Met mindfulness je brein trainen

Deze tijd – die ook wel vluchtig, dubbelzinnig, complex en onzeker wordt genoemd – vraagt nieuwe vaardigheden en vermogens van ons. De huidige communicatiekanalen en informatie-uitwisseling veranderen voortdurend en de rol van technologie, globalisering en wetenschap groeit in een zeer snel tempo. We worden geacht ons steeds aan te passen aan de omgeving; voor velen is het lastig om het tempo bij te houden. We moeten steeds mee(r) kunnen buigen in de veranderende wereld, met complexe dagelijkse uitdagingen, om ons staande te houden. Daar hebben we onder andere veerkracht voor nodig, maar ook een brein dat zich aanpast aan de uitdagingen.

We staan continu aan
We willen steeds beschikbaar, bereikbaar en betrokken zijn, proberen te voldoen aan verwachtingen van alle kanten en waaien daardoor soms met alle winden mee – ten koste van onszelf. Dat is op lange termijn heel vermoeiend. In de poging om al deze prikkels te hanteren, worden we mentaal – en uiteindelijk ook fysiek – overbelast en zelfs ziek.

Trainen van je brein
Wat je kan helpen om met dit alles om te gaan, is het trainen van je brein.
De pre-frontale hersenschors, je CEO, is het centrum van je bewust denken, plannen, taakcontrole en werkgeheugen. Het is ook het centrum voor bewustzijn; bewust kiezen en bewust reageren (of juist niet) en voor het controleren van je negatieve gedachten, gevoelens, herinneringen, zorgen en angsten. Het is de cockpit voor jouw bewust functioneren in de wereld, dag in, dag uit. Super belangrijk dus, daar zouden we veel zuiniger op moeten zijn en goed voor zorgen.

Hoe beter dit deel van je hersenen is getraind en in balans is, hoe beter jij in staat bent om verleidingen te weerstaan en om aandacht bij je taak of het gesprek te houden zonder afgeleid te raken door ieder piepje van je telefoon of je eigen ongeduld en plannen. Vanuit een fitte en getrainde, niet overbelaste aansturing vanuit je brein kun je positiever in het leven staan en plannen maken voor je toekomst en gezondheid op langere termijn – en je ook daaraan houden.

Kortetermijnfijn of langetermijnpijn?
Het oudere deel van het brein is gericht op het scannen van prettige en onprettige dingen om onderscheid te kunnen maken tussen veilig en onveilig. Dat is soms zeker nodig, maar het kan je ook enorm in de weg staan: het is vooral gericht op het fijne, warme, lekkere, comfortabele van dit moment, het ‘kortetermijnfijn’ en geen voorstander van verandering. Dit brengt echter vaak ‘langetermijnpijn’ met zich mee als we er niet bewust van zijn en er keer op keer intrappen.

Bijvoorbeeld wanneer je je niet houdt aan je gezonde voornemens, of onvoldoende tijd voor jezelf neemt om te ontspannen, te sporten of genoeg te slapen – maar nog een doelloos uur achter een scherm doorbrengt. De tweestrijd is vaak heel goed voelbaar; je nieuwe hersenen willen dat je je goede en bewuste voornemens naleeft, maar de oude delen van je hersenen willen dat je je snel goed voelt; langere termijn is dan niet belangrijk, het komt later wel. ‘Ik ga morgen wel sporten’, of ‘ik mag nu die koekjes wel opeten, ik heb ze verdiend (en ik pak het dieet maandag weer op)’. Herkenbaar?

Herken je automatische gewoontes, gedachten en gedrag
Je kunt de CEO van je hersenen trainen door meditatie en mindfulness. Wanneer je CEO ‘sterker’ is dan de berichten uit je oudere hersenen (gericht op kortetermijnfijn) heb je een langere spanningsboog van je aandacht, kun je beter jezelf aan je plan en voornemens houden, zie je makkelijker kansen in plaats van bedreigingen of zorgen, en ook nee zeggen tegen verleidingen. Je herkent deze bewuste keuzemomenten beter en bent in staat om je denken, voelen en gedrag te sturen. 

Houd ook je brein fit en creatief  – door meditatie
Je brein is plastisch; iedere dag worden in je brein nieuwe verbindingen aangelegd, versterkt en de minder belangrijke, zelden aangesproken of gebruikte verbindingen afgestoten. Dat betekent dat je de ontwikkeling van je brein bewust kunt sturen en trainen, net als de rest van je lichaam. Daar waar je voor je conditie gaat hardlopen of fitnessen, kun je door mindfulness en meditatie je CEO fitter maken en houden. 

Meditatie verbetert ook het samenwerken van je rechter- en linkerhersenhelft en de samenwerking tussen je lichaamsfuncties, emoties en gedachten. Je voornemens vormgeven en nee zeggen tegen kortetermijnfijn en je automatische gewoontes of reacties wordt steeds makkelijker. Je probleemoplossend vermogen verbetert, je kijk op de mensen om je heen is vriendelijker en je creativiteit krijgt meer ruimte.

De keuze is aan jou
Juist door je brein te trainen kun je de verbinding tussen lichaam en geest herstellen of versterken, je brein flexibeler maken voor een beter werkgeheugen en alledaagse uitdagingen, en tegelijk meer bewustzijn, focus en balans ontwikkelen. De keuze is aan jou. Het komt je niet aanwaaien, zoals niemand anders voor jou kan trainen voor de halve marathon. Het zijn meters die alleen jij kunt maken – meters die meer dan de moeite waard zijn.

Ben je overtuigd en ben je toe aan de eerste stap om je brein fitter te krijgen en alle voordelen van mediatie zelf te ervaren? Als je wilt kun je snel aan de slag, maak hier een eerste belafspraak of vraag hier gratis de Snelgids Meditatie aan.  

0 thoughts on “Met mindfulness je brein trainen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: