Boekrecensie: Hondengedrag begrijpen

Ik heb weer zo’n leuk boek gelezen: ‘Hondengedrag begrijpen – zo kun je plezierig samenleven met je hond.’ De auteur, Ineke van Herwijnen, was jarenlang directeur van de Koninklijke Hondenbescherming en is nu als junior universitair docent verbonden aan de Universiteit van Utrecht. Ze schreef veel over honden en hondengedrag, mooie verhalen vol kennis en met empathie voor mens en hond. Nu is er dit boek dat ze samen schreef met Pascalle Roulaux.

Als een boek begint met een verklarende woordenlijst waarin begrippen op een verfrissende en humoristische manier worden beschreven, heb je mijn aandacht onmiddellijk te pakken. Zoals:

– Hond – het dier dat de hondenhouder kiest als gezelschapsdier, maar dat echt als hond is geboren en gewoon zijn eigen hondse leven wil leiden.
– Roeptoeter – Een populaire uitspraak over honden die vaak gehoord wordt, maar ouderwets is en/of een bakerpraatje. Mensen die roeptoeters gebruiken hebben nog onvoldoende hondenkennis- en kunde en laten zich leiden door roeptoeters van anderen en/of sociale media.

Waarom mensen zoveel van honden houden
Het boek is geschreven vanuit verwondering over de bijzondere band tussen mens en hond. Vragen zijn de leidraad voor de verschillende hoofdstukken, en de antwoorden zijn zowel gestoeld op talloze praktijkervaringen als op wetenschappelijke inzichten. De auteurs schrijven dat er in Nederland tussen de 30 en de 70% van de honden ongewenste gedragingen vertonen. Hoe kan dat? Misschien gaan we wel te veel uit van onszelf, wanneer we naar onze honden kijken. We willen een kameraad en kopen een hond, met hondse manieren. Daar mogen we ons best meer in verdiepen – het zal ons samenleven prettiger maken.

Gun jij je hond genoeg scharreltijd?
Het mooie van het boek is dat het veel achtergronden geeft. Daarbij wordt ook de vergelijking gemaakt tussen huishonden en in vrijheid levende honden. Van alle honden in de wereld leeft 80% in vrijheid en is slechts 20% gezelschapshond. In vrijheid levende honden hebben veel scharreltijd en zijn altijd samen met andere honden, om voedsel te zoeken en op avontuur te gaan. Het verschil met huishonden is groot; die leven meestal niet samen met soortgenoten, brengen veel tijd alleen door als hun mensen aan het werk zijn, en kennen een piekbelasting bij de dagelijkse wandeling. Om honden meer hun natuurlijke gedrag te gunnen, verdienen zij dus meer scharreltijd. Dat is bijvoorbeeld ook in te vullen door meer zoekspelletjes te doen, waarbij de hond zijn neus kan gebruiken.

Kies met je hart en gebruik je verstand
Heel beeldend zijn de praktijkvoorbeelden die in het boek beschreven staan. Zoals van het gezin dat tijdens de lockdown vanwege COVID-19 besluit een pup aan te schaffen. Moeder en de kinderen zijn helemaal vóór, vader heeft zo zijn bedenkingen. De verwachtingen bij de komst van de hond zijn gezelligheid en vrolijkheid. De praktijk is weerbarstiger – een hond is geen knuffelbeer – en de irritaties lopen uiteindelijk zo ver op dat het gezin besluit de hond te herplaatsen. Een verlies voor alle betrokkenen en nog het meest voor de hond.

Vergroot je hondenkennis of zoek hulp
Naast beschrijvingen van persoonlijkheidstypes van honden, verschillende fases in het hondenleven – waaronder de soms zo lastige puberteit – gaan de auteurs in op ongewenst gedrag en wat je daaraan zou kunnen doen. Ze pleiten voor het inschakelen van bondgenoten en hulptroepen, zoals een dierenarts, een gedragsdeskundige en een voedingskundige. Allereerst is het zaak om eventuele medische oorzaken van ongewenst gedrag uit te sluiten. Daarna kun je hulp inroepen van een hondengedragsdeskundige die je helpt met het maken en uitvoeren van een plan. Kijk wel uit voor zogenaamde nep-experts: hondengedragsberoepen zijn onbeschermd.

Een fijn naslagwerk
De positieve toon van het boek, de vele praktijkvoorbeelden, heldere tekeningen en mooie foto’s maken het tot een fijn naslagwerk, zowel voor professionals als voor mensen die (van) honden houden. Van problemen tot leerkansen om plezierig samen te zijn met je hond.

Je kunt het boek hier bestellen rechtstreeks bij de auteurs zelf. De eerste druk was binnen drie dagen uitverkocht, de tweede druk wordt eind november verwacht.

Door hondenogen bekeken
Wil jij advies of begeleiding van een hondengedragsbegeleider? Kijk op mijn website wat ik voor jou en je hond kan betekenen.