Ik bleek een risicogeval

300 gram groente per dag, 2-3 stuks fruit, alles volkoren, gefilterde koffie, voorlopig magere melkproducten en minder vlees.’ Slik. En dit is nog maar de samenvatting van 2,5 A4 aan ‘dieet’ voorschriften. En dat allemaal om mijn cholesterol te lijf te gaan. 

Risicogeval
Laatst vroeg iemand mij of ik gezond leef, maar eerlijk is eerlijk, jarenlang heb ik mijn te hoge cholesterolgehalte ontkend. Op mijn achttiende kwam ik er door cholesterol-gerelateerde sterfgevallen in mijn familie achter dat ik erfelijk belast ben. Ik woonde nog thuis bij mijn ouders en was in die periode zeer bewust van wat ik at. Mijn twee jaar jongere broer (-tje is onlangs in de ban gedaan, nu hij 40-er is en een kop groter), at alles wat los en vast zat. Onze gedeelde maaltijden waren te vergelijken. Toch bleek zijn cholesterolgehalte in de veilige zone en ik bleek een risicogeval. 

Struisvogel 
Een blauwe maandag slikte ik pillen. Er was echter nog weinig bekend over de bijwerkingen van deze medicijnen. Geruchten over een mogelijke invloed op zwangerschap, een verhoogd risico op depressie en suïcide, maakten dat ik mijn kop in het zand stak en besloot eerst maar eens een gezin te stichten. Ja, en toen was er de drukte van het gezin, waardoor ik de cholesterol kon vergeten.

Wake up call
Tot iemand uit mijn naaste omgeving plotsklaps op 40-jarige leeftijd aan de gevolgen van een te hoog cholesterol gehalte overleed. Ontkennen kon niet meer. Een wake up call, een call to action. Ik kom in aanmerking voor pillen. Toch probeer ik op eigen kracht, via voeding, op natuurlijke wijze, het cholesterol te verlagen. Bewegen doe ik genoeg, ik leef 95% alcoholvrij en ik mijd suikers. Toch bleek er in mijn voedingspatroon ruimte voor verbetering. ‘En dan maak ik meteen een einde aan de cappuccino-verslaving en het eten van vlees’, was mijn besluit. 

Vitaliteit
Samen met een natuurvoedingsgeneeskundige pak ik mijn cholesterol aan. En kennelijk heb ik nog meer op mijn lever, waar nu ook aandacht voor is. Ik ben nu een jaar bezig met dit nieuwe voedingspatroon en heel tevreden over het effect op mijn vitaliteit. Ik slaap beter en heb meer energie. Mijn hele lijf heeft meer ritme, fysiek en mentaal. Het enige minpunt is de reactie van mijn kinderen, ik ben nu ‘de groentetuin’ in huis. 

Pil
Mijn cholesterolgehalte is inmiddels gedaald en er is een betere verhouding tussen het goede en slechte cholesterol. Los van wat de toekomst nog in petto heeft, is mijn ervaring dat voeding veel invloed heeft op mijn vitaliteit. Het is in ieder geval een manier om vitaliteit te versterken. Dus ik ga door met deze leefstijl, pil of geen pil. 

Kop uit het zand
Is het voor jou ook tijd om jouw kop uit het zand te halen? Op welk vlak dan ook. Neem dan contact op om te delen wat jij op jouw lever hebt. Dit brengt vitaliteit! Een online gesprek is ook mogelijk. 

1 thought on “Ik bleek een risicogeval”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *