Ik kan onmogelijk terug naar hoe het was

Hai Ingrid, ik bel je voor een afspraak, maar eerst, hoe is het met jou?’ Glimlachend luister ik naar de opgewekte stem van Fabienne Zwanenburg. Ze klinkt positief en krachtig, zoals ik haar inmiddels ken. Ze is oprecht geïnteresseerd in mij en in mijn winkelzaken. De reden waarom ze echt belt, kan wachten. Hoewel het gesprek nog maar net is begonnen, weet ik dat ze de tijd neemt om te luisteren, vragen te stellen en advies te geven. En dat voelt goed, heel erg goed. Het is vast geen toeval dat ze me belt. 

We troffen elkaar op LinkedIn
Ongeveer een half jaar geleden wisten we van elkaars bestaan niet af. Ineens troffen we elkaar op LinkedIn. Zij postte een artikel, ik reageerde. Zij bekeek mijn profiel, las een aantal van mijn blogs en stuurde me uit nieuwsgierigheid een privébericht. Als antwoord daarop belde ik haar en prikten we een datum waarop we elkaar live in mijn winkel ontmoetten. 

PaskamerMAGIE
Fabienne heeft zo haar eigen geschiedenis met lingerie en borsten en, in het bijzonder, met borstgezondheid. De reden dat ze een aantal maanden geleden bij mij als borstweefseltherapeut terecht kwam. Tot een begin 2020 was ze eigenaresse van Salon de Lingerie in Amsterdam. Een lingeriezaak waar ze vrouwen hielp aan een geluksgevoel en meer zelfvertrouwen door het aanmeten van een goed passende beha. ‘PaskamerMAGIE’ noemt ze het. Na jaren aanmeten, adviseren en verkopen, begon het haar te frustreren. Nog steeds dragen te veel vrouwen een verkeerde behamaat. Tussen de vier muren van haar winkel had ze te weinig bewegingsruimte en vrijheid. Ze wilde méér vrouwen bereiken. Ze verkocht haar zaak en werd onafhankelijk lingerie-expert, trainer en coach. Ze begeleidt retailers, adviseert teams en is inspirerend spreker op beurzen en online meetings.  

Niet zeuren, niet klagen, geen gedoe
Aarzelend begin ik mijn relaas. Ik wil, net als zij, positief klinken. Niet klagen, niet zeuren, geen gedoe. Ik ben eerlijk gezegd zelf ook wel een beetje ‘klaar’ met mijn eigen negatieve antwoord als mensen vragen hoe het met mij gaat als detaillist in coronatijd. Dus ik begin zo opgewekt mogelijk te vertellen dat ik blij ben dat de winkeldeur weer open is en dat de klanten shopafspraken maken. Ik vertel dat er gelukkig weer meer structuur is in mijn werkdagen. Zo enthousiast mogelijk praat ik door over inkoop, de gemaakte keuzes als het gaat om de collectie die ik in de winkel presenteer en welke plannen ik heb voor het najaar. Er komen merken bij, er vallen merken af en ik schets een beeld van wat dat doet met de opstelling op de winkelvloer. 

Het prachtige, complete concept
‘En hoe zit het met de plannen voor je praktijk voor borstgezondheid?’ Er valt een korte stilte in het gesprek. ‘Eerst m’n winkel staande houden’ zeg ik gedecideerd. Opnieuw valt er een pauze. Toch duurt deze niet lang. Al snel begin ik te vertellen over de mooie resultaten die ik bereik met vrouwen die in mijn praktijkruimte komen. Dat ik bezig ben met aanvullende cursussen die direct toepasbaar en effectief zijn. 

Een stroom van woorden komt over mijn lippen. De ene na de andere ervaring, de verbinding die ik voel, het vertrouwen dat ik ontvang, de dankbaarheid die ik krijg, de energie die het opbrengt, de waarde die het toevoegt aan mijn bedrijf, de unieke combinatie die het is, het prachtige, complete concept. Al mijn enthousiasme spat via de telefoonverbinding uiteen in het luisterend oor van Fabiënne. 

Jouw ideale werksituatie
‘Hoor je eigenlijk zelf wel wat je zegt?’ vraagt Fabienne als het weer even stil is omdat ik gewoonweg een keer moet ademhalen. ‘En merk je op hoe blij je bent als je over je praktijk praat? Investeer tijd en energie in de dingen waar je echt blij van wordt. Gebruik deze lockdown om het ‘oude normaal’ te resetten. Schrijf op wat jouw ideale werksituatie is en wat je straks als het nieuwe normaal beschouwt. Het is nu de tijd om een ander concept uit te werken en deze te integreren.’

Ik val stil. Ze heeft gelijk. Ik kan onmogelijk terug naar hoe het was. Niet terug naar de situatie zoals die was van voor corona, want toen had ik mijn borstgezondheidspraktijk nog niet. 

Een plan van aanpak voor nu en later
In grove lijnen bedenken we een plan. Een plan van aanpak voor nu en later. Ze spoort me aan om een stapje uit mijn comfortzone te treden en na te denken over de situatie zoals die is over een jaar of over drie jaar. Ideeën voor de korte termijn krabbel ik slordig op een papiertje. Ik onderstreep een paar woorden die belangrijk zijn voor de lange termijn. Op mijn gezicht verschijnt een brede lach, in mijn hoofd ontstaat ruimte, mijn buik ontspant zich. Opgelucht haal ik adem. 

Verbaasd kijk ik op mijn horloge. Een uur en tien minuten zijn voorbij gevlogen. Vlak voordat we het gesprek beëindigen, plannen we een afspraak voor een borstweefselbehandeling. Ik verheug me er nu al enorm op. Twee lingeriespecialisten, waarvan één trainer en coach is en de ander borstweefseltherapeut. Drie keer raden wat de onderstreepte woorden van het concept op de langere termijn zijn. #toekomst #samenwerking #borstgezondheid #coaching #paskamerMAGIE

0 thoughts on “Ik kan onmogelijk terug naar hoe het was”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: