Wat de stilte je kan brengen

Hoe dichter we bij het einde van het jaar komen en de winter, hoe meer het nodig is dat we naar binnen keren. Zelfzorg moet in feite altijd bovenaan je lijstje staan, maar in deze tijd van het jaar helemaal.

De donkere dagen en de kou vragen dat je letterlijk naar binnen gaat. Maar omdat je een geheel bent, wordt automatisch ook de figuurlijke beweging naar binnen in gang gezet. Naar binnen in jezelf.

Wat kom je tegen?
Dit is niet altijd even gemakkelijk voor iedereen, want wat kom je tegen wanneer je bij jezelf naar binnen gaat? En kun je überhaupt wel stil gaan staan, letterlijk gaan zitten om eens een moment bij jezelf naar binnen te keren? Stil zijn en naar binnen gaan, betekent dat je gaat voelen. En met voelen, voel je dan dus ook de dingen die je eigenlijk niet wilt voelen, omdat ze pijn doen. 

Stilte weekend
In onze dagelijkse drukte is ruimte maken om stil te zijn een uitdaging, daarom ben ik laatst een stilte weekend gaan doen. Een heel weekend stil zijn samen met een groep mensen. Yoga, mediatie en heerlijk vegetarisch eten. Kachteltje, ergens midden in de natuur. Het was een fantastische ervaring en ik deel graag wat het met me heeft gedaan.

In de stilte ontstaan inzichten
Stil zijn met een hoop anderen om je heen. Ik keek er naar uit omdat ik niet alleen hoopte op inzichten, maar meer op dat de inzichten die ik al een tijdje had, dieper konden gaan verankeren. 
Stil zijn in een groep kan best even ongemakkelijk zijn, dat voelde ik wel. Ik werd meteen geraakt in een oud stuk: ‘ik word niet gezien’, omdat iedereen natuurlijk naar binnen keert.
Het makkelijke van zo’n weekend is dat je meteen weet dat het echt met jezelf te maken heeft, want iedereen is daar stil voor zichzelf. Dat betekent tegelijkertijd ook dat je het zelf moet oplossen. Ik vertrouwde op mijn inmiddels verworven kracht om inzichten te ontvangen op de juiste momenten. Ik kon ook meteen de boodschap voelen: ‘Je zult gaan merken dat je voldoende hebt aan jezelf, dat je de ander niet nodig hebt om je goed of fijn te voelen’. Wauw, wat een inzicht. Die werkt nu nog door als een serene rust in mezelf van waaruit ik keuzes kan maken die echt gericht zijn op zelfzorg.

De stilte laat je de dingen zelf dragen
Het mooiste vond ik te beseffen dat stilte zo veel kan brengen. Ik besefte al snel dat je in je lichaam komt en gaat ervaren hoeveel je zelf kunt dragen en creëren. De stilte liet me zien dat ik voor mezelf moest zorgen en dat dat gewoon heel goed gaat (want je praat niet, dus je kunt ook niet een ander iets vragen om voor je op te lossen bijvoorbeeld). Stil zijn is voor mij een vorm van zelfzorg geworden, onmisbaar eigenlijk. Het kost moeite om het in te plannen, maar het besef dat ik deze simpele tool zo gemakkelijk tot mijn eigen beschikking heb, geeft rust. 

De stilte maakt je dienstbaar
Stil zijn is ook dienstbaar zijn aan de ander, merkte ik door een ervaring met een groepsgenoot die me per ongeluk een ongevraagd advies gaf terwijl we nog in de stilte waren. Ik voelde heel sterk dat ik het zelf graag had willen bedenken en daar was ik zeker op gekomen als het stil was gebleven. Door stil te zijn geef je dus de ander de ruimte zijn eigen dingen te kunnen doen, zijn eigen ervaringen zelf te verwerken en op te lossen. Je geeft ruimte voor de eigen manier van de ander, eigen woorden en oplossingen. 

We willen elkaar nogal graag helpen in het hier en nu, eigenlijk bedoel ik niet eens per se helpen, maar overnemen. Dat willen we misschien niet wanneer we erover nadenken, maar kijk eens hoe snel je reageert op een ander, zonder dat diegene iets gevraagd heeft. Stil zijn maakt dus dat je de ander ruimte geeft echt zijn eigen dingen te ontdekken, eigen manier van oplossen. Zeker naar kinderen toe is dat zo belangrijk. 

Tips om stil te kunnen zijn
Is stil zijn voor jou een opgave? Dan geef ik je hier een paar tips die je kunnen helpen.

1.   Ga voelen, al doet het pijn. Accepteer wat je voelt, het kan pijn doen, maar je kunt het aan. Besef dat goed.

2.   Ga zitten en wees stil. Al is het maar 5 minuten, dat is een begin, verwacht geen grote dingen meteen van jezelf. Gewoon even zitten en ademhalen kan soms al genoeg zijn. Natuurlijk, hoe langer je gaat zitten en stil bent, hoe meer ruimte je creëert om inzichten te kunnen ontvangen.

3.   Spreek eens een dag met jezelf af dat je helemaal stil bent. Of wanneer dat niet kan omdat je een druk gezin hebt, spreek dan af met jezelf dat je alleen het hoognodige vertelt. Skip even alle verhalen die je altijd vertelt, ervaringen van de zus van je vriendin, wat je moeder je gisteren vertelde… Richt je aandacht alleen op het hier en nu en wat er toe doet. 

4.   Wacht tot iemand iets vraagt in plaats van dat je ongevraagd advies geeft, kijk eens wat er gebeurt wanneer je niks doet of zegt. 

5.   Toch te ingewikkeld in je eentje? Bel me dan eens om samen te onderzoeken waar je tegenaan loopt. Samen kunnen we de inzichten gaan opzoeken die jij nodig hebt. Bellen en kennismaken kost niks, maar brengt je al heel veel.

2 thoughts on “Wat de stilte je kan brengen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *