Je kunt nog zo’n mooie dienst aanbieden

Als niemand weet dat jij bestaat, wordt het lastig om daar een boterham mee te verdienen. Ik ben dit jaar al 17 jaar ondernemer. En dus heb ik al best van alles voorbij zien komen op gebied van ondernemerschap en marketing. Ik geef je een paar voorbeelden.

  • Ondernemers die eindeloos trainingen blijven volgen om beter te worden in hun vak, maar niets aan marketing doen waardoor ze nauwelijks klanten hebben.
  • Ondernemers die elke keer nieuwe producten of diensten bedenken, omdat wat ze hebben, niet goed loopt.
  • Ondernemers die telkens nieuwe samenwerkingen aangaan in de hoop dat dat wél klanten gaat opleveren.
  • Ondernemers die zich suf posten op social media zonder dat ze er ooit een klant door krijgen.

En dat klinkt onaardig, alsof die ondernemers het allemaal hartstikke fout doen en ik het allemaal zo goed weet. De grap is natuurlijk dat ik het bij anderen zo scherp zie, omdat ik het zelf ook allemaal heb gedaan. En niet een keer, maar natuurlijk meerdere keren. Want ook bij mij loopt het niet altijd zo vlot als ik graag zou willen. Maar… het loopt wel.

Mijn gezin onderhouden
Waar ik in het begin van mijn ondernemerschap vooral om de agenda van mijn gezin heen werkte, onderhoud ik nu mijn gezin van mijn bedrijf. Dat heeft heel wat jaren gekost, maar inmiddels ben ik kostwinner, kunnen we straks met vakantie, kan mijn dochter haar rijbewijs halen en zo hebben we nog wat van die kosten die bovenop het normale uitgavenpatroon komen.

Zichtbaarheid is het geheim
Het grote verschil tussen toen en nu bij mij, en tussen wel of niet een goedlopend bedrijf hebben, zit hem in de zichtbaarheid. Je kunt geen goedlopend bedrijf hebben als niemand weet dat je bestaat.

Aanbevelen
Zelfs als je je klanten alleen maar via-via krijgt, ben je niets zonder die tussenschakel, de ‘via’. Mensen die ooit jouw klant zijn geweest, moeten op de een of andere manier weten dat je er nog steeds bent, anders gaan ze je niet aanbevelen bij iemand anders. “Ja, twee jaar terug was ik bij…. Maar ik weet eigenlijk niet of ze dat nog steeds doet…” Ik heb het mensen letterlijk horen zeggen. 

Dat de hele wereld het weet
Dus wat je ook doet, hoe je het ook doet, wanneer, hoe vaak en met wie je het ook doet – het maakt me allemaal niet uit, maar zorg dat de hele wereld weet wat jij voor moois doet en hoe jij mensen kunt helpen. Je doet er niet alleen jezelf, je bedrijf en je omzet een groot plezier mee, maar juist ook de mensen die jou zo hard nodig hebben. 

Zet ‘m op, laat je zien!

0 thoughts on “Je kunt nog zo’n mooie dienst aanbieden”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: