Mijn geheim voor zelfhelend vermogen – 8 tips

Je lichaam is in staat om zichzelf te helen. Of het nu om fysieke of emotionele pijn gaat. En jij bent de sleutel. De sleutel om jezelf te helen. We kunnen zo veel meer dan we denken, niks is te groot in het leven. Je moed en je kracht zijn sterk genoeg om te doen wat er nodig is, zodat je lichaam voor je werkt in plaats van tegen je. Wat je wellicht af en toe denkt wanneer je weer een virus oppikt. In deze tijd hebben we zo weinig ruimte om ziek te zijn, naar ons lichaam en onszelf te luisteren. En in deze tijd is het belangrijker dan ooit om dat te doen. Ik geef je 8 tips hoe je kunt groeien naar zelfhelend vermogen.

Tip 1: Luister naar je lichaam
Luisteren naar je lichaam, het klinkt zo simpel maar als het zo eenvoudig was, dan zou er niet zo veel over geschreven hoeven worden. Maar waarom is het zo ingewikkeld om naar je lichaam te luisteren? Jouw lichaam spreekt de waarheid, zuivere waarheid. En dat is vaak een waarheid die we niet willen horen, omdat het pijn kan doen. Het betekent dat je lichaam je aangeeft dat iets niet meer goed voelt voor je, dat iets te veel is, te ingewikkeld of niet meer bij je past.

Alleen maar horen wat je lichaam je te vertellen heeft, daar heb je niet zo veel aan. Je hebt er ook iets mee te doen. Luisteren naar je lichaam gaat dus over jezelf serieus nemen, grenzen stellen en echt doen wat nodig is voor jezelf. En dat klinkt heel groot, maar begin maar eens klein door jezelf elke ochtend de vraag te stellen: ‘Wat heb ik nu nodig?’ En geef jezelf dat in kleine stapjes.

Tip 2: Heb geduld 
Geduld hebben betekent af en toe even stilstaan. En juist dat is nu wat voor veel mensen zo ingewikkeld is. Even niets doen, afwachten tot het juiste zich aandient, vertrouwen op je proces, de tijd en de ander. Het voelt voor mij als een wederzijds vertrouwen waarbij je lichaam jou niet zomaar opgeeft. In jouw lichaam zit namelijk jouw diepste kern. Het is alleen dat jij daarop mag gaan leren vertrouwen en dat kost tijd. Geef jezelf die tijd. Besef dat al je wijsheid in jezelf ligt opgeslagen en kijk naar jezelf met de liefde zoals je bijvoorbeeld naar een klein kind kijkt dat net probeert te lopen. 

Tip 3: Leef gezond
Ook een bekende, maar heb je er wel eens over nagedacht wat de dieperliggende betekenis hiervan is? Gezond leven gaat ook weer over jezelf serieus nemen, jezelf dusdanig belangrijk vinden dat je doet wat goed is, niet altijd alleen maar wat leuk is. Soms is het echt een gigantische uitdaging om de balans in je leven goed te houden. Een andere stelregel hierbij helpt me ook: hard werken is hard rusten. Zorg net zo goed voor jezelf als voor de ander. Maar als dit nu juist jouw heikele punt is, onderzoek dan eens welke oude overtuigingen je hierin belemmeren. Wat maakt dat je niet zo goed voor jezelf zorgt en wel voor de ander? Gezond leven gaat ook over emotioneel gezond leven. Oude overtuigingen gaan over oud zeer. Het helpt om dit voor jezelf te onderzoeken en de oude pijn op te ruimen die daarbij hoort wanneer het te veel in de weg zit.

Tip 4: Acceptatie van wat er op je pad komt
Wanneer je vecht tegen de dingen in het leven, vecht je eigenlijk tegen jezelf. Want alles wat je op je pad tegenkomt is nodig voor jouw groei, om te worden en te zijn wie je bent. Daarnaast creëer je alles zelf in het leven. Sommige dingen heb je echt niet in de hand, maar de wijze van omgang daarmee is dan weer wel een eigen creatie. Dus in die zin is vechten tegen de dingen in het leven echt een absolute ontkenning van jezelf. Omarmen van wat er op je pad komt, hoeveel pijn het ook doet of hoe moeilijk het ook is, is een omarming van jezelf. En op dat moment heeft je lichaam weer meer ruimte om zichzelf te helen. 

Tip 5: Eigen verantwoordelijkheid
Dit is voor mij een van de belangrijkste sleutels naar een zelfhelend vermogen en zelfs een vorm van geluk ervaren. De pijn die je ervaart in het leven komt voort uit je eigen oude overtuigingen. Je hebt ervaringen opgedaan die ooit heel pijnlijk waren, wellicht wel nooit hadden mogen plaatsvinden. Hoe heftiger en moeilijker je eigen ervaringen, hoe meer er nodig is om jezelf te helen. Maar het kan. Je maakt alleen die dingen mee in het leven die je aankunt. Eigen verantwoordelijkheid gaat ook echt over dat deel waar je zelf verantwoordelijk voor bent. Niet als kind natuurlijk, maar als volwassene ben je wel zelf verantwoordelijk om hetgeen te helen waar nog pijn ligt.

Tip 6: Voel wat er is
Alle bovenstaande tips leiden naar deze: echt voelen wat er is, wat er zo’n pijn doet. Niet steeds je hoofd er weer tussen laten komen. Dit is echt een heel ingewikkelde, dus zet hierbij de tip geduld ook maar in. In plaats van veel te praten over wat er gebeurt, ga eens zitten en alleen maar voelen. Laat het er zijn. Dit is in het begin absoluut ongemakkelijk en confronterend, maar zo belangrijk. Van daaruit kun je namelijk gaan aankijken wat je lichaam je te vertellen heeft. Zoek hier ook eens de stilte voor op, want in de stilte liggen alle antwoorden. De stilte in jezelf. Geen corrigerend stemmetje dat weer veroordeelt, maar je liefdevolle blik naar wat je voelt.

Tip 7: Mediteer
Naast het opruimen van oud zeer in je lichaam heb je een tool in handen dat je gemakkelijk thuis kunt toepassen, en dat is meditatie. Niet de vorm van ‘ik ga zitten en mag nergens meer aan denken’, maar de vorm ‘ik ga zitten en voelen wat me zo raakt’. Zitten, voelen wat je raakt, daar doorheen gaan en jezelf vervolgens de vraag stellen: ‘wat heb ik NU nodig?’ Hiermee ontwikkel je je zelfhelend vermogen nog sterker. 

Tip 8: Samen sparren
Zet het artikel je aan het denken? Is het jouw verlangen van dit moment om jezelf te helen, maar weet je niet zo goed hoe? Of voel je al dat er oud zeer in de weg zit, overtuigingen waardoor je zo moeilijk bij je eigen kern kunt komen? Kom dan eens vrijblijvend langs om kennis te maken om te kijken of we samen kunnen werken aan jouw verlangen. 

0 thoughts on “Mijn geheim voor zelfhelend vermogen – 8 tips”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: