Hoe zit het met de innerlijke rem van je kind?

Even stoppen waar je mee bezig bent. Wachten als je nog niet aan de beurt bent. Nadenken voor je iets doet. Deze vaardigheid wordt ook wel ‘reactie-inhibitie’ genoemd. Ik begeleidde eens het meisje Roos (7 jaar) op school met een zwakke reactie-inhibitie. Telkens wanneer zij haar jas ging halen in de gang kwam ze met ruzie terug. Ze wilde de eerste zijn en iedereen die in de weg stond duwde ze weg. De anderen sloegen dan als reactie terug of er kwam een hele rits aan lelijke woorden voorbij. In de klas praatte ze ook vaak voor haar beurt en ontnam zo de kans voor andere kinderen uit haar klas om te laten zien wat zij konden.  

Stop-Denk-Doe
Voor niemand leuk. Tijdens het gesprek met Roos vond zij zelf ook dat het anders kon. Want steeds ruzie was ook niet leuk. Ik pakte de Hulpkaarten Bij Gesprekken uit mijn tas en zocht de ‘Stop-Denk-Doe’ kaarten uit de stapel. We maakten met behulp van de kaarten visueel wat er gebeurde tijden het jassen-ophaal-moment en Roos vertelde en vertelde. Het stopkaartje gingen we gebruiken voor de innerlijk rem. Het denkkaartje symboliseert het eerst nadenken. En het doekaartje werd gebruikt om uit te voeren wat zij bij het denkkaartje had bedacht.

We kwamen samen met de volgende oplossing
1. Ik Stop eerst bij de juf en zij herinnert mij eraan dat ik rustig mijn jas ga halen.
2. Wanneer ik mijn jas moet pakken Denk ik eerst goed na Hoe ik dat ga doen (rustig lopen, niemand aanraken en rustig terug naar de klas).
3. Ik Doe mijn best om dat op de afgesproken manier te Doen.
4. Voel ik dat het mij niet lukt, dan vraag ik hulp aan de juf.
5. Gelukt? Ik mag een sticker plakken op mijn stickerblad.
6. Niet gelukt? Fouten maken mag, want we zijn aan het oefenen. Morgen proberen we het gewoon weer.

Oefenen
Na drie weken oefenen en vele stickers later kon dit meisje haar jas halen zonder met ruzie terug te komen in de klas. We vierden een klein feestje om dit succes te vieren.

Wat je thuis kunt doen
Mijn voorbeeld van Roos vond plaats op school, maar ook thuis kun je oefenen met de inhibitie van jouw kind. Vaak zijn ze dol op start-/stopspelletjes zoals starten met bewegen als de muziek aangaat en stilstaan als de muziek stopt. Of je spreekt samen een stopteken af wanneer je ziet dat jouw kind moet stoppen met bepaald gedrag. Je kunt in gesprek gaan met jouw kind zoals ik deed met Roos. Stop-Denk-Doe kaartjes kunnen een handige ondersteuning bieden. Beloon je kind als het lukt!

Wat zijn executieve functies?
Wij, van Leren Leren Schiedam, maken producten voor professionals die in het onderwijs werken. Deze producten gaan veelal over executieve functies. Executieve functies zorgen voor controle over je gedrag die nodig zijn om een taak of opdracht te kunnen voltooien. Kinderen, maar zeker ook volwassenen, met zwak ontwikkelde executieve functies hebben hier vaak moeite mee, wat voor de nodige frustratie zorgt. Er zijn 11 executieve functies en reactie-inhibitie, zoals het voorbeeld in dit blog, is er daar eentje van. Heb jij interesse in de Gesprekskaarten Executieve functies? Je kunt ze bestellen op onze website.

0 thoughts on “Hoe zit het met de innerlijke rem van je kind?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: