Door welke bril kijk jij de wereld in?

Wat word ik toch blij als elk jaar de rozen en de kamperfoelie bloeien in mijn tuin. Niet alleen omdat ik dit hele mooie klimmers vind, ze heerlijk ruiken en geweldige bloemen geven. Ik heb ze namelijk cadeau gekregen van vriendinnen toen ik jaren geleden in mijn huis kwam wonen. Elk jaar word ik dus weer herinnerd aan mijn lieve vriendinnen als deze roos en kamperfoelie bloeien.

Zo heb ik op mijn 40ste verjaardag een boeddhabeeld gekregen als cadeau van mijn vriendinnen. Elke keer als ik in de tuin loop en dit geweldig mooie beeld zie, denk ik nog terug aan de gezellige verjaardag die ik toen heb gehad en de warmte en liefde die ik ontvangen heb van mijn lieve vriendinnen.

Herinneringen
Ook heb ik veel herinneringen in mijn huis van de reizen die ik heb gemaakt. Daar geniet ik nog geregeld van. De foto’s heb ik al jaren niet meer bekeken, maar door de mooie dingen die ik tijdens mijn reizen heb gekocht, word ik er bijna dagelijks aan herinnerd. Mijn eerste reis buiten Europa was naar Indonesië, toen ik 17 was. Vooral deze reis heeft een hele diepe indruk op mij gemaakt. Ik zie de angklung staan in mijn werkkamer, een mooi instrument uit Indonesië. 

Via welke bril kijk jij?
Ik heb veel culturen gezien, beleefd en kort in het buitenland gewoond. Dit heeft mij gevormd en mijn blik verruimd, dat alles niet zo is als hier in Nederland. Wat ik vooral heb geleerd, is om niet vanuit mijn Nederlandse bril naar situaties te kijken, maar open en zonder oordeel. Niet alles is zoals we soms denken zoals het zou moeten zijn volgens ons. Iedereen kijkt door zijn eigen bril. Dit ervoer ik vooral op de reis die ik met een vriendin maakte naar India. Elke avond bekeken we elkaars foto’s op onze digitale camera’s. Ondanks dat we hetzelfde meemaakten, zagen we allebei totaal iets anders en zijn onze foto’s dus ook heel anders. Zo leuk om dan via de bril van een ander dezelfde belevenis te zien. 

Wat is jouw waarheid?
Door je opvoeding, alles wat je meemaakt, ziet en hoort, creëer je je eigen waarheid. Je creëert een wereld zoals jij die wilt zien. Ga je mee met de meute en laat je je beïnvloeden wat er algemeen gezegd wordt, of ben je authentiek en bekijk je de dingen die je hoort, ziet en meemaakt van allerlei kanten? Zodat je een zuiverder beeld krijgt en minder snel oordeelt.

Energie
Soms zijn er zaken die niet te ‘bewijzen’ zijn, maar er wel zijn en wel waarheid is. Zoals de energie die uit je stopcontact komt. Dit zie je niet letterlijk, maar het werkt wel, want je lichten gaan aan, je computeraccu wordt opgeladen etc. Toen dat was uitgevonden, werd het als onwerkelijk gezien. Nu kunnen we niet meer zonder. Hetzelfde gold toen Leonardo da Vinci schetsen maakte van het eerste vliegtuig; niemand geloofde dat het mogelijk was om te vliegen. Nu kunnen we overal naartoe vliegen waar we maar willen, zelfs in ons sterrenstelsel.

Energetisch lichaam
Zodra er geschreven of gesproken wordt over de energie in de zin van het energetisch lichaam of veld (de aura) wordt het als paranormaal, spiritueel, zweverig gezien. Terwijl dit eigenlijk is wat we als intuïtief mens meteen voelen. Als baby voel je dit al. Je weet binnen een minuut, als je iemand ontmoet, of je die mag of niet mag. Je voelt of je in een gevaarlijke situatie zit of niet. Als je een huis koopt, dan voel je al meteen als je de drempel overstapt of een huis goed voelt of niet. Zo zijn er vele voorbeelden te noemen. Dit kunnen we voelen doordat we een energetisch lichaam hebben.

Energetisch veld van een bedrijf
Niet alleen de mens heeft een energetisch lichaam, ook een bedrijf heeft dat, we noemen dit alleen anders, namelijk de cultuur binnen een bedrijf. Het is het energetische veld dat gecreëerd wordt door onder andere de mensen die er werken. Als ik vroeger solliciteerde bij een bedrijf wist ik al bij binnenkomst en hoe ik werd ontvangen of ik daar wilde werken of niet.

Ooit solliciteerde ik bij een bedrijf waar ik al jaren wilde werken, ze maken natuurlijke producten voor de huid. Ze gaven aan in hun marketinguitingen dat het natuurlijke heel belangrijk is en dat iedereen zich er beter door voelt. Dat sprak mij enorm aan. Ik werd uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek voor een functie op de marketingafdeling. Ik werd onaardig ontvangen in een ontvangstruimte die met name uit beton en grauwe kleuren bestond, heel ongezellig en ik miste de warmte die ze uitstraalden via hun marketing. Ook de gangen en de rest van het gebouw waren grijs en grauw. Ik was gewend dat als ik mensen in de gang tegenkwam, ik deze gedag zei, dus dat deed ik nu ook en ik werd raar aangekeken. Voordat ik plaatsnam in het kantoor waar het gesprek plaatsvond, wist ik al dat ik hier niet wilde werken. Het gesprek liep stroef en toch werd me een baan aangeboden. Ik heb toen eerlijk gezegd dat ik er niet wilde werken omdat het interne niet klopte met de externe uitingen.

Intern en extern in balans
Voor mij is het belangrijk dat een bedrijf intern en extern uitstraalt waar het voor staat en dat er ruimte is voor de menselijkheid binnen het bedrijf. Loopt het intern niet lekker, uiteindelijk zal dat extern z’n uitingen hebben. Het energetische veld van het bedrijf is namelijk niet in balans. Ik voel me echt bevoorrecht dat ik nu de mogelijkheid heb om bedrijven te begeleiden om het energetische veld van het bedrijf weer in balans te brengen en zo de creativiteit, de bedrijfsresultaten en het werkgeluk van de werknemers verbeteren.

Ben je nieuwsgierig of het energetisch veld van je bedrijf  of team in balans is? Neem dan contact met me op.

0 thoughts on “Door welke bril kijk jij de wereld in?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: