Oefen met het troosten van jezelf

Op dit moment is de energie vrij heftig. Er zijn ontzettend veel verschuivingen bezig op allerlei lagen. De laag van de machtsstructuur is er een van. Al het donkerte moet daarvoor aan het licht komen, zodat er zuivere structuren mogen ontstaan. Tegelijkertijd lijkt het ook wel iets collectiefs, die verschuivingen op verschillende lagen.

Ook bij jou gebeurt er veel; alles wat er gebeurt om je heen raakt je, zowel fysiek als energetisch. De meesten van ons gaan mee in deze transformatie en zo wordt de collectieve transformatie als vanzelf jouw persoonlijke transformatie om uiteindelijk bij jouw ware ik, jouw zuivere licht uit te komen. De weg ernaar toe kan soms zwaar zijn. Troost is dan iets wat nodig is.

Stel je niet zo aan…..
Een kind dat huilt, pijn heeft of boos is, heeft troost nodig. Onvoorwaardelijke troost is alleen iets wat niet ieder kind krijgt of heeft gekregen. Vaker hoorde het wellicht ‘stel je niet zo aan’, ‘het valt wel mee’, ‘al over, niks aan de hand’. De boodschap die je dan krijgt als kind is dat je wat jij voelt er niet mag zijn, er niet toe doet, jij niet goed genoeg bent of zelfs dat jij er niet mag zijn, met wat je voelt, hoe jij je uit. Met als gevolg dat een kind zich gaat inhouden, groothouden, net doen of er niks aan de hand is, aanpassen en gevoelens in gaat slikken. Iets wat op dat moment wel helpt, want dan maakt het wellicht misschien nog kans op een heel klein beetje troost of in ieder geval voorkomt het op die manier een boze of afwijzende reactie: ‘Goed zo, wat ben jij knap en al zo groot dat je niet meer huilt’. Uiteindelijk worden deze kinderen er dan ook erg goed in – later als ze groot zijn – om zichzelf weg te cijferen, om niet te voelen. Als kleintje zijn ze daar al mee gestopt.

Gemiste troost
Wanneer je als kind de troost niet kreeg die je zo hard nodig had en je je afgesloten hebt van je eigen emoties, ben je ook gestopt met jezelf te troosten. Je hebt niet geleerd hoe dat moet. Er kan dan of een afhankelijkheid ontstaan van de ander, de ander moet vaak jouw pijn oplossen, de ander heb je hard nodig als er iets aan de hand is – of er ontstaat een allesoverheersend ‘ik doe het zelf wel’. Je sluit je dan niet alleen af voor je eigen gevoel, maar ook voor de ander. Jij hebt niemand nodig, je kan het zelf wel oplossen. Alleen dan wel vanuit wat je als kind al deed: je emoties wegdrukken. Een anderen manier is er niet om het moeilijke op je pad vol te houden. Terwijl troost op zo’n moment hard nodig is, voor iedereen, om te dragen, om te verzachten. Maar als troost de betekenis heeft gekregen van aanstellen, dan zal je troost niet zomaar toelaten.

5 Tips hoe jij de troost in jezelf kunt vinden

  1. Om troost te vinden in jezelf is het nodig dat je jezelf de toestemming geeft om ook daadwerkelijk getroost te mogen worden, dat ook jij het waard bent om getroost, geliefd en gesteund te worden.
  2. De tweede stap is het toelaten van troost. Dat betekent dat je eerst mag gaan voelen dat je de troost nodig hebt. Dat je durft te voelen wat er met je gebeurt in een situatie, voelen dat het niet fijn is. Toegeven dat je niet altijd de sterkste hoeft te zijn.
  3. Besef dat er oneindige troost in jou aanwezig is, altijd en overal. Uiteindelijk gaat het er dus om dat je beseft dat jij jezelf de troost kunt geven die je nodig hebt. Je bent namelijk nooit alleen, je bent als volwassene niet afhankelijk meer van de ander. Toen je klein was kon je het niet, nu wel. Hier heb ik een mooie oefening voor je om jezelf alsnog die troost te geven die je gemist had toen je klein was.
  4. En dan zijn we uitgekomen bij zelfliefde. Voelen dat je er mag zijn, met alles wat er in jou leeft. Voelen dat je goed genoeg bent, waardevol juist doordat je bent wie je bent en voelt wat je voelt. Weten dat je van invloed bent, juist door je emoties te laten zien. Onvoorwaardelijke troost dus, onvoorwaardelijke liefde voor jezelf, altijd en overal. Moeilijke momenten zijn er dan om jezelf te zien, jezelf te helen.
  5. Oneindige troost betekent ook luisteren naar jezelf. Onderzoeken waarom je geraakt wordt, in plaats van denken ‘dat gaat wel weer over’ en afleiding zoeken. Onderzoeken waarom iets zo zeer doet, waarom je steeds weer diezelfde patronen inzet, je eenzaam voelt wellicht daardoor. Uitvinden waarom je er voor je gevoel altijd maar alleen voor staat, wat creëer jij zelf in jouw leven dat je dat gevoel hebt? De oefening bij tip 3 helpt je hierbij.

Liefde voor jezelf
Soms wordt je zo geraakt door de dingen in het leven, in wat een ander zegt, doet of juist niet doet en is de pijn zo groot, dat de rust vinden in de liefde voor jezelf een brug te ver is. Zeker als de oude patronen van stoppen met voelen, aanpassen en jezelf terugtrekken nog volop aanwezig zijn in jezelf. Weten waar dit allemaal door is ontstaan, is een eerste stap. Wil je die niet alleen zetten? Kijk dan eens of mijn online programma ‘Zo ga jij jezelf écht zien’, die op 16 maart start, bij jou past. Een programma waardoor je jezelf écht leert kennen en jij de eerste stappen richting zelfliefde zet.

Glim en lach
Glimlach naar jezelf
Zoals je glimlacht naar een onbevangen kind
Zodat je ervan glimt

Vergeef jezelf
Zoals je een klein kind vergeeft
Zodat je je geliefd voelt

Accepteer je donkere kanten
Je negatieve eigenschappen, je misstappen
Omdat je steeds zo je best doet

Heb jezelf onvoorwaardelijk lief
Ervaar dat jij zelf je beste gezelschap bent
Omdat jij er altijd bent

Doe voor jezelf wat er nodig is
Durf te groeien door de pijn heen
Omdat je weet dat je dat nodig hebt om verder te gaan

Je bent goed zoals je bent
Hoelang iets ook duurt
Hoeveel fouten je ook maakt

Waardeer jezelf
Zoals je een kind waardeert
Om elk stapje dat het zet
Zodat je je krachtig voelt

Volledige zelfliefde is iets groots
En begint klein

Uit: Dansen met je schaduw

0 thoughts on “Oefen met het troosten van jezelf”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: