Houd jij je klant wel eens een worst voor?

Hoe vaak heb je een video bekeken en dat je aan het eind denkt: ‘Nou lekker dan. Zit ik hier te wachten op ‘het stuk vlees’ en weet ik uiteindelijk nog niets.’ Veel ondernemers geven maar een klein deel van hun expertise en kennis prijs in de hoop dat iemand uiteindelijk een dienst gaat afnemen. Dat is ook een marketingstrategie. Je vertelt wel de ‘wat’, maar de ‘hoe’ houd je lekker voor jezelf.

Waarom niet de ‘hoe’ delen?
Vaak denken ondernemers dat als ze de ‘hoe’ delen, ze dan te veel kennis weggeven. Hoezo kennis weggeven? Je geeft niets weg, want jij bezit nog steeds dezelfde kennis, maar je deelt jouw kennis met die ander. Het gaat er uiteindelijk om welke kennis je wel deelt en welke kennis je bewaart voor je potentiële klant.

Kennis delen verhoogt je expertstatus
Ondertussen heb ik ontdekt dat heel veel mensen de ‘hoe’ ook online zetten, dus die is meestal wel te vinden. De autodidact is daar heel blij mee. Er is ook een grote groep mensen die al die kennis niet wil bezitten. Die vindt het veel fijner als iemand anders dat voor ze doet. Meestal omdat ze er geen affiniteit mee hebben, zich er niet in willen verdiepen of simpelweg de tijd er niet voor hebben. Door kennis te delen laat je wel zien dat je expert bent en dat je op een efficiënte manier een probleem snel kunt oplossen.

Hoe deel je jouw kennis?
Met video kun je heel goed laten zien welke kennis je in huis hebt. Door aan het begin van je video de kijker de zogenaamde ‘worst’ voor te houden. Vervolgens geef je verderop in je video deze ‘worst’ aan je kijker. Iemand die de tijd neemt om je video te bekijken ga je daarvoor wel belonen. Niets is zo teleurstellend als iets verwachten en het vervolgens niet kunnen krijgen. Beloof je aan het begin antwoord te geven op de vraag of het probleem, dan deel je jouw antwoord of oplossing verderop in de video. 

Welke kennis deel je in je video’s?
Kennis die algemeen beschikbaar is. Bijvoorbeeld tutorials over software of de techniek van een camera, de creatieve video’s om mensen te inspireren of hoe ze een product zelf kunnen gebruiken. Om jezelf heel veel tijd te besparen met het beantwoorden van klantvragen, kun je hierover kennis delen.

Wat deel je niet in je video’s?
Natuurlijk deel je niet alles in je video’s. De slimme kijker kan meestal zelf wel de conclusies trekken en gaat aan de slag met de inhoud van je video’s. De eerder genoemde categorie, die zich er niet in wil verdiepen, is jouw ideale kijker. Die wordt voldoende geprikkeld en vertrouwt erop dat jij voldoende expertise in huis hebt om hem verder te helpen. Hij wil graag van A tot Z geholpen worden. Dus het proces en de strategie van jouw dienstverlening deel je niet in je video’s. Deze kennis deel je doorgaans met betalende klanten. Van alleen maar gratis weggeven is uiteindelijk niemand rijk geworden, toch?

Trek jouw ideale kijkers aan met kennisvideo’s
Wees dus niet te zuinig met het delen van je kennis. Ga voor de know-like-trust en trek jouw ideale kijkers aan met kennis video’s. Bied je kijkers de mogelijkheid om zich te abonneren op je nieuwsbrief of deel een e-book / online videotraining. 

Slim Online Video
Word lid van Slim Online Video en leer hoe jij kennis video’s maakt voor jouw ideale kijker.

0 thoughts on “Houd jij je klant wel eens een worst voor?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: