De ergernissen van de lingerieverkoopster

‘Niet perfect is ook goed’ met daaronder het getal 3,14. De tekst staat gedrukt in een groot wit hart. Het is de quote die ik dagelijks lees en het verwijst naar de afkorting van het getal wat staat voor PI.

Een enorme uitdaging
Ondanks het dagelijks lezen ervan, is ‘niet perfect zijn’, maar ‘gewoon goed’ een enorme uitdaging voor mij. Ik roep altijd dat ik absoluut niet perfectionistisch ben, maar de perfectionist is, zo leert het blog van Ingrid Smit, een workaholic die wegrent van een ongemakkelijke of vervelende situatie door overactief te worden. Overactief in het hoofd door het bedenken van allerlei scenario’s en het overanalyseren van verschillende situaties. En daar herken ik mezelf maar al te goed in. ‘Druk, druk, druk. Vooral in mijn hoofd, om de boel veilig en overzichtelijk te houden.‘ (citaat Ingrid Smit)

Onverwachts onveilig en onoverzichtelijk
En dan ineens gaat het mis. Onverwachts onveilig en onoverzichtelijk. Afgelopen week overkwam het mij. Ik werd getagd in een bericht dat de Telegraaf op facebook had geplaatst. Het beschrijft in een rubriek ‘de ergernissen van’ de situaties waar de lingerieverkoopster mee te maken krijgt. Tijdens het lezen van het stuk lachte ik hartelijk om de herkenning en de lichtelijk overdreven manier van beschrijven van de gebeurtenissen. Ik hoor het mijn collega-ondernemers vertellen tijdens onze bijeenkomsten. We maken allemaal weleens bijzondere gebeurtenissen mee en kunnen daar, meestal, geamuseerd over vertellen en er daarna om lachen. 

Het komt voor
Ja, het komt inderdaad voor dat mensen hun niet altijd fris ruikende beha op de toonbank leggen en aangeven dat ze graag eenzelfde exemplaar willen. Ik raadpleeg dan altijd het registratiesysteem dat de aankopen van de klant bijhoudt, zodat merk, maat en model op hygiënische wijze te achterhalen zijn. Fijn toch, om mensen opnieuw aan hun favoriete beha te kunnen helpen? Ook maak ik mee dat mannen een lingeriesetje willen kopen voor hun vrouw, maar de maat niet weten. ‘Ietsje groter dan jouw borsten’ is een antwoord waar ik het mee kan doen, waarna ik op zoek ga naar het mooiste setje dat ik in de collectie kan vinden. 

Ik zou dit nooit doen
Na het lezen van de rubriek plaatste ik dan ook de zin: ‘Haha, zeker herkenbaar’ onder mijn getagde naam. Een dag later ontving ik via fb messenger een bericht van een onbekend persoon. Ik lees het bericht met een steeds sneller kloppende hartslag. ‘Leuk voor je klanten die dit meelezen… Ik voel me door dit artikel totaal niet aangesproken, maar ik zou vanaf nu klant af zijn van een zaak die de vuile was buiten hangt. Ook al zou er veel waarheid inzitten, ik zou nooit als ondernemer zoiets posten uit respect voor mijn betalende klanten.’

Om welke vuile was ging dit?
BOEM! De perfectionist in mij ging AAN. Verbaasd herlas ik het bericht. Me afvragend wat ik had gepost en om welke vuile was het zou gaan. Ineens besefte ik het. Het bericht van de Telegraaf! Ik ging direct in de verdediging. Dit had ik natuurlijk nooit bedoeld, met het ene zinnetje ‘Haha, inderdaad herkenbaar’, disrespectvol zijn naar mijn klanten. Terwijl ik het artikel las, moest ik vooral grinniken om het feit dat mensen die werken in de lingerie dit als ergernissen ervaren. Geen haar op mijn hoofd had gedacht aan het feit dat één van mijn klanten zich aangesproken zou voelen en ik had al helemaal niet bedacht dat mijn getagde naam en mijn persoonlijke reactie in verband zou worden gebracht met de naam van mijn winkel. Wellicht naïef van mij. Ik schreef mijn excuus in een bericht terug naar de onbekende vrouw en bedankte haar voor de spiegel die ze me voorhield, waarna ik mijn opmerking onder de post verwijderde. 

Niet perfect is goed genoeg
De perfectionist in mij, de workaholic, over-analyseerde de situatie nog een behoorlijk aantal uren. De conclusie van deze analyse is enorm uitgebreid, maar kan ik als volgt kort samenvatten: mijn betalende klant voelt zich, net als de onbekende vrouw, ook absoluut niet aangesproken door het artikel in de Telegraaf. Niet perfect is goed genoeg, voor zowel klant als lingerieverkoopster, en zorgt soms zelfs voor een ontspannen, hartelijke lach om een niet alledaagse situatie. 

Mijn team van medewerksters en ik staan graag voor je klaar om je te voorzien van goede lingerie en doen er alles aan om jou welkom en comfortabel te laten voelen. 

Over de auteur:

Foto van Ingrid Wunnekink

Ingrid Wunnekink

Borstweefseltherapeut en lingeriespecialist bij Love-li lingerie

Ik verzorg borstweefselbehandelingen om je borstgezondheid te optimaliseren en bied hulp bij niet oncologisch gerelateerde borstklachten. Daarnaast geef ik advies over jouw ideale behamaat en -model, zodat jij met meer eigenwaarde en zelfvertrouwen mijn lingeriezaak verlaat.

www.love-li-lingerie.nl

Al haar blogs

Eén reactie

  1. Zo hee Ingrid, dat was inderdaad even een pittig stressmoment en wat ontzettend goed dat je je reactie op die stress zo feilloos hebt herkent. Mooi geschreven en precies de vinger op de zere plek. En op de goede plek. Want als je je eigen stress reactie herkent, de rennende Workaholic die overuren maakt in haar hoofd, dan kun je ook sneller weer terug naar je ontspannen en veilige staat. Steeds sneller en makkelijker.
    Goed is echt goed genoeg, en je hebt fantastische mensen om je heen om je te helpen de situatie voor jezelf weer rustig te maken.
    Je hebt een fantastisch team, een geweldige winkel en zo veel hart voor je klanten en je werk. Daar mag je altijd op vertrouwen.
    Liefs van mij, Ingrid

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wekelijkse nieuwsbrief

Schrijf je hier in om wekelijks de nieuwste blogs te ontvangen.