Hoe leer je je kind om ook ‘stomme’ klusjes te doen?

Niet beginnen aan je huiswerk of een klusje dat je steeds maar uitstelt. Jouw kind is niet de enige die daar soms moeite mee heeft. Huiswerk of klusjes die je moeilijk, stom of saai vindt worden vaak uitgesteld en soms zelf helemaal niet gedaan. En toch is het belangrijk om te beginnen met een taak of een ander werkje om goed te kunnen functioneren op bijvoorbeeld school en zeker ook in het contact met je vrienden.

Starten aan een taak is soms lastig
Ook wij als ouders hebben soms moeite om te beginnen aan iets waar je eigenlijk helemaal geen zin in hebt. Om mijzelf maar als voorbeeld te nemen, ik maak er soms echt een enorme bende van in mijn slaapkamer. Rondslingerende broeken en t-shirts zorgen er soms voor dat ik net dat ene kledingstuk niet kan vinden dat ik graag wil aantrekken. Om te starten met het opruimen van deze ongeorganiseerde troep heb ik vaak wat moeite. Echter, het aanleren hiervan had ik allang onder de knie moeten hebben. In principe leer je al als peuter dat je bijvoorbeeld met spelen moet stoppen om iets anders te gaan doen wat je misschien helemaal niet leuk vindt. Zo word je als klein kind al voorbereid op het stoppen van iets leuks om een activiteit te starten, wat later op school ook van je wordt verwacht.

Het aanleren van een taak
Het aanleren van het starten met een taak kun je dus het beste zo jong mogelijk leren. Handig hierbij is om dat te oefenen met huishoudelijke klusjes zoals het opruimen van speelgoed bij jonge kinderen. Sommige kinderen hebben daarbij zoveel aansporing nodig dat je daar als ouder soms moedeloos van kan worden. 

Moeder werd er moedeloos van
Jippe van 7 jaar had ook veel moeite om te helpen in het huishouden. Hij deed het wel, maar moeder moest hem daarvoor flink achter zijn vodden zitten. Hij had als taak om de tafel te dekken voor het avondeten. Moeder moest soms zo kwaad worden en dreigen met het uitzetten van zijn spelcomputer voordat hij het daadwerkelijk ging doen. 

Hoe kon de situatie voor iedereen beter worden?
Samen met Jippe en zijn ouders hebben we bedacht hoe deze situatie voor iedereen beter kon worden. We bedachten dat het handig zou zijn om een duidelijke starttijd te geven aan Jippe wanneer hij zijn taak, het dekken van de tafel, zou gaan uitvoeren. Jippe mocht zelf een ongeveer-starttijd kiezen en hij bedacht zelf dat het zou helpen om op deze starttijd een wekkertje te zetten. Moeder helpt Jippe herinneren het wekkertje te zetten, Jippe zet het op 5 minuten. Als het alarm afgaat, gaat Jippe de tafel dekken.

Zelf meedenken aan een oplossing

Voor Jippe was deze duidelijke starttijd de oplossing voor het zonder gedoe te beginnen met tafel dekken en het was na verloop van tijd zo’n routine geworden dat het wekkertje niet meer gezet hoefde te worden en Jippe uit zichzelf de tafel ging dekken wanneer moeder daar om vroeg. Wat zo krachtig is aan deze oplossing, is dat het met Jippe zelf besproken is en Jippe mocht zelf meedenken aan een oplossing. Hij vond het immers ook niet leuk dat zijn moeder steeds zo boos moest worden op hem.

Wat je thuis nog meer kunt doen
1. Zorg voor routines. Wanneer bijvoorbeeld opruimen een routine is geworden, wordt het makkelijker op te starten ermee. Het zit dat al in je ‘systeem’.
2. Maak duidelijke afspraken en moedig je kind aan om te starten.
3. Begin samen met de taak. In het voorbeeld van Jippe kun je zelf al het bestek pakken en deze aan Jippe geven om de taak af te maken.
4. Stel een beloning in het vooruitzicht, bijvoorbeeld dat er nog even gespeeld mag worden als de taak gedaan is. Je kunt ook sparen voor een grotere beloning; wanneer het starten van de taak bijvoorbeeld een week lang goed is gegaan mag het kind kiezen wat het die avond gaat eten.
5. Speel start/stopspelletjes waarin je tijd benadrukt, bijvoorbeeld binnen 1 minuut heb je al je spullen van je bureau opgeruimd. Klaar voor de start, AF!

Wat zijn executieve functies?
Wij, van Leren Leren Schiedam, maken producten voor professionals die in het onderwijs werken. Deze producten gaan veelal over executieve functies. Executieve functies zorgen voor controle over je gedrag die nodig zijn om een taak of opdracht te kunnen voltooien. Kinderen, maar zeker ook volwassenen, met zwak ontwikkelde executieve functies hebben hier vaak moeite mee, wat voor de nodige frustratie zorgt. Er zijn 11 executieve functies en taakinitiatie, zoals het voorbeeld in dit blog, is er daar eentje van. Heb jij interesse in de Gesprekskaarten Executieve functies? Je kunt ze bestellen op onze website.

2 thoughts on “Hoe leer je je kind om ook ‘stomme’ klusjes te doen?”
  1. Dankjewel Barbara,

    Wij werken altijd op zo’n manier dat het kind betrokken wordt bij zijn eigen oplossing.
    Zo wordt de intrinsieke motivatie vergroot bij het kind waardoor het eerder aan de slag zal gaan met zijn eigen interventie.

    groetjes,
    Robine

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: