Het gaat om het proces, om het plezier, het geluk
  • Ik wil nooit zakelijk (dus hard) worden
  • Ik wil waarde creëren in iemands leven en geld is dan bijzaak

Meer klanten is geen garantie voor meer geluk
Deze ondernemers willen vanuit hun hart en ziel ondernemen en willen daarom meer klanten en niet zozeer meer geld of omzet verdienen. Ik begrijp het, maar oef, als je niet meer geld hoeft te hebben, dan ga je ook geen extra klanten krijgen. Dat is een universele wet en die zet je nooit naar je hand!

Meer klanten is geen garantie dat er een win-win situatie ontstaat. Je kan 100 klanten hebben, maar als ze maar €50 betalen, dan ga je geen rendabel bedrijf hebben. Je blijft een hobby houden waarmee je een beetje geld verdient. De meeste ondernemers raken hier gefrustreerd over of worden overvallen door financiële stress.

De regels
Een bedrijf heeft één voorwaarde en één noodzaak, namelijk:

  • Winst maken
  • Geld beschikbaar hebben

Hierdoor kan je hopelijk ook nog jezelf uitbetalen. Winst moet dus ook nog hoog genoeg zijn.

Meer omzet is geen vies woord
Zolang men anders naar omzet kijkt, dan is het nooit een vies woord. Jij kan er ook anders naar kijken, net als geld. Meer omzet kan betekenen:

  • Meer waarde creëren, want omzet en specifiek geld, is waarde-uitwisseling
  • Klanten vaker helpen en op een dieper niveau
  • Ja, meestal ook meer klanten
  • Meer je eigen potentieel inzetten
  • Gelukkiger leven, omdat de rekeningen makkelijker betaald worden
  • Ontspannen leven waardoor je een betere focus op je klanten hebt

Vul zelf deze lijst maar aan. Het belangrijkste is dat omzet nooit meer een vies woord voor je is.

Haat-/liefdeverhouding met geld?
Omzet(-groei) is uiteraard gerelateerd aan (meer) geld. Hiermee heb jij mogelijk ook een haat-/liefdeverhouding. Weet je, als je meer klanten echt goed wilt helpen dan is het essentieel om je relatie met geld (en dus ook omzet) te verbeteren. Maak het gevoel over je beleving op z’n minst neutraal voordat jij er wel positief naar kan kijken. Wees geen struisvogel. Daar zijn er al vele van. En hierdoor verstop je ook je eigen potentieel. Wil een hartgedreven ondernemer dat?

Ontrafel de illusies
Ik ben auteur van het boek ‘De illusie van geld, een andere kijk op het geld’. Ik weet dat geld je leven kan maken of breken. Puur door je overtuigingen die meestal nooit gebaseerd zijn op feiten. Meestal op ervaringen, belevingen en verhalen van ouders, familie, vrienden en school. In mijn boek neem ik je mee hoe geld een goede en een verkeerde rol heeft in je leven. Het verklaart je haat-/liefdeverhouding met geld en ja, ook met omzet. Het goede nieuws is dat je het vrij makkelijk kan ombuigen tot iets positiefs waardoor je eindelijk in je volledige potentie kan gaan staan. Juist het opruimen van die beperkende overtuigingen zorgt dat je meer waarde gaat creëren voor je klanten.

Je bestelt het boek ‘De illusie van geld’ hier >>

0 thoughts on “Wat wil jij: meer geld, omzet of meer klanten?”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: