Puur natuur eten – wat is het effect?

Het slankheidsideaal zit diep ingesleten in onze maatschappij. Tijdschriften, boeken, televisieprogramma’s en social media… overal kom je boodschappen tegen die het slankheidsideaal bekrachtigen. Vaak met een gezondheidslink en adviezen hoe je dit ideaalbeeld kunt bereiken. En veelal ongenuanceerd. Voor- en tegenstanders van vetbeperkt en koolhydraatbeperkt proberen elkaar van hun gelijk te overtuigen. En de een na de andere hype volgt. Door dit gebrek aan nuancering – bijvoorbeeld bij wie werkt het wel of niet – is het lastig door de bomen het bos te zien.

Ultrabewerkte vs onbewerkte voeding
Wat je in veel adviezen tegenkomt, is om puur natuur te eten, zo min  mogelijk bewerkt. De stijging van de ziektes obesitas en type 2 diabetes loopt parallel aan een steeds meer geïndustrialiseerd voedselsysteem. In de Verenigde Staten bestaat meer dan de helft van wat mensen eten uit ultra-bewerkte voeding. Dit bracht een aantal onderzoekers op het idee om te kijken wat er gebeurt als mensen óf onbewerkte voeding óf ultrabewerkte voeding eten.

Over Gewicht
Professor Liesbeth van Rossum, internist-endocrinoloog in het Erasmus MC vertelde in het televisieprogramma Over Gewicht van woensdag 6 januari 2021 kort over dit onderzoek. Hier wil ik er wat dieper op ingaan. In het onderzoek kregen twintig mensen óf twee weken ultrabewerkt óf twee weken onbewerkt voedsel. Daarna werden de voedingspatronen voor twee weken omgedraaid. De deelnemers zaten in de kliniek, zodat ze niet iets ander konden eten of drinken dan wat aangeboden werd én precies kon worden berekend wat ze binnenkregen.

Verschil in voedingsstoffen
Het is bekend dat ultrabewerkte voeding overeten kan stimuleren en dat het over het algemeen hoog is in calorieën, zout, suiker en vet. Om te voorkomen dat gevonden uitkomsten aan dit verschil in voedingsstoffen ligt, hebben de onderzoekers hiervoor gecorrigeerd. Dat betekent dat beide voedingen zodanig werden aangeboden dat de hoeveelheid macro nutriënten, oftewel eiwit, vet en koolhydraten gelijk waren, evenals het aantal calorieën en de hoeveelheid suiker en vezels en de energiedichtheid.

Allemaal een stabiel gewicht
Deelnemers werd gezegd dat ze zoveel of zo weinig mochten eten als ze zelf wilden. De drie hoofdmaaltijden waren telkens een uur beschikbaar en de tussendoortjes de hele dag. Daarnaast gingen de deelnemers drie maal daags twintig minuten op een voor hen lage intensiteit op een fiets-ergometer fietsen. De mensen die meededen hadden allen een stabiel gewicht, zodat eventuele effecten in het gewicht te verklaren waren door de veranderde voedselinname, en niet doordat iemand net in een jojo-piek of -dal zat.  

Gewichtstoename vs gewichtsafname
Wat bleek, zodra de deelnemers ultrabewerkt voedsel gingen eten, aten ze gemiddeld ongeveer 500 kcal op een dag meer dan wanneer ze onbewerkt voedsel aten. Dit resulteerde in een gewichstoename van ongeveer 0,9 kilogram in de twee weken met een ultrabewerkt eetpatroon en in een gewichtsafname van ongeveer 0,9 kilogram in de periode met een onbewerkt eetpatroon. En dat terwijl ze dus mochten eten wat ze wilden.

Beide voedingspatronen even lekker
Om te kijken wat er in het lichaam gebeurde, hebben de onderzoekers ook naar een aantal andere parameters gekeken. Wat ikzelf interessant vond, is dat de waarde van PYY (een honger onderdrukkend hormoon) bij een onbewerkt voedselpatroon hoger was dan bij het ultrabewerkte voedselpatroon. Ook bleek dat mensen de beide voedingspatronen even lekker vonden en er even bekend mee waren. Dit kan het verschil in energie-inname dus niet verklaren.

Het resultaat
Het mooie van dit onderzoek is dat het voor het eerst laat zien wat er gebeurt als je ultrabewerkt of onbewerkt voedsel eet, los van het verschil in macro nutriënten, vezels, suiker en energiedichtheid. Wat we zien, is dat onbewerkt voedsel een natuurlijk effect heeft op hoeveel we eten, gewichtsverlies en een positieve verandering van het honger onderdrukkende hormoon PYY.

Goede redenen om meer onbewerkt voedsel te eten
Als we kijken naar het echte leven – waarin niet is gecorrigeerd voor een aantal voedingsstoffen – dan zien we ook dat onbewerkt voedsel meer vezels, vitamines, mineralen, spoorelementen en bioactieve stoffen bevatten. En dat ultrabewerkt voedsel meer calorieën, zout, suiker en vet bevat. Allemaal goede redenen om, als je gezonder wilt leven, meer onbewerkt voedsel te eten, oftewel voedsel waarvan niet alleen jij, maar ook je overgrootoma zou herkennen wat het is. Bovendien kan het ook positieve effecten hebben op je immuunsysteem, wat mooi is meegenomen tijdens deze corona-pandemie. Maar dat is een ander verhaal. 

8 thoughts on “Puur natuur eten – wat is het effect?”
      1. Ja hè, en zelfs na correctie van de voedingstoffen die het normaal het verschil lijken te verklaren. Nu eet niemand in de prakijkt 100% onbewerkt of 100% ulrabewerkt maar het laat wel echt zien wat get doet. Wat ook interessant was is dat mensen als ze ultrabewerkt aten veel sneller gingen eten. En als je bedenkt dat het lichaam eventijd nodig heeft om het signaal te geven dat je vol zit…

        1. Wat leuk om je blog te lezen. Toevallig zit ik net in een Total Body Reset van 9 weken. Waarbij je nauwelijks bewerkt eten eet (haha nou ja door jezelf). Inderdaad eet ik minder, vind het soms zelfs moeilijk om aan voldoende calorieën te komen. Het voelt heerlijk en het eten is dat zeker ook. Daarnaast lijkt het niet op een dieet, het is dan ook vooral om mijn gezondheid een boost te geven…en zo de fybromyalgie te verminderen ? en dat er extra kilo’s vanaf gaan is mooi meegenomen hahaha. Heerlijk blog, mooi onderzoek, fijne bevestiging van dat wat ik nu doe goed is. Thanks ???

          1. Mooie ervaring! En je benoemd een heel erg belangrijk punt voor een gezonde leefstijl. Namelijk dat het geen dieet is, niet iets dat je maar tijdelijk vol kunt houden..

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: