5 Manieren om van chronische stress af te komen

Als je als hoogsensitieve moeder gedurende langere tijd op je tenen loopt, het gevoel hebt achter de feiten aan te lopen en ’s avonds als de kinderen op bed liggen, uitgeblust op de bank ploft, is dat een  voorbeeld van chronische stress. Naast chronische stress bestaat er ook acute stress, die juist heel waardevol is voor je lichaam. Acute stress helpt namelijk tegen chronische stress.

Wat is chronische stress?
Chronische stress is stress die je lichaam al langere tijd ervaart. Dat kan werkstress zijn, zorgen om een zieke dierbare, je last van je hoogsensitiviteit, maar ook geraffineerde suikers in voeding, etcetera. Dat uit zich vaak in dat je bijvoorbeeld vaak moe bent, onrustig of overprikkeld, of dat je een kort lontje hebt en maar weinig kunt hebben van bijvoorbeeld je kinderen.

Wat is acute stress?
Acute stress is juist stress waar je lichaam maar gedurende korte tijd last van heeft en die daarna weer over gaat. Als je kind zonder te kijken de straat over wil steken, is dat een voorbeeld van acute stress. Het voelt alsof je hart tien slagen over slaat, maar als iedereen weer veilig op de stoep staat, zakt dat nare stressgevoel weer weg.

Acute stress helpt tegen chronische stress
Door je lichaam vaker acute stress te geven, leert het beter om te gaan met chronische stress. Acute stress is dus eigenlijk waardevolle stress. Dat klinkt misschien wat tegenstrijdig en daarom ga ik je een aantal voorbeelden van acute stress geven, die je op een simpele manier kunt toevoegen aan je leven.

5 Manieren om acute stress in je leven te brengen

1. Bulkdrinken
We weten allemaal dat het goed is voor ons lichaam om voldoende water te drinken. Als je steeds kleine beetjes drinkt, heeft je lichaam telkens wat te verwerken, daar heeft je lichaam het dus druk mee. Wanneer je in bulk, dus in grotere hoeveelheden drinkt, heeft je lichaam in één keer heel wat te verwerken, maar erna weer rust. Je kunt daarom kiezen voor drie bulkdrinkmomenten (per bulkdrinkmoment is drie glazen water helemaal prima):

  • Als je wakker wordt
  • ’s Ochtends tussen je ontbijt en de lunch rond tien uur, half elf
  • ’s Middags tussen je lunch en je avondeten, rond een uur of drie

2. Een koude douche van minimaal 10 seconden
Oké, de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik zelf na mijn warme douche ’s ochtends heel snel tot tien tel en dan onder het water uit stap, maar dat zijn echt geen 10 seconden. En soms bedenk ik me tijdens het afdrogen: oh, vergeten. En dan is het niet zo dat ik er toch nog even onder stap. Dit is dus ook voor mij nog een leerpuntje, maar wel heel waardevol voor je lichaam.

3. Voedingsmiddelen zoals kurkuma en knoflook
Volgens mij kent iedereen wel knoflook. Kurkuma is een stuk onbekender en wordt ook wel geelwortel genoemd en staat bekend om de heilzame invloed. Voor een optimale opname door je lichaam is het wel belangrijk dat je kurkuma combineert met wat olie en zwarte peper. Je kunt er met havermelk bijvoorbeeld een gouden melk van maken. Persoonlijk vind ik dat verrukkelijk om te drinken op de wat koudere dagen, maar ook voor ’s avonds voor het slapen gaan vind ik dit een heerlijke drank.

4. In de tuin werken zonder handschoenen
Dit is er één die wat mij betreft een win-win-situatie. Met je handen in de aarde zitten heeft vaak een aardend en dus rustgevend effect. De wondjes die je aan je handen krijgt door bijvoorbeeld doorntjes of een scherp takje zijn voor je lichaam als acute stress. Aandachtspunt bij het werken in de tuin is om het wel op een relaxte manier te doen en niet over je eigen grenzen te gaan door bijvoorbeeld heel de tuin eens lekker om te spitten.

5. Kortdurende spanning, zenuwen of schrik
Het gevoel in je lichaam als je ergens van schrikt of iets gaat doen wat je spannend vindt, bijvoorbeeld een spannend gesprek, is ook een vorm van acute stress. Na afloop van zo’n gesprek is dat spannende gevoel weer weg en dus ook de stress die je lichaam ervan ervaart. Dit noem je ook wel dingen doen buiten je comfortzone, dus iets heel anders doen dan je gewend bent om te doen.

Gratis proefsessie ‘Meer rust in jouw persoonlijke situatie’
Ervaar jij veel stress en zou je daar wel eens met iemand professioneel naar willen kijken? Misschien is een proefsessie ‘Meer rust in jouw persoonlijke situatie’ dan iets voor jou. Hier kun je er meer over lezen of je aanmelden.

0 thoughts on “5 Manieren om van chronische stress af te komen”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: