De deur van de winkel gaat open. Twee, voor mij onbekende, dames komen binnen. De één met kordate passen, haar hakken tikken luid op de planken vloer. De ander volgt bedeesd. “We zoeken een nieuwe beha voor haar.” Bij het woord ‘haar’ knikt ze met het hoofd naar de vrouw die achter haar aan de winkel binnenkwam. “Ze wil graag een goedkope zonder beugel, eentje van rond de 30 euro.” Ik wend mijn blik naar de andere vrouw en vraag wat ze zelf graag wil. Ze haalt haar schouders op. Ik probeer het nog een keer door wat specifieker door te vragen. Ineens geeft ze zachtjes antwoord. “Het type maakt me niet zoveel uit, hij moet goedkoop zijn en ook nog passen en lekker zitten.”
Meer tijd nodig
Mijn gedachten gaan razendsnel. Ze wil kennelijk een beugelloze beha en draagt nu hoogstwaarschijnlijk een niet passend of oncomfortabel model. Eerst maar eens achterhalen welke maat bij haar past, daarna zien we verder, besluit ik voor mezelf. Ik heb wat meer tijd met deze vrouw nodig.
Wensenlijstje
Ze verdwijnt achter het gordijn de paskamer in en ontdoet zichzelf van haar bovenkleding. Een snelle blik op wat ze nu draagt, bevestigt mijn vermoeden. Vlug reik ik haar een beha aan in het middensegment. Voordat ze hem aantrekt kijkt ze naar de prijs. “Te duur” laat ze me weten. Ze strekt haar arm met de bungelende beha eraan door een kier van het gordijn. Voordat ik kan vragen of ze hem toch even wil passen, valt de andere vrouw me in de rede. “Deze is sowieso niet goed, hij moet beugelloos zijn en ook zonder dat kriebelende kant.” Met dezelfde kordate, klikkende stappen loopt ze achter me aan als ik een andere beha voor de vrouw in de paskamer zoek. “En hij moet brede banden hebben, want ze heeft altijd last van haar schouders en nek”, vult ze het wensenlijstje aan. “Daarom komen we hier, weet je, om eens een goeie beha te kopen.”
Toch passen
Abrupt draai ik me om en loop terug naar de paskamer. Ik vraag beide dames om plaats te nemen. “Ik leg jullie eerst uit hoe het zit met de verschillende type beha’s en het prijssegment voordat we verder passen” zeg ik, terwijl ik een aantal beha’s uit de rekken pak om aan hen te laten zien. Ik geef de dames een ‘lesje’ lingerie en vertel hen over pasvormen, stevigheid, comfort, kwaliteit, materialen en de prijsopbouw. Als ik klaar ben, blijven ze me zwijgend aankijken. De dame voor wie de nieuwe beha bestemd is, haalt opnieuw haar schouders op en zegt: “Zoveel geld heb ik niet, maar ik heb de beha wel nodig. Ik heb feest dit weekend.” Ze kijkt bedenkelijk. “Zal ik toch maar even passen?”
Ik wacht geduldig
Al snel hebben we het juiste model in de goede maat gevonden. Verrukt bekijkt ze zichzelf in de spiegel en wijst enthousiast alle ‘fijne’ dingen van de beha aan. Het prijskaartje laat echter ruim het dubbele zien van het bedrag dat ze in gedachten had. Haar vriendin is ook blij en stapt de paskamer binnen. Het gordijn sluit ze met een ruk achter zich. Ik hoor hen zachtjes overleggen. Ondertussen ruim ik de beha’s op en wacht geduldig totdat ze de paskamer uitkomen.
Dertig dagen tijd
“We nemen deze” zegt de dame met de klikhakken als ze bij de toonbank staan. “Laatst stond in de krant dat je nu ook in echte winkels achteraf mag betalen, dus ze heeft vanaf nu dertig dagen de tijd om het geld bij elkaar te sparen.” Perplex kijk ik haar een moment aan. Dan zeg ik gedecideerd: “Ik wil gerust de beha een paar dagen apart leggen totdat er wel voldoende geld beschikbaar is, maar in deze winkel is het onmogelijk om achteraf te betalen.” Ik las zelf de berichten daarover ook. Alhoewel de Tweede kamer en het Nibud het geen goed idee vinden, komt ‘winkelen op de pof’ er toch aan. Opnieuw schieten mijn gedachten alle kanten op.
Mening over achteraf betalen
Als eigenaresse van een ‘echte’ winkel heb ik natuurlijk een mening over achteraf betalen. Gelukkig denken de meeste van mijn klanten er hetzelfde over en wordt er na het advies en een passessie tot betaling over gegaan. De kordate vrouw pakt echter haar telefoon erbij en laat me een online bericht zien over de mogelijkheid van achteraf betalen. Ik scan de tekst die ze me uitdagend voorhoudt. Als ik niets zeg, draait ze haar mobiel weer naar zich toe bekijkt het bericht nog eens. “Oh, verkeerd gelezen” hoor ik haar mompelen. “Het is nog niet overal zo.” Ze trekt aan de mouw van de jas van haar vriendin. Terwijl ze naar de uitgang lopen, hoor ik de bedeesde vrouw nog net “dankjewel voor het advies” zeggen.
Cadeaubon
Regelmatig hoor ik klanten, en vrouwen in het algemeen, zeggen dat beha’s zo duur zijn. Is de aanschaf van een nieuwe beha voor jou ook een pittige uitgave? Weet dan dat het bij Love-li lingerie mogelijk is om Fashion cheques en/of VVV cadeaukaarten als betaalmiddel te gebruiken. Ook is het een goed idee om voor de naderende feestmaand een cadeaubon van Love-li op je wensenlijst te zetten. Op die manier is een nieuwe beha kopen voor jou als klant én voor mij als eigenaresse van een fysieke winkel een prettige en plezierige aangelegenheid.
Dit delen:
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print






