Het was de hoogste tijd voor een businesscoach

In de afgelopen jaren heb ik mezelf tig keer doelen gesteld. Van afvallen tot meer bewegen, van privédoelen tot omzetdoelen bepalen. En elke keer was er wel iets waardoor het niet lukte. Ik sloeg mezelf er enorm mee om mijn kop, was enorm negatief erover tegen mezelf en het eind van het liedje was dat ik (bijna) niet meer durfde. Bijna gooide ik het bijltje erbij neer. Ik had mezelf bijna het ‘ik kan het niet’ etiketje gegeven. Totdat ik hulp inschakelde van een businesscoach.

Grip op bedrijfsgroei
Ik maakte de keuze dat het zo niet meer ging en dat ik verandering wilde. Ik ging werken met een businesscoach, Danielle Riemersma van gripopbedrijfsgroei.nl. Samen hebben we de bezem door mijn bedrijven gehaald. Versimpeld, weggehaald, opnieuw opgetuigd. We hebben logica aangebracht in mijn uitingen en in mijn hoofd. Daarbij heeft ze me geholpen met de hobbels die ik in mezelf voelde. Een hele fijne cheerleader die tegelijk vertelt waar het aan schort. Ik snap nu wat ik te doen heb en dat scheelt enorm.

Doelen stellen
Uit de gesprekken met Danielle kwam – na het definiëren van een (nieuwe) doelgroep – een aantal doelen. We hebben per product/dienst gekeken wat ik daarvan wil etaleren en wat daarvoor nodig is. We keken waar ik die nieuwe doelgroep kan vinden en hoe ik die kan bereiken. Het resultaat van de sessies met Danielle is geweldig:

  • Gratis weggever
    Zo zorgde ik voor een logische gratis weggever. In de opvolging kunnen mijn abonnees een klein product kopen op de bedankpagina. 
  • Opvolg e-mails
    Ik maakte een opvolgreeks met mails waar ik goed over heb nagedacht. Ik stelde mezelf vragen zoals: Hoe wil ik dat potentiële klanten (nieuwe volgers) mij leren kennen? Hoe komen ze te weten wat ik ze heb te bieden en waar ik ze mee kan helpen?  
  • Wat bied ik aan?
    Ik maakte een low end, middle end en high end aanbod (daarover in een volgend blog meer). Ik dacht na over welke problemen van mijn klanten ik kan oplossen en hoe ze daar op een logische manier gebruik van kunnen maken. Wat bied ik aan op welk moment? 
  • Webinars
    Ik besloot om webinars te blijven geven, minimaal één per maand. In 2020 gaf ik er een paar, maar ik had er nog veel in te leren. Ik zette op een rijtje welke stapjes ik daarin heb te zetten, heel behapbaar. Mijn lessons learned in het geven van webinars deel ik zeker nog met je in een volgend blog. 
  • Nieuwsbrieven
    Uiteraard blijf ik zelf ook nieuwsbrieven versturen, maar nu gebaseerd op een heldere strategie en een goede planning, een mooie leidraad. Welke kennis wil ik delen met mijn (potentiële) klanten, welke onderwerpen diep ik uit, hoe draagt dat bij aan mijn doelen? 
  • Schrijven
    Een van mijn doelen en verlangens is om meer te gaan schrijven. In eerste instantie blogs, om in het ritme te komen (daarom mijn auteurschap voor Blogzinnig) en daarna zelfs een heus boek! 

Actie nemen
Met doelen maken ben je er niet, er is altijd ook actie nodig. Dus elke maand maak ik een aantal lijstjes en documenten, zodat ik weer scherp heb waar de focus naartoe mag. Afstrepen hoeveel ik wil verkopen en op een rij hoeveel nieuwsbrieven, webinars, posts op social media ik ga maken en geven. Dat geeft houvast, de kleine stapjes maken het ook overzichtelijk en haalbaarder.

Evalueren
Het eerste kwartaal is voorbij en de eerste evaluatie ook. Ik ben enorm trots op het resultaat. Ik merk dat ik groei in mijn ondernemerschap. Heb ik alles gehaald wat ik wilde halen? Nee, er waren heel plausibele redenen voor. Ik ben twee weken uit de running geweest, dat heeft vast niet geholpen. Ik had mezelf in het geven van de webinars overschat. Is dat erg? Ja en nee. Ja, want het laat me zien dat ik nog milder naar mezelf mag zijn en nee, omdat ik nu die mildheid meteen kan toepassen. Ik weet precies waar ik nog wat heb te leren en waar ik al flinke stappen verder ben. Wat een mooi proces.

Veel geleerd
Heb ik veel geleerd het afgelopen kwartaal? Nou, zeker heb ik dat, over dat ik doelen kan halen en dat ik ze niet kan halen en dat dan de wereld niet vergaat. Dat ik dan evengoed trots kan zijn op het proces dat ik mezelf gun, de leerervaring die ik ermee opdoe. Ik heb ook geleerd dat ik mijn duurste aanbod kan doen en dat daar dan iemand binnen een uur ja op kan zeggen. Hoe tof is dat!? Dat ik mezelf volgende leerervaringen gun en dat ik enorm veel aardiger ben in de interne dialoog met mezelf. Uiteindelijk is dat de grootste winst.

Webinar La Vie Virtueel
Wil je een webinar van mij bijwonen? Om mijn tips over e-mail marketing te ontvangen en nieuwe inzichten te krijgen voor jouw bedrijf? Meld je dan aan via https://lavievirtueel.nl/webinar.

0 thoughts on “Het was de hoogste tijd voor een businesscoach”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: