Zit jij wel in je lichaam?

Inderdaad een hele rare vraag. Kun je ook buiten je lichaam zitten dan? Nee, gelukkig niet. Niet letterlijk in ieder geval. Toch kunnen we qua aandacht en oriëntatie niet altijd helemaal in ons lichaam zitten. Preciezer geformuleerd heeft de vraag of je wel in je lichaam zit te maken met de vraag waar je van binnenuit vooral op georiënteerd bent. Deze focus kan namelijk verschillend zijn.

Zo zullen veel mensen herkennen dat ze meer op hun hoofd gefocust zijn dan de rest van het lichaam. Of meer op de buitenwereld dan op de eigen binnenwereld. Al deze oriëntaties hebben effect op onze energie. 

Verschillende en herkenbare lichaamsoriëntaties
In dit blog neem ik je vooral gevoelsmatig mee in een paar verschillende en herkenbare lichaamsoriëntaties en welk effect dit heeft op je energie. Onderzoek maar eens van binnenuit welke je herkent en probeer eens na te voelen welk effect dit op je energie heeft. 

Oriëntatie op denken 
Dit is een veel voorkomende oriëntatie. Lastige situaties probeer je dan letterlijk het hoofd te bieden via je hoofd! Als je hierbij stil staat, voel je letterlijk dat al je aandacht naar je hoofd gaat. De rest van je lichaam voel je minder, niet of nauwelijks. Je lichaam voelt strak en de adem is hoog en ingehouden. Het effect daarvan is dat de spanning daardoor alleen maar toeneemt. In stresssituaties kan denken dan overgaan in piekeren en wordt ontspannen steeds lastiger. 

Oriëntatie op anderen
Bij deze oriëntatie ben je veel meer gericht op je omgeving en anderen. Je aandacht is vaak ook letterlijk bij anderen. Wat gaat er in hen om? Wat hebben ze nodig? Gevolg hiervan is dat je je eigen lichaamssignalen mist. Signalen van moeheid of dat er een grens is bereikt kun je gemakkelijk missen. Mogelijk trek je gevoelens van anderen zelfs naar binnen en neem je ze over.   

Teruggetrokken/afwezig raken
Bij deze lichaamsoriëntatie probeer je je vaak zoveel mogelijk van de spanning terug te trekken. Vertaald in lichaamshouding door in eerste instantie echt letterlijk wat meer in jezelf naar achter te trekken (door bijvoorbeeld kin- en borstgebied naar achter te trekken). Nog verder doorgevoerd kunnen zelfs je gedachten een beetje verdwijnen door wat dromerig of afwezig te raken. De oriëntatie is hierbij naar achter/buiten je. Je bent fysiek aanwezig, maar mentaal niet helemaal. Deze variant kost ook energie onder andere doordat je door gebrek aan aanwezigheid ook weinig energie teruggkrijgt.  

Spannings- of energieproblemen?
Dit zijn slecht een paar voorbeelden van hoe we verschillend qua energie en aanwezigheid in ons lichaam kunnen zitten. De variaties hierop zijn eindeloos en de meeste mensen hebben een bepaald voorkeurspatroon. Wanneer je bekend bent met spannings- of energieproblemen dan is dit het onderzoeken waard. Door oefening kun je hierop ingrijpen. 

Wat helpt goed?
Vaak blijkt het dan helemaal niet zo gemakkelijk om met de aandacht naar het lichaam in zijn geheel te gaan. Het beoefenen van bijvoorbeeld meditatie, yoga of mindfulness, maar ook sporten, kan dan helpend zijn. Met name mindfulness is een goede basis manier om je bewuster te worden van je eigen fysieke (en mentale) neigingen en meer in contact met je hele lichaam te komen. Contact met het lichaam in zijn geheel werkt altijd ontspannend. Wanneer deze laagdrempelige manieren onvoldoende werken, dan kan het zijn dat het patroon dieper is ingesleten en kan aandacht via individuele coaching nuttig zijn. 

2 thoughts on “Zit jij wel in je lichaam?”
  1. Mooi blog. Ik ben er zeker van dat veel mensen zich niet ervan bewust zijn dat ze veel lichaamssignalen missen. Denk maar aan het hoge aantal mensen dat in een burnout zit bijvoorbeeld.
    Persoonlijke coaching is een goede optie.
    Massage is ook een hele goede manier om bewust te worden van wat jouw lichaam je wilt vertellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: