Waarom al die formats niet werken

“Als je maar doet wat ik zeg, dan komt het goed en dan gaat je omzet als een raket omhoog.” Met deze en vergelijkbare uitspraken word je doodgegooid op social media. De code is gekraakt, de succesformule is ontdekt, hét stappenplan waarvan niemand het geheim kent… Ik krijg er jeuk van.

Mensen passen niet in hokjes en formats
Wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet. Een vriendin van mij droeg een prachtig half lang jasje – ik vond hem helemaal geweldig. Maar toen ik hem aantrok, deed het niets voor me. De korte variant van hetzelfde jasje wel. Dat bleek een schot in de roos. Met eten is het precies hetzelfde. De een houdt van Mediterraan, de ander van Aziatisch en een derde eet het liefst ouderwetse Holllandse pot. Mijn zoon at liever witlof dan appelmoes, en mijn beide kinderen zijn dol op spruitjes. 

Je kunt wel precies kopiëren wat een ander doet en wat voor een ander briljant werkt, maar dat is geen garantie dat het bij jou ook een succes wordt. 

Neem iets eenvoudigs zoals doelen stellen
De een stelt een vastomlijnd concreet doel, deelt het keurig op in subdoelen en werkt volgens een vast schema om die doelen te halen. De ander stelt als doel om elke keer beter te worden en merkt na verloop van tijd dat er doelen behaald worden die je van tevoren niet eens had kunnen bedenken.

Er is geen goed of fout
Twee weken geleden heb ik een paar uur met een klant zitten werken aan de inhoud van de video’s die we zouden opnemen. Daar kwam een prachtig gestructureerde lijst met onderwerpen uit die helemaal uitgewerkt waren. Gisteren gingen we filmen en we hebben de lijst helemaal losgelaten, want hij werkte niet. Er kwam geen energie uit. Maar we hebben in een paar uur tijd veertien video’s opgenomen, recht uit het hart. Ze zijn stuk voor stuk krachtig en waardevol, en ze waren op twee na allemaal in één keer goed. 

Het voorbereidend werk is niet overbodig geweest: het heeft geholpen om heel stevig in de kennis en ervaring te staan – om die vervolgens los te kunnen laten en het hart te laten spreken.

Weet wie je bent 
Weet wat voor jou werkt en durf los te laten en volledig op jezelf te vertrouwen. Het zit allemaal in je.

Ik ben Esther van Berk, de Visiegraaf. Ik maak socialmediavideo’s met ondernemers die de wereld een beetje beter en mooier willen maken. Korte, krachtige kennisvideo’s waarin jij als ondernemer anderen inspireert, motiveert en adviseert. Elke eerste maandag van de maand geef ik van 12.30 tot 13.00 uur een gratis online Lunch & Learn sessie onder de noemer: Laat zien waar je voor staat! Je bent van harte welkom om aan te sluiten. https://www.devisiegraaf.nl/lunch-learn/

Foto: archetype De Ziener, door Esther van Berk

1 thought on “Waarom al die formats niet werken”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: