Hoe vaak wil je een blog publiceren?

“Hoe vaak moet ik bloggen?” Die vraag krijg ik vrijwel wekelijks van klanten. Ik vind dat iedereen dat lekker zelf moet bepalen, maar ik kan er een heleboel over vertellen. Want bloggen is de ideale marketingtool voor je bedrijf. En ja, als je maandenlang niets publiceert, vergeten je volgers je natuurlijk.

Ik blog 1 tot 4 keer per maand en dat is gemiddeld voor ondernemers. Soms publiceer ik ook wel eens een paar maanden geen blogs, ondanks dat schrijven mijn vak is. In mijn geval is dat nooit door gebrek aan inspiratie, maar doordat er soms andere life events gaande zijn die mijn aandacht behoeven. Wat overigens weer geweldige blogonderwerpen oplevert. Wel merk ik al na een paar weken dat het aantal bezoekers daalt en dat mijn workshops zich niet vanzelf vullen. Ook krijg ik dan whatsappjes van trouwe volgers en klanten met de vraag: “Gaat het wel goed met je? Je bent zo stil.” Lief hè? Voor mij een goede alarmbel dat ik online weer wat te doen heb.

De ideale blogfrequentie
Ik adviseer mijn klanten altijd om minimaal een keer per maand een blog te publiceren. En deze natuurlijk actief te delen op social media. Want niemand gaat uit zichzelf naar jouw website om te kijken of er nog iets nieuws opstaat. Wat is dan het maximum? Drie keer per week vind ik zelf nog behapbaar als ik naar anderen kijk. Zodra het meer wordt, neigt het naar spam, mij gaat het dan irriteren. Hetzelfde geldt voor nieuwsbrieven en direct mailings. Met dien verschil dat blogs veel leuker zijn om te lezen. Storytelling, dat is wat bloggen dient te zijn. 

Het effect van veel bloggen
Hoe meer je blogt, hoe zichtbaarder je wordt, hoe makkelijk en sneller het je afgaat, hoe meer bezoekers, volgers, fans en klanten je krijgt, hoe meer duidelijk wordt waar jij van bent en waarvoor men bij jou terechtkan (expertstatus). Daarom is bloggen de ideale marketingtool! Dus blog liever te veel dan te weinig.

Hoe doet je dat?
Het belangrijkste van vaker bloggen is een goede voorbereiding. Wat bedoel ik daarmee? Ik geef je 6 tips:

1. Archiveer foto’s voor je blogs goed op je computer, zodat je daar nooit veel tijd mee kwijt bent. De foto’s heb je dan al klaarstaan.

2. Houd altijd een lijst met blogonderwerpen bij. Ze schieten je te binnen op de meest ongebruikelijke momenten, want de onderwerpen liggen nu eenmaal op straat, in je bedrijf en in je leven. Dus noteer ze! Zodat je alleen die lijst er even bij hoeft te pakken als je jouw schrijftijd hebt gereserveerd. 

3. Reserveer schrijftijd. Terwijl ik dit blog schrijf, werk ik de hele dag in het HNK-gebouw in Rotterdam. Voor mij een fijne werkplek met goede koffie en WiFi. Ik heb de hele ochtend geblokt om te bloggen. Heerlijk! 

4. Kies je onderwerp. Wie weet krijg je keuzestress als je naar je blogonderwerpenlijst kijkt. Mijn advies is: Scan je lijst en voel goed waar je hart sneller van gaat kloppen en/of bij welk onderwerp je de sense of urgency direct voelt. Dat is jouw blogonderwerp voor nu! Negeer de rest en begin direct met schrijven. 

5. Zorg voor een vast ritme, dat werk vaak prettig. Ik verstuur mijn facturen altijd op de laatste vrijdag van de maand. Ik blog op dinsdagavond en zaterdag (soms op vrijdag, zoals nu). Ik doe mijn administratie op maandagochtend.

6. Smeed het ijzer als het heet is. Als je een offerte mag leveren wacht je daar toch ook niet drie weken mee? En je bedrijf gebeurt iedere week wel wat. Ineens is er veel vraag naar een bepaalde dienst van jou, of een product. Speel daarop in. Zoek je nog deelnemers voor je workshop van volgende maand? Anticipeer daarop. Ga je iets geweldigs nieuws doen? Informeer je volgers erover. Zo gaan je blogs echt werken voor je bedrijf. 

Schrijfflow
Let wel op dat bloggen geen ‘moetje’ wordt, dat je verkrampt, want dat doet de inspiratie en kwaliteit niet ten goede. Wees mild voor jezelf als het een periode niet gaat. Dan laat je het bloggen even links liggen. That’s life. Maar zit je goed in je vel, word je gelukkig van je bedrijf, kost het je weinig moeite om in de schrijfflow te komen? Blog er dan lekker op los. Je gaat er echt de vruchten van plukken.

Eindredactie
Het als altijd prettig als er geen foutjes staan in je blog, dus laat ‘m nog even checken door een eindredacteur. Voor slechts 99 euro kun je bij mij een strippenkaart eindredactie aanschaffen, goed voor de redactie van 10 schrijfsels (blogs, nieuwsbrieven, trainingsteksten, enz). Ik geef je dan ook tips en denk altijd met je mee voor pakkende titels en tussenkopjes.

0 thoughts on “Hoe vaak wil je een blog publiceren?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *