Opvolgmails, funnel, automation, customer journey – wat bedoelen ze nou?

In de marketing zijn veel termen in omloop: opvolgmails, marketingfunnel, salesfunnel, automation… Ook customer journey of klantreis, leads en prospects zie je vaak. Sommige termen betekenen hetzelfde en gaan over wat jij je klant aanbiedt nadat die contact met je heeft gelegd. Andere termen komen vanuit specifieke programma’s waarmee je die funnel maakt. In dit blog licht ik het vakjargon toe.

Funnel
Een funnel is een denkbeeldige trechter op een website of webshop. Deze trechter leidt mensen van bezoeker naar (potentiële) koper, van lead naar prospect. Bezoekers doorlopen een proces, een customer journey of klantreis. Daarin raken ze bekend met jou en je producten totdat er een koop plaatsvindt en zij onderaan uit de ‘trechter’ komen. Dan kunnen ze een volgende trechter in waarin ze een ander product aangeboden krijgen. Potentiële kopers hebben meerdere contactmomenten nodig voor ze tot een koop overgaan. De cijfers erover wisselen, sommige business coaches spreken over 5-8 momenten. Online loopt het soms wel naar 20 momenten op. Zeker als iemand je nog nooit is tegengekomen, is er werk aan de winkel

Customer journey of klantreis
Mensen die vers je e-maillijst binnenkomen of je net leren kennen, komen in jouw customer journey of klantreis uit. Deze termen betekenen hetzelfde. Het gaat over de reis die jij jouw (potentiële) klant laat maken. Welk gevoel wil je oproepen, wat wil je dat deze mensen over jou weten, wat vertel je over je product en welke resultaten kun je bieden? Daarnaast bied je in deze klantreis op verschillende momenten je producten aan. Jij bepaalt hoe de reis van je klant verloopt. Een verschillende weggever zorgt weer voor een andere reis.

Marketing- of salesfunnel
Een marketing- of salesfunnel zijn korte stukjes van die customer journey of klantreis. Na het aanvragen van een weggever of na het aankopen van een product kun je een serie mails maken waarin je de band met je lezer of koper verstevigt en je ze warm maakt voor het volgende contactmoment of product. Een marketingfunnel is de fase voor de aankoop waarin je het hebt over de problemen en kansen van de klant. Je doet in deze fase geen aanbod, maar laat de klant als het ware inzien dat hij/zij een probleem heeft. De salesfase geeft daar dan de oplossing voor en is echt gericht op het maken van de verkoop.

Opvolgmails en automation
Je maakt je customer journey, klantreis en funnel met opvolgmails. Een serie van e-mails waarin je schrijft, spreekt en uitlegt wat je van te voren hebt bedacht. Je trekt ze als het ware de serie in waardoor ze niets anders kunnen dan kopen. Tenminste, dat is de ultieme uitkomst. Vervolgens kunnen ze bijvoorbeeld een andere route krijgen als ze wel of niet gekocht hebben. Met ieder een ander product. In Mailchimp heet dat automation of customer journey.

Hoe bepaal je de inhoud?
Voor elke actie die je in je marketing doet – of het nu het maken van een weggever of het ontwikkelen van een product is – bepaal je de doelgroep. En voordat je gaat steigeren over het doelgroepverhaal, je wilt toch geen product aanbieden aan iemand die dat product niet nodig heeft? 

Zo maak je ook voor elk product, voor je klantreis voor elke marketingfunnel een korte analyse van je doelgroep, je product en welke oplossing die biedt voor welke klant. Dat maakt het schrijven van teksten een stuk gemakkelijker. Dat verdeel je in logische stappen met het meest logische aanbod. En een aanbod kan ook een webinar zijn of een gesprek. Soms is het heel handig om iemand te spreken, zodat je een ander (meestal duurder) product kunt aanbieden.

Hulp nodig?
Wil je samen met mij hiernaar kijken? Dat kan, mail me op judith@lavievirtueel.nl dan maken we een afspraak.

0 thoughts on “Opvolgmails, funnel, automation, customer journey – wat bedoelen ze nou?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: