“Ieew, een spin!” hoor ik vanuit de rommelruimte gillen. Althans, het is één van de rommelruimtes; we hebben ze overal in huis. Meestal schuilen ze onder een schuin dak, waar spinnen ook graag vertoeven. Rommelruimtes waar een half leven aan spullen heeft gestaan. Doosje erin, deurtje dicht is hier jarenlang het motto geweest. Soms keek ik even achter het deurtje en deed ‘m dan snel weer dicht. Of ik duwde er nóg een doos achter. Als je het niet ziet, dan is het er ook niet.
In de stemming om op te ruimen
Eindelijk ben ik in de stemming. Er zal opgeruimd worden. Te beginnen met de ruimte onder het schuine dak van de hobbyschuur, waar ik ook mijn kantoor heb. Hier is het speelgoed van de afgelopen twintig jaar naartoe verhuisd. Ik heb hulp gevraagd aan mijn jongste dochter. Ze heeft het lef om de het deurtje naar deze ruimte te openen. Dat wordt gevolgd door de gil ‘Ieew een spin’. Doodsbang is ze voor spinnen, groot of klein. Als een personage uit de film Indiana Jones gaat ze gewapend met een stofzuiger de strijd aan met de spinnen en hun rag. Dat zal ze leren. Ik ben allang blij dat er geen kleine zwarte keuteltjes op de grond liggen. Geen muizen gelukkig.
Plan A – heroveren van onze ruimte
We hebben een plan A met tussenstappen:
- Na het onteigenen van het huis der spinnen halen we allereerst alle speelgoed uit het rommelhok. Dat wordt tijdelijk in mijn kantoor neergezet.
- Stap 2: het verslepen van het speelgoed naar de woonkamer van het naastliggende huis van mijn moeder. Sinds haar verhuizing naar een verzorgingshuis staat het huis voorlopig nog leeg. En dat kan prima dienen voor een tijdelijke stalling van onnoemelijk veel spullen. Hier kunnen we de komende tijd op ons gemak het kaf van het koren scheiden.
- Stap 3: het efficiënt neerzetten van de spullen, zodat we er nog wat overzicht in houden.
Glanzende ogen bij zoveel herinneringen
We hebben met deze actie een groter doel: namelijk op tijd aanleveren (vóór Sinterklaas) van speelgoed aan de kringloop, de weggeefhoek of Marktplaats. Mijn dochter haalt herinneringen op wanneer de ontelbare barbies, poppen en Playmobil door haar handen gaan. “Oh, met dit serviesje heb ik heel veel gespeeld” zegt ze met glanzende ogen. Rolschaatsen, knikkers, spelletjes, puzzels, kleertjes voor de babypop. Alles krijgt een tijdelijke plek in de nog lege woonkamer van mijn moeder. Natuurlijk wordt er straks ook wat bewaard. Mijn oude poppenhuis, gemaakt door mijn vader, laat ik echt niet gaan. En speelgoed met een lange levenswaarde blijft misschien voor een volgende generatie.
Nieuwsbrieven in de prullenbak
In deze tijd van het jaar is het fijn om ruimte te maken voor het ontstaan van nieuwe dingen. Al is het alleen maar om die ruimte te voelen. Er hoeft niet meteen iets gevuld te worden. Ik merk dat met kleine en grote dingen. Bewaarde nieuwsbrieven, ooit super waardevol, zijn in de digitale prullenbak beland. Mijn sportschool-abonnement is opgezegd. Wel betalen, maar niet gaan… dat heeft geen waarde. Ik schep nu al ruimte in mijn hoofd om niet de hele tijd dat stemmetje te horen: ‘Je moet nog naar de sportschool.’ Ik doe in de ochtend yoga in de woonkamer en wandel elke dag. Dat is voor nu genoeg en het voelt heerlijk.
Het lijkt wel of er steeds meer bijgekomen is
Zo werkt het ook in je bedrijf. Neem een moment de tijd om te kijken wat je nog dient. Ben je nog blij met je aanbod? Loopt het nog fijn of steek je er onbedoeld veel tijd in? Draagt het bij aan jouw werkgeluk en resultaat? Soms moet gewoon de bezem erdoor. Wat eens waardevol was, is veranderd. Je doelgroep is misschien veranderd of je eigen interesses. Wanneer je kijkt naar je uitgaven, lijkt het wel alsof er steeds meer bijgekomen is: software of apps die je ooit nodig had, maar nu niet meer. Dubbele tools, die hetzelfde doen. Hosting of domeinnamen die je niet meer gebruikt. Cursussen die liggen te verstoffen op de plank. Adverteren zonder duidelijk doel, wat geen enkel resultaat geeft.
Ruimte maken voor alleen dát wat je blij maakt
De herfst- en wintermaanden is bij uitstek een moment om eens goed te zitten voor alles wat er rondgaat in je bedrijf. Ruimte maken voor alleen dát wat je blij maakt. Onder ogen zien wat je nog wel of juist niet meer dient. Maak keuzes en bedenk maar hoeveel energie en geld je dat oplevert.
Tijd voor een winstplan
Wil jij het nieuwe jaar straks ook starten met een opgeruimd gevoel? Alle ruis eruit en de rust erin, zodat de plannen voor 2026 jou een duurzaam goed gevoel geven? Ik begeleid je twaalf weken lang om focus op je plannen te houden. Daarmee bereik je dat je alleen dat aandacht geeft wat er voor jou toe doet. Het is tijd voor een winstplan. In tijd en in geld. Alle informatie vind je hier.
Ik ben Anita Udink, financieel coach & NLP master practitioner voor ondernemers die bewust kiezen voor zakelijke én persoonlijke groei. Ik help jou van een happy geldmindset tot een stevig financieel fundament. Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek met mij via www.zij-en-cijfers.nl.
Dit delen:
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print






