Enkele weken geleden las ik een artikel in het NRC Handelsblad waarvan je denkt: dit kan niet waar zijn. De kinderopvangbranche publiceerde een boekje met wetenschappelijke artikelen waarin het belang van spelen voor kinderen tot 6 jaar uitgelegd wordt. Door spelen ontwikkelen ze zich op een natuurlijke manier. De reden waarom dit boekje gepubliceerd werd, was omdat er op 22 april in de Tweede Kamer een debat zou zijn over het invoeren van een Curriculum met leerdoelen voor kinderen van 0 tot 6 jaar. Uiteraard is de branche woedend.
De inkt van het rapport van de inspectie over de achteruitgang van het onderwijs is nog niet opgedroogd, of er is alweer een nieuw plan. De politiek heeft het idee opgevat om een curriculum te schrijven voor kinderen van 0 tot 6 jaar. Daarin staan de leerdoelen waaraan een kind moet voldoen om succesvol mee te kunnen draaien in ons onderwijssysteem. Het idee erachter is dat de kinderen dan beter voorbereid zijn op de basisschool.
Dan hebben ze een voorsprong
De werkdruk in de kinderopvang is erg hoog. Veel papieren rompslomp, personeelstekort waardoor groepen naar huis gestuurd moeten worden, wachtlijsten om kinderen te plaatsen en ga zo maar door. En of dat niet genoeg is, komt daar dit plan dus bij. Kinderen moeten vanaf 0 jaar voldoen aan vooraf gestelde doelen, want anders vallen ze buiten de boot als ze op school komen. De politiek gaat ervan uit dat ze dan een voorsprong hebben. Degene die dit onzalige plan heeft bedacht, heeft absoluut geen idee hoe een kind zich ontwikkelt. Tenminste dat is mijn mening.
De ander is wat langzamer
Een kind leert dingen door de prikkels om hem heen en door het kijken naar andere kinderen. Ze leren ook door voorlezen, spelen en uitdagingen die ze krijgen aangeboden. Ieder kind doet dat op zijn of haar manier. Het ene kind is snel, het andere doet het wat langzamer. En zou dat laatste kind dan niet naar school kunnen? Waarschijnlijk niet volgens de plannen. Want het voldoet dan niet aan de leerdoelen.
Nog meer frustratie
Betekent het dat je een baby moet gaan leren tellen als het vol verwondering zijn handjes bekijkt? Of leren zijn eigen luier te verschonen omdat de juf daar geen tijd meer voor heeft? Dit zijn natuurlijk bizarre voorbeelden. Maar wat stellen ze zich voor bij leerdoelen voor zulke jonge kinderen? Het is onbegrijpelijk dat men met dit soort plannen komt. Nog meer werkdruk veroorzaken. Nog meer frustratie bij de leidsters in de kinderopvang.
Ja, de werkdruk is hoog
Het onderwijs gaat al jaren achteruit omdat de leerlingen niet voldoen aan de normen die gesteld zijn voor de basisvaardigheden. Allerlei rapporten verschijnen er en telkens staan daarin dezelfde conclusies. Ja, de werkdruk is hoog, de groepen zijn te groot, te weinig leerkrachten en dan het salaris. Aan dat laatste wordt nu wat gedaan. Maar de rest blijft vooralsnog hetzelfde. En dus verzint iemand het plan om leerdoelen te schrijven voor de allerkleinsten. Want dan zullen alle problemen opgelost zijn.
Zij snappen wat een kind nodig heeft
Iedere keer wordt er iets nieuws bedacht waarbij je van tevoren kunt bedenken dat dit de zoveelste mislukking gaat worden. Groepsleiders en leerkrachten hebben vaak prima ideeën om de problemen het hoofd te bieden. Alleen passen die niet in de denkhoofden van de zogenaamde experts. Zij weten het immers veel beter dan degenen die dagelijks tegen allerlei problemen aanlopen en keihard werken om de kinderen iets bij te brengen. Zij zijn degenen die snappen wat een kind nodig heeft.
Ga niet weer alles veranderen
Ja, er zijn verbeteringen denkbaar, maar ga niet weer alles veranderen. Heel veel dingen die in de leerplannen staan, zijn echt niet nodig. Je hoeft niet elke paar weken een rapport te schrijven over elk kind. Dat is administratieve druk die uiteindelijk weinig oplevert. Een leidster zal echt wel iets opschrijven als ze dingen opmerkt in de ontwikkeling van een kind en er dan alles aan doen om dat te verbeteren.
Ik maak me ernstig zorgen over de toekomst van deze jonge kinderen. Zij verdienen dit niet. Spelend leren is een groot goed. Laten we dat alsjeblieft niet uit het oog verliezen met weer een onzalig plan.
Dit delen:
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print







4 reacties
Helemaal mee eens Willy
Het is zo jammer dat het niet schijnt door te dringen dat dit weer gaat mislukken. Energieverspilling en geldverspilling.
Zo belangrijk spelen. Een heel leven lang! En vooral als peuter/kleuter kunnen ze niet genoeg spelen, kliederen, rotzooien, duimzuigen etc..
Ik wist niet van dit voornemen. Goed dat je deze blog schreef. Dank!
Het blijft kennelijk moeilijk om te zien wat spelen betekent voor de ontwikkeling van kinderen. Wetenschappelijke rapporten zijn voor de politiek niet relevant.