Waarom zou je eigenlijk bloggen? Daar heb je toch helemaal geen tijd voor als ondernemer? En je krijgt er niet voor betaald. Schrijven is een vak, niet jouw vak, dus waarom zou je daar in willen duiken? Het antwoord is heel simpel: je krijgt er uiteindelijk wel geld voor, want je klanten nemen toe, en dus je omzet. Bovendien dien je als directeur van je eigen bedrijf van heel markten thuis te zijn, waaronder marketing en public relations. En dat is precies wat bloggen is: de leukste vorm van marketing. Lees in dit blog 11 redenen waarom bloggen goed is voor iedere ondernemer.
Reden 1: Profileren als expert
Dit is eigenlijk de allerbelangrijkste reden. Zodra je meer vertelt en tips geeft over jouw vakgebied, word je al snel als expert gezien. En mensen doen graag zaken met experts.
Reden 2: Vindbaarheid
De droom van elke ondernemer is dat zijn website goed scoort op Google. Bloggen is hiervoor noodzakelijk, want door te bloggen voeg je unieke artikelen toe aan je website en daar houdt Google van. Als je daarbij je blogs ook actief deelt op social media, dan kan Google je nog makkelijker vinden. Maar let op: je dient wel heel regelmatig te bloggen, het liefst iedere week. Als je maar een paar keer per jaar een blog publiceert, gaat Google jou natuurlijk niet vinden.
Reden 3: Kans op PR
Experts worden sneller gevraagd om hun mening ergens te geven. Zoals Susan van der Beek, expert in jong ouderverlies. Zij schrijft al jaren voor Blogzinnig en werd gevonden door Editie NL (RTL4). Ze was vorige week in de uitzending, zoals je in haar blog kunt lezen. Ook andere auteurs bij Blogzinnig zijn regelmatig geïnterviewd voor tijdschriften en radio. Redacteuren van dit soort media googelen doorgaans gewoon naar kenners over die onderwerpen en als jij dan hoog scoort met interessante blogs, gaan ze je zeker benaderen.
Reden 4: Meer websitebezoekers
In je blogs kun je meer vertellen over je producten en diensten en je plaatst natuurlijk in je blogs slimme links naar je website. Niet alleen zorgen die links voor directe clicks naar die diensten- of productenpagina, ze verhogen ook de vindbaarheid ervan. Blogs zorgen dus voor meer traffic naar de pagina’s waar jij je geld mee verdient.
Reden 5: Vertrouwen van jouw publiek
Door informatie kosteloos te delen bouw je een publiek op dat jou steeds meer gaat waarderen en vertrouwen. Bovendien leren jouw lezers en volgers jou steeds een beetje beter kennen, helemaal als je ook blogs schrijft over je eigen strubbelingen, persoonlijke blogs, uit jouw leven gegrepen. Je trekt dan de juiste mensen aan, jouw ideale klanten. Heel fijn is dat. En hopelijk schrijven ze zich in voor jouw nieuwsbrief, dan heb je helemaal een mooi contact met ze. Iedere nieuwe dienst of leuke aanbieding kun je dan aan jouw trouwe publiek kenbaar maken. Dus: eerst vertrouwen opbouwen met je blogs, dan oogsten.
Reden 6: Je bouwt een netwerk op
Naast het opbouwen van een publiek leg je met een blog ook sneller contacten met gelijkgestemden uit jouw vakgebied. Je bent immers geen anonieme dienstverlener meer, maar iemand die heel duidelijk zichtbaar is, met veel informatie en wellicht een sterke opinie over het vakgebied. Zo’n netwerk biedt talloze openingen. Denk aan samenwerkingsverbanden, het toegeschoven krijgen van iemands klanten of de mogelijkheid voor een gastblog.
Reden 7: Meer nieuwe ideeën en inzichten
Door regelmatig te bloggen dwing je jezelf om over je vakgebied na te denken. Het scherpt je geest en je komt daardoor sneller op nieuwe ideeën en inzichten. Ook luister je steeds beter naar de vragen en behoeftes van jouw klanten, wat jouw aanbod ten goede komt én over iedere klantvraag kun je weer een blog schrijven. Met bloggen help je dus niet alleen de ander, maar ook jezelf en je bedrijf.
Reden 8: Goed voor je zelfvertrouwen
Ik hoor het vaak van mijn bloggers: ‘dat blog van twee jaar geleden las ik terug en dat heb ik verdomd goed geschreven al zeg ik het zelf!’ Ook ik sta soms versteld van mijn eigen teksten. Dan denk ik: in wat voor een geweldige schrijfflow zat ik toen? Hoe vaker je blogt, hoe makkelijker het gaat. Moeitelozer. En dan word je als vanzelf echt trots op je eigen schrijfsels. Helemaal als je lezers en vakgenoten je complimenteren en positief reageren op je blogs. Bloggen draagt echt bij aan je zelfvertrouwen. Heerlijk toch?
Reden 9: Het maakt je communicatiever
Doordat je regelmatig schrijft over je vak, kun je steeds beter formuleren. Je wordt dus echt communicatiever omdat je leert om je business goed onder woorden te brengen. Mocht je in een gesprek terechtkomen met een potentiële klant, dan kun je veel makkelijker uitleggen wat je doet en wat jouw toegevoegde waarde is.
Reden 10: Een inhoudelijk visitekaartje
Veel gestelde vragen van mijn klanten heb ik allemaal al verwerkt in blogs (de antwoorden op die vragen natuurlijk). Regelmatig refereer ik in gesprekken en tijdens coachsessies naar mijn eigen blogs. Of ik stuur de link even toe. ‘Alles is er al’ zeg ik altijd. En na jaren bloggen en ondernemen is dat ook echt zo! Dankzij dat enorme blogarchief heb ik dus altijd een inhoudelijk visitekaartje in handen. Ook in mijn trainingen verwijs ik regelmatig naar blogs over het betreffende onderwerp. Zo kun je content slim hergebruiken.
Reden 11: Wie schrijft die blijft
Het is een cliché, maar met een goed blog kun je echt jarenlang traffic genereren. Helemaal als ze tijdloos zijn, over je expertise bijvoorbeeld. Evergeen blogs noem je dat. Ook in de statistieken van Blogzinnig zie ik iedere week blogs in de top 3 staan die jaren geleden zijn geschreven. Het uurtje schrijven aan een blog is dan in een mum van tijd ruimschoots terugverdiend.

Bloggen kun je leren
Ik train jou hoe je op authentieke en inspirerende wijze jouw verhalen kunt verpakken in een blog. Tijdens de Blogopleiding voor ondernemers raak je geïnspireerd door je eigen schrijfsels en expertise, waardoor je zelf een hele lijst met blogonderwerpen verzamelt. Je schrijft je eerste blog over je expertise. Je ontdekt dat bloggen niet veel tijd hoeft te kosten als je schrijft vanuit je hart en het gestructureerd aanpakt. Met mijn slimme blogstrategie leer jij om in maximaal een uur tijd een blog te schrijven, te redigeren, een foto erbij te vinden én te publiceren.
Tijdens deze hele cursus ben ik jouw persoonlijke schrijfcoach. In iedere les zit een schrijfopdracht die je naar mij mailt en waar je mijn feedback op ontvangt. Lees hier verder over de fijnste blogcursus die er is en meld je aan, dan kun je meteen beginnen.
Dit delen:
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print