6 Tips om met angst om te gaan in deze tijd

We leven in een rare tijd, veel mensen voelen onzekerheid en angst. Zo ook Lotte van 14, we hebben een belafspraak. Ze is vaker bij me geweest, maar door het coronavirus kan ze nu even niet naar mij toekomen. Lotte is hooggevoelig en alle berichtgeving over het virus komt erg bij haar binnen. Ze is verdrietig en voelt zich depressief. Ze slaapt slecht en maakt zich grote zorgen om haar ouders en opa en oma. Ik luister naar haar verhaal en geef een aantal tips.

Het virus van angst geeft onzekerheid, depressieve gevoelens en rusteloze nachten. En door de angst die er op dit moment heerst, kunnen oude angsten weer gaan opspelen. Ze worden als het ware geactiveerd door de angst die over de hele wereld heerst. Deze angsten willen nu ook gezien worden. Wat heeft deze angst jou te vertellen? En kun je voelen waar dit vandaan komt? In het geval van Lotte speelt haar geboorte een grote rol. Ze is met een spoedkeizersnede gehaald, de ontsluiting kwam niet tot stand. Lotte heeft het benauwd gehad en in het vruchtwater gepoept. Het was een zeer stressvolle ervaring voor haar en haar ouders. Hierdoor is Lotte extra gevoelig voor stress. 

Het is belangrijk om hierbij stil te staan, zodat ze de onverwerkte angst alsnog bewust verwerkt en loslaten kan worden. 

Angst is niet leeftijdgebonden
Voor nu is het goed om te luisteren naar Lotte, ze kan zich uiten en alles mag hierin zijn. Het virus van angst is niet aan leeftijd gebonden. We maken een nieuwe telefonische afspraak voor volgende week en ik geef haar 6 tips:

  1. Let goed op je ademhaling, bij angst adem je oppervlakkig. Dus adem een aantal malen rustig diep in en uit. Ga met je aandacht naar je lijf en voel hoe het met je is.
  2. Volg niet de hele dag berichten over het virus op sociaal media en tv; kijk naar berichten die je blij maken en je vertrouwen geven in de toekomst.
  3. Ga naar buiten, zoek rustige plekken op en richt je op de natuur. Speel en knuffel met je huisdier het geeft je een fijn gevoel. Voor Lotte is het fijn op te skaten, zo kan ze haar energie kwijt en zet ze zichzelf in beweging.
  4. Schrijf je gevoelens op. Denk er niet teveel bij na. Je schrijft je hoofd dan leeg en dat helpt wanneer jouw gedachtestroom nu overuren maakt. Alles wat in je opkomt schrijf je op zonder je pen van het papier te halen. Je kunt een wekker zetten op 10 minuten. Wanneer je dit met regelmaat doet, ontstaat er ruimte voor nieuwe dingen. 
  5. Wat ook goed helpt, is om je te richten op creativiteit; het maken van mooie dingen in wat voor vorm dan ook. Met het maken van mooie dingen richt je je namelijk op de toekomst. Dit heeft een positieve invloed op je functioneren en je lichaam. 
  6. Maak eens een opsomming van vijf positieve veranderingen die je ervaart door het coronavirus in je leven.

Hoe dan ook: zorg goed voor jezelf en elkaar. De zon komt iedere dag weer op, dat verandert niet.

Mocht je verdere tips en/of advies willen, dan nodig ik je uit om contact met me op te nemen. Ik bied je een gratis telefonisch consult aan van 30 minuten: www.anna-smit.nl

1 thought on “6 Tips om met angst om te gaan in deze tijd”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: