Mindset en executieve functies en vaardigheden hebben álles met elkaar te maken

Zo dan, zul je misschien denken, dat is een forse uitspraak. Maar het is echt waar. Uit onderzoek is gebleken dat de mindset bepalend is voor de ontwikkeling van de executieve vaardigheden. De executieve functies zijn de regelfuncties van jouw brein. Ze zijn verantwoordelijk voor het reguleren van je gedachten, je emoties en je gedrag.

De executieve functies kun je zien als het management van onze hersenen. De executieve vaardigheden zijn de vaardigheden die bij de diverse functies horen. De functies zijn niet te oefenen, de vaardigheden wel.

Vaste mindset versus groeimindset
Mindset is de overtuiging die jij hebt over intelligentie, kwaliteiten en vaardigheden van jezelf en van die van anderen. Jouw overtuiging bepaalt hoe jij omgaat met uitdagingen, fouten, inspanningen en kritiek. Als je een vaste mindset hebt, ben je er grofweg gezegd van overtuigd dat persoonlijke eigenschappen vast staan. Heb je een groeimindset dan geloof je dat je jezelf kunt blijven ontwikkelen. Hierdoor zijn mindset en het ontwikkelen van executieve vaardigheden onlosmakelijk met elkaar verbonden. Want als je ervan overtuigd bent dat oefenen geen zin heeft, waarom zou je het dan doen? Waarom zou je überhaupt aan een uitdaging beginnen? Geen oefening houdt in weinig tot geen ontwikkeling.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel, maar die zijn met een lampje te zoeken. Heb je echter een groeimindset, dan geloof je in ‘oefening baart kunst’. Daarom kunnen we stellen dat een voorspoedige ontwikkeling van  de executieve vaardigheden een voorspeller is van schoolsucces. 

Straal vertrouwen uit
Tja, en hoe help je dan een leerling met een vaste mindset bij het aangaan van een nieuwe uitdaging of het omgaan met spanningen of kritiek?

  • Pak allereerst de Mindsetkaarten van Tamara Luijer erbij.
  • Kijk samen waar je aandacht aan wilt besteden. Is dat meer informatie over hoe je brein leert (blauwe kaarten)? Of wil je juist meer leren over hoe je negatieve gedachten kunt omzetten in helpende gedachten (groene kaarten)? Of wil je de groeimindset meer leren toepassen (rode kaarten)?
  • Let erop dat je als begeleider ook een groeimindset aanneemt. Dit houdt onder andere in: straal vertrouwen uit, wees niet bang om nèt wat meer van de leerling te vragen (breng hem van de comfortzone naar de leerzone), help de leerling zijn gedachten en emoties in goede banen te leiden en wees je bewust van de manier waarop je feedback geeft (procesgericht in plaats van doelgericht).

Plan van aanpak
Welke executieve vaardigheden heeft de leerling nodig en hoe begeleid je dan het ontwikkelen van deze executieve vaardigheden bij het aangaan van de uitdaging (nieuwe leerstof, een oefening tijdens de gymles, het bedenken van een strategie bij schaken, het aangaan van een lastig gesprek met een vriend, het plannen van een toetsweek, enz.)?

  • Pak dan de Gesprekskaarten Executieve Functies van Leren Leren Schiedam erbij.
  • Bepaal samen welke deelvaardigheid er geoefend zal gaan worden (bijv. kastje opruimen).
  • Bespreek hoe dit aangepakt kan worden.
  • Maak samen een (stappen)plan.
  • Schrijf dit plan op of maak pictogrammen.
  • Een onderdeel dat gedaan of afgerond is, wordt afgevinkt óf de pictogram verschuift van de To Do-kant naar de Ta Daaa-kant.
  • Klaar? Geniet er samen van en complimenteer op de aanpak, het volhouden, het rustig blijven, enz.

Afhankelijk van de mindset en de ontwikkelde vaardigheden van het kind bepaal je of een taak zelfstandig laat doen of dat je het samen doet (begeleid loslaten).

Wil je ook aan de slag met mindset en executieve vaardigheden? Je kunt de Mindset gesprekskaarten bestellen bij Uitgeverij Pica en en de Gesprekskaarten Executieve Functies gewoon bij ons, Leren Leren Schiedam.

0 thoughts on “Mindset en executieve functies en vaardigheden hebben álles met elkaar te maken”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: